Pagina 1 van 1
Starten bij kou
Geplaatst: 28 feb 2016, 16:19
door Carl1
Hallo,
ik heb een probleem bij het starten van mijn 530i (E60) wanneer het ook maar een beetje onder nul is.
De motor start prima, maar na ongeveer 25 seconden slaat de motor weer af en verschijnt de storingsmelding "Rijregelsysteem, Matig u snelheid" Er zijn ook wel andere meldingen gekomen als "Motorstoring". Maar meestal is het de storing over het rijregelsysteem. Soms zakken de toeren alleen en pakt ie toch weer op. Wanneer de motor wel is afgeslagen kan ik daarna de auto gewoon weer prima starten. Soms moet ik dit een keer of 4 herhalen voordat de motor eindelijk blijft lopen. Daarna zijn er ook verder geen problemen meer. Bij warmere temperaturen heb ik dit probleem nooit.
Ik dacht zelf dat er iets was met te lage spanning door afname van de rustspanning van de accu door de kou en dat daardoor sensoren of boordcomputer van streek raken. Ik heb daarom mijn accu laten vervangen en laten inlezen.
Helaas was het probleem daarmee niet opgelost. Verder zoeken dus maar.
Nu zit ik zelf te denken aan een defecte Thermo-time switch. Tijdens kou is deze gesloten om meer brandstof in te spuiten. Bij warme motor is deze switch open. Tevens is er een tijd dat de switch dicht blijft en daarna opent om te voorkomen dat de motor te lang te veel brandstof krijgt en verzuipt.
Nu vermoed ik dus dat ongeveer 25 seconden na het starten de switch te vroeg omschakelt en dit probleem veroorzaakt. Na meerdere keren starten zit er voldoende warmte in en is het probleem verholpen.
Iemand hier ervaring mee en wat was toen de oplossing?
Weet ook iemand waar die Thermo-time switch ergens zit?
Groet
Carl
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 28 feb 2016, 17:45
door tom_il
Gaat die niet mee in de electronica van de motor zitten ?.
Waarom zou dit apart zitten ? Er is reeds een buitentemperatuur sensor aanwezig, software kan de rest doen.
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 28 feb 2016, 18:16
door dw70
de thermo time switch zoals jij het uitlegt komt uit een eerste generatie BMW e30 rond 1983.
Tegenwoordig NTC weerstanden (Sensor). Dus geen aan of uit meer, maar een lineair verloop in weerstandswaarde. Het verschilt per BMW wat de begin en eindwaarde moet zijn. Zou het persoonlijk voor de E60 niet weten.
Samen met google "BMW E60 530i temperature sensor" zie je dat deze combinatie sensor voor je ECU (computer) en dashboardmeter nabij het thermostaathuis zit.
Maar ik denk eerder aan valse lucht. Auto's die moeilijk aan de praat raken met koude, riekt het hiernaar.
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 28 feb 2016, 18:51
door Carl1
Ik probeer te beredeneren wat er mis is, En het lijkt er toch echt op dat er na 25 seconden een soort van omschakeling of overgang moet plaatsvinden die niet helemaal lekker gaat.
Valse lucht is er toch gewoon wel of niet en niet afhankelijk van temperatuur.
Ik laat hem dinsdagochtend aan de monitor zetten na hopelijk een nachtvorstje en starten maar.
Dan zou er toch ergens iets geregistreerd moeten worden waar het nu precies misgaat.
Mocht iemand in de tussentijd nog ideeën hebben, dan hoor ik dat graag.
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 28 feb 2016, 21:47
door dw70
succes ermee
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 01 mar 2016, 13:03
door Degids
Carl1 schreef:Valse lucht is er toch gewoon wel of niet en niet afhankelijk van temperatuur.
Kan wel degelijk afhankelijk zijn van temperatuur. Als het warm is zetten dingen uit. Als het koud is krimpen dingen weer in. Kan dus goed zijn dat aansluitingen bij bedrijfstemperatuur goed aansluiten, maar bij koude niet, waardoor je toch valse lucht kunt krijgen.
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 02 mar 2016, 18:37
door Carl1
Helaas is er dinsdagochtend niet veel uitgekomen.
Voordat de auto gestart werd zijn eerst de storingen uitgelezen en gewist om met een schone lei te beginnen.
Toen de monteur de auto wilde starten sloeg hij zelfs helemaal niet meer aan. Meerdere pogingen gedaan, maar hij wilde echt niet meer starten. Dat had ik zelf nog niet meegemaakt. Totdat we het idee kregen de auto een keer af te sluiten en opnieuw te openen. Daarna startte de auto wel. Door de meerdere startpogingen zal er al voldoende temperatuur in en bleef de motor normaal lopen en sloeg niet af. Nog niets wijzer dus.
Vrijdag weer naar de garage en een nieuwe poging wagen.
Wish me luck!!
Is er verder echt niemand die dit probleem al eens heeft gehad.. HELP ME OUT
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 05 mar 2016, 12:47
door Carl1
Ook vrijdag is het niet gelukt om helder te krijgen waarom de auto afslaat na ongeveer 25 seconden. want ook nu bleef de auto gewoon prima lopen. Het verschil met normaal starten en de test die gedaan werd bij de garage is dat de auto al een tijdje op "contact" staat. Wat blijkt nu. Als de auto al enkele minuten op contact heeft gestaan en daarna de auto wordt gestart dan is er geen enkel probleem. Alleen wanneer de auto direct wordt gestart dan slaat hij af na 25 seconden. Vanmorgen weer geprobeerd door de auto eerst alleen maar op contact te zetten en na enkele minuten te starten. Zonder te starten kwam ook na 25 seconden de storing in rijregelsyteem (rijstabiliteit). Het is dus niet gerelateerd aan draaiende motor. Echter, wanneer de motor wel direct wordt gestart lijdt de storing tot het afslaan van de motor. Interessant.... De relatie tussen de storing over de rijstabiliteit en het afslaan van de motor is voor mij nog niet echt logisch. Voor wie wel?
Maar nog niet duidelijk waardoor de storing nu precies optreedt.
Mijn eigen garage beschikt niet over de meest uitgebreide diagnose apparatuur, dus toch maar naar de BMW dealer om daar dit probleem te laten onderzoeken.
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 05 mar 2016, 13:43
door tom_il
Probleem met te lage benzine druk ?
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 05 mar 2016, 16:38
door Carl1
Te lage benzinedruk?
Welke relatie is er tussen de storingsmelding over de rijstabiliteit en een te lage benzinedruk?
Ik zie het verband niet. En waarom zou ik die te lage benzinedruk dan alleen bij koud weer hebben?
Het blijft vooralsnog een zoekplaatje
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 05 mar 2016, 17:01
door tom_il
Met de rijstabiliteit niet.
Maar zou eventueel verklaren waarom de wagen na 25sec op contact niet stilvalt. De benzinepomp heeft dan tijd om voldoende druk op te bouwen.
Hem aan BMW diagnose toestel hangen gaat waarschijnlijk duidelijkheid brengen.
Re: Starten bij kou
Geplaatst: 05 mar 2016, 17:26
door Carl1
Dat zou inderdaad kunnen
Dan alleen nog een verklaring zien te ontdekken waarom wel bij -4 graden en niet bij + 7 graden.
Opbouwen van benzinedruk lijkt mij niet temperatuur afhankelijk.