Aankoopadvies E6X of E91
Geplaatst: 11 mei 2016, 20:19
Beste allemaal
Ik heb sinds een paar maanden besloten dat ik een auto ga kopen. Dacht eerst dat ik hem niet nodig heb (wat wellicht ook nog steeds zo is), echter het plezier dat ik eraan ga ontlenen overstijgt hopelijk en waarschijnlijk alle praktische tegenargumenten. Ben mijn hele leven al een BMW fan, waarschijnlijk doordat mijn opa en vader er ook altijd een hadden. En er komt wat betreft een auto voor dagelijks gebruik mijns inziens niets in de buurt van een BMW qua uiterlijke schoonheid, sportiviteit/prestaties en uitstraling. Dus het gaat een BMW worden (met 6-cilinder en hoe dan ook M-pakket). Mijn idee is dat ik de auto koop en er minimaal 5 jaar mee ga rijden, heb een vriendin, geen kinderen maar wil wel graag ruimte voor op zijn minst een skivakantie en wellicht met het oog op de toekomst ook kinderen. Woon in Amsterdam (redelijk centrale plek maar kan wel parkeervergunning krijgen). Dagelijks woon-werk verkeer is 30km (80% autosnelweg) en verwachte jaarlijkse km zijn 15.000-20.000. Heb alles nagerekend en diesel of benzine is eigenlijk tientjes-werk per maand, dus niet echt een overweging. Ik wil de keuze maken puur op basis van rijplezier en uiterlijk van de auto. Lees dit forum al redelijke tijd met veel plezier en wil graag jullie mening horen.
Mijn budget is EUR 20.000 (met een kleine uitloop naar boven tot EUR 22.000 maar liever niet). Dus o.b.v. bovenstaande moet het dan een 130i, 330i/d, 335i/d, 530i/d of 535d worden. Gezien het budget en de wensenlijst gaat het een auto van 7-11 jaar oud worden die ik ga ‘oprijden’. Restwaarde is minder belangrijk zo niet onbelangrijk dus.
Mijn allereerste ‘gutfeeling’ zei me dat het een E60/61 moest worden, omdat ik altijd al een beetje verliefd op die auto ben geweest, qua looks (met M-pakket wel te verstaan). Echter na lezen op internet toch wat huiverig geworden ivm swirlflaps, panoramadak, niveauregeling etc. Toen eigenlijk 5-serie afgeschreven.
Verder gaan zoeken en gekeken naar 1-serie (F20) 116i/118i. Redelijk nieuw en ook mooi, maar erg duur voor wat je ervoor krijgt vind ik (EUR 20.000+). Ook E87 130i bekeken, mooie auto met goede motor voor goede prijs (< EUR 15.000), echter het harde onderstel bij het M-pakket schrikt me af als ik de auto vijf jaar wil rijden en ook dagelijks wil gebruiken.
Toen ben ik terecht gekomen bij de E91 LCI (E90 vind ik meestal lelijk, uitzonderingen daargelaten). Ik vind dit een supermooie auto (alleen LCI) en voor EUR 20.000 of iets meer kan ik een hele mooie versie vinden met ca. 150.000km en alle opties die ik wil. Ben gaan rijden met een 325i maar vond dit niet echt snel genoeg (kan chippen naar 265pk omdat het identieke motor aan 330i LCI is).
Toen eigenlijk toch weer terug gekomen bij de E60 of E61 (heb geen voorkeur eigenlijk, als de achterbank maar omlaag kan). Na zoeken tot de conclusie gekomen dat ik voor minder dan EUR 15.000 een super mooie versie kan kopen, zowel diesel als benzine. Voorkeur zou dan wellicht naar diesel gaan i.v.m. koppel op de snelweg en in dagelijks verkeer. Ik ben niet bang voor veel kilometers dus alles minder dan 250.000km vind ik prima. Hoewel ik hier graag jullie mening over hoor.
Mijn afweging is dus de volgende: Moet ik een E91 kopen van EUR 20.000 omdat ik hier minder onderhoud en iets lagere maandelijkse kosten aan zal hebben, of moet ik een E60/61 (graag motivering welke van de twee jullie zouden kiezen) kopen voor < EUR 15.000 en die > EUR 5.000 die ik overhoud reserveren voor onderhoud. Is dit dan voldoende? Ik kan eventueel extra onderhoud ook opvangen maar heb hier niet zo heel veel zin in. Kan ik ervan uitgaan dat wanneer swirlflaps/lekkende pano dak/niveauregeling/roetfilter reeds vervangen/hersteld zijn dat de problemen zich dan niet meer voordoen? Dus met andere woorden waar moet ik met name op letten bij aankoop qua uitgevoerd onderhoud?
Er zit tussen de goedkoopste E91 (325i) die mijn interese heeft en de duurste E61 (535d) een maandelijks verschil in kosten van minder dan EUR 100 (wegenbelasting, verzekering, brandstofverbruik) dus de grote onbekende factor is onderhoud. Heb ik dan aan EUR 5.000 die ik in mijn pocket overhoudt bij aankoop van E6X genoeg om een aantal jaren te overleven? Maakt het dan nog uit of ik een benzine (530i) of diesel (bijv. 530d of 535d) neem?
Wellicht een vrij lange openingspost maar ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.
