Pagina 1 van 2

foutcode gloeistiften

Geplaatst: 26 jan 2016, 17:33
door bepekel
Beste forumleden,

Ik foutcode 4030: sensor temperatuur uitlaat voor deeltjesfilter, blok 1
Intermitterend

Ik heb deze code naast 3 vd 6 gloeistiften.

Nu wou ik de lambdasonde vervangen maar er blijken meerdere te zijn.
Waarschijnlijk 1 vd eerste 2.

Heeft iemand een idee? Of moet ik het ergens anders zoeken dan bij de sensor zelf.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 27 jan 2016, 17:23
door bepekel
Niemand? :s

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 27 jan 2016, 18:19
door tom_il
Komt de foutcode terug na een reset ? Eerst dit checken vooral leer actie te ondernemen.
Mogelijks is het een eenmalig fout.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 27 jan 2016, 20:26
door Kuupertie
Wat je ook gaat doen, laat je roetfilter checken.
Ik zal wel weer worden tegengesproken, maar als 3 van de 6 stiften niet werken, kan het zijn dat je regeneratie niet goed wordt doorgevoerd. Jouw foutmeldingen kunnen daarvan het gevolg zijn.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 27 jan 2016, 21:59
door tom_il
Roetfilter checken is idd een goed idee.

Maar bij de bougies functies vermeld BMW TIS niet de regeneratie. Alleen tijdens start en kort daarna worden de bougies geactiveerd, regeneratie gebeurt pas lang daarna als de motor praktisch op bedrijfstemperatuur is.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 28 jan 2016, 07:13
door h3b
Roetfilter is bij mij ook de eerste gedachte. Hoeveel kilometer heeft de auto al gelopen? Als dit ergens tussen de 150.000 en 200.000km is of meer, dan zou dit zeker een oorzaak kunnen zijn. Zou anders eens langs een bedrijf rijden die roetfilters vervangt/verwijderd voor advies. Mijn persoonlijke voorkeur zou dan zijn om het filter te laten verwijderen.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 28 jan 2016, 10:17
door tom_il
Normaal krijg je dan de foutcode te hoge tegendruk.

Resetten, checken of hij terugkomt. Kan gewoon eenmalig zijn, zo zitten er genoeg meldingen in. Soms bij zwakke batterij of een glitch staat hij vol foutcodes. Als je dan de km stand checkt bij de foutmelding zie je dat deze allemaal dezelfde is.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 28 jan 2016, 10:47
door bepekel
Dpf id verwijderd dus daar kan het niet aan liggen. Had ik ff moet vermelden.
Kmstand is 300k. Na reset komt deze code + die van de gloeistiften steeds terug.

Heeft de sensor voor de dpf dan nog wel nut?
Misschien eerst de gloeistiften vernieuwen en dan kijken of de storingen weg zijn?

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 28 jan 2016, 13:05
door tom_il
Code gaat niet weg zijn, je weet nooit natuurlijk, maar zou wel heel bizar zijn.

Moeilijk te zeggen of die sensor nut heeft zonder roetfilter. Je kan vermoeden van niet.
Als deze te maken heeft met de roetfilter, dan gaat dit heel waarschijnlijk zijn om de regeneratie te sturen. Is deze weggeschreven ?

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 28 jan 2016, 21:11
door bepekel
Regeneratie is uitgeschakeld inderdaad. De foutcode maar negeren dan?

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 01 feb 2016, 09:14
door bepekel
Nu krijg ik ineens de melding: Verhoogde uitstoot!

Iemand een idee en kan er eerst mee worden doorgereden?

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 01 feb 2016, 11:37
door h3b
Teruggaan naar de specialist die het roetfilter verwijderd heeft en laten controleren of inderdaad het regenereren goed is weggeschreven. Lijkt er haast op dat er toch iets plaatsvindt.
Toevallig niet je EGR nog recent harwarematig uitgeschakeld? KWam hier ook een topic ergens over tegen. In dat geval zal deze check er uitgeprogrammeerd moeten worden.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 01 feb 2016, 12:15
door tom_il
bepekel schreef:Nu krijg ik ineens de melding: Verhoogde uitstoot!

Iemand een idee en kan er eerst mee worden doorgereden?
Verhoogde uitstoot kan de EGR zijn, maar ook bv het aanzuigen van valse lucht.
Dit is niet gerelateerd aan de roetfilter op zicht, wat dikwijls gedacht word.
Naast roet heb je nog NOx, CO2 enz. En om deze optimaal te krijgen word de inlaatlucht gemeten dmv de lmm, trekt de motor valse lucht voorbij de lmm (of werkt de EGR niet normaal, bv hardwarematig afgekoppeld maar niet weggeschreven) dan klopt het verhaal niet meer en krijg je de melding.

ik verwacht toch dat er een verband is met eerdere foutcode. Iets klopt niet met de verbranding.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 01 feb 2016, 12:40
door bepekel
Gaan we het daar even zoeken, bedankt.

Doorrijden kan niet veel kwaad neem ik aan?
Wordt niet eerder dan komend weekend dat ik ermee bezig kan.

Re: Uitlaat temperatuur foutcode 4030

Geplaatst: 13 feb 2016, 19:26
door bepekel
Alle gloeistiften vervangen en lucht+brandstoffilter.
Echter blijven dezelfde foutcodes terugkomen.

Dus de uitlaatsensor deeltjesfilter en gloeistiften 1,2.3 en 5.

Auto start prima en rijdt ook prima, erg vreemd.
Iemand een idee?