Bij voorbaat alvast veel dank!
Ik heb sinds een paar maanden besloten dat ik een auto ga kopen. Dacht eerst dat ik hem niet nodig heb (wat wellicht ook nog steeds zo is), echter het plezier dat ik eraan ga ontlenen overstijgt hopelijk en waarschijnlijk alle praktische tegenargumenten. Ben mijn hele leven al een BMW fan, waarschijnlijk doordat mijn opa en vader er ook altijd een hadden. En er komt wat betreft een auto voor dagelijks gebruik mijns inziens niets in de buurt van een BMW qua uiterlijke schoonheid, sportiviteit/prestaties en uitstraling. Dus het gaat een BMW worden (met 6-cilinder en hoe dan ook M-pakket). Mijn idee is dat ik de auto koop en er minimaal 5 jaar mee ga rijden, heb een vriendin, geen kinderen maar wil wel graag ruimte voor op zijn minst een skivakantie en wellicht met het oog op de toekomst ook kinderen. Woon in Amsterdam (redelijk centrale plek maar kan wel parkeervergunning krijgen). Dagelijks woon-werk verkeer is 30km (80% autosnelweg) en verwachte jaarlijkse km zijn 15.000-20.000. Heb alles nagerekend en diesel of benzine is eigenlijk tientjes-werk per maand, dus niet echt een overweging. Ik wil de keuze maken puur op basis van rijplezier en uiterlijk van de auto. Lees dit forum al redelijke tijd met veel plezier en wil graag jullie mening horen.
Mijn budget is EUR 20.000 (met een kleine uitloop naar boven tot EUR 22.000 maar liever niet). Dus o.b.v. bovenstaande moet het dan een 130i, 330i/d, 335i/d, 530i/d of 535d worden. Gezien het budget en de wensenlijst gaat het een auto van 7-11 jaar oud worden die ik ga ‘oprijden’. Restwaarde is minder belangrijk zo niet onbelangrijk dus.
Mijn allereerste ‘gutfeeling’ zei me dat het een E60/61 moest worden, omdat ik altijd al een beetje verliefd op die auto ben geweest, qua looks (met M-pakket wel te verstaan). Echter na lezen op internet toch wat huiverig geworden ivm swirlflaps, panoramadak, niveauregeling etc. Toen eigenlijk 5-serie afgeschreven.
Verder gaan zoeken en gekeken naar 1-serie (F20) 116i/118i. Redelijk nieuw en ook mooi, maar erg duur voor wat je ervoor krijgt vind ik (EUR 20.000+). Ook E87 130i bekeken, mooie auto met goede motor voor goede prijs (< EUR 15.000), echter het harde onderstel bij het M-pakket schrikt me af als ik de auto vijf jaar wil rijden en ook dagelijks wil gebruiken.
Toen ben ik terecht gekomen bij de E91 LCI (E90 vind ik meestal lelijk, uitzonderingen daargelaten). Ik vind dit een supermooie auto (alleen LCI) en voor EUR 20.000 of iets meer kan ik een hele mooie versie vinden met ca. 150.000km en alle opties die ik wil. Ben gaan rijden met een 325i maar vond dit niet echt snel genoeg (kan chippen naar 265pk omdat het identieke motor aan 330i LCI is).
Toen eigenlijk toch weer terug gekomen bij de E60 of E61 (heb geen voorkeur eigenlijk, als de achterbank maar omlaag kan). Na zoeken tot de conclusie gekomen dat ik voor minder dan EUR 15.000 een super mooie versie kan kopen, zowel diesel als benzine. Voorkeur zou dan wellicht naar diesel gaan i.v.m. koppel op de snelweg en in dagelijks verkeer. Ik ben niet bang voor veel kilometers dus alles minder dan 250.000km vind ik prima. Hoewel ik hier graag jullie mening over hoor.
Mijn afweging is dus de volgende: Moet ik een E91 kopen van EUR 20.000 omdat ik hier minder onderhoud en iets lagere maandelijkse kosten aan zal hebben, of moet ik een E60/61 (graag motivering welke van de twee jullie zouden kiezen) kopen voor < EUR 15.000 en die > EUR 5.000 die ik overhoud reserveren voor onderhoud. Is dit dan voldoende? Ik kan eventueel extra onderhoud ook opvangen maar heb hier niet zo heel veel zin in. Kan ik ervan uitgaan dat wanneer swirlflaps/lekkende pano dak/niveauregeling/roetfilter reeds vervangen/hersteld zijn dat de problemen zich dan niet meer voordoen? Dus met andere woorden waar moet ik met name op letten bij aankoop qua uitgevoerd onderhoud?
Er zit tussen de goedkoopste E91 (325i) die mijn interese heeft en de duurste E61 (535d) een maandelijks verschil in kosten van minder dan EUR 100 (wegenbelasting, verzekering, brandstofverbruik) dus de grote onbekende factor is onderhoud. Heb ik dan aan EUR 5.000 die ik in mijn pocket overhoudt bij aankoop van E6X genoeg om een aantal jaren te overleven? Maakt het dan nog uit of ik een benzine (530i) of diesel (bijv. 530d of 535d) neem?
Wellicht een vrij lange openingspost maar ik ben erg benieuwd naar jullie reactie.
Bij voorbaat alvast veel dank!
