Pagina 1 van 1
Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 21 aug 2016, 21:44
door DennieV
Question.
E60 530d 2004 mét roetfilter.
Zomaar vanuit het niets trekt de auto niet meer,wilt geen toeren meer maken.
Best fijn met 70km/h invoegen met de kleine achterin en ook geen gang kunnen maken
Volgens boordcomputer kan de roetfilter nog 140.000km mee maar vond de auto nogal veel regenereren de laatste tijd.
Weetje,de auto wordt doordeweeks voor veel korte ritjes gebruikt en in het weekend krijgt ie ritjes van een uur gemiddeld en geef ik 'm regelmatig de sporen om 'los' te blijven,uiteraard op de manier zoals het hoort.
Zal dan toch de roetfilter vol zitten?
Nergens melding/storing van.
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 21 aug 2016, 21:49
door tom_il
Uitlezen, de mijne trok op terugweg van vakantie ook ineens niet meer. Na rustpauze reed hij terug normaal.
Uitlezen gaf storing in turboactuator.
Ik neem aan dat de motor goed op temp komt ?
Ik rij al 5j korte afstanden en zover geen problemen met de Roetfilter.
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 22 aug 2016, 04:54
door DennieV
Motor wordt 91-92 gr idd,begin dit jaar beide thermostaten vervangen.
Je hoort de turbo wel goed opkomen,maar doe er rustig mee omdat ik niet weer een nieuwe turbo wil.
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 22 aug 2016, 08:16
door tom_il
Turbo kan goed opkomen maar als de schoepen niet correct staan geeft hij geen druk.
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 22 aug 2016, 17:21
door DennieV
Auto staat nu bij een BMW specialist,hoor morgen meer .
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 23 aug 2016, 18:38
door DennieV
Jep roetfilter is verstopt,en dat voor een filter van 2,5 jaar die volgens de i-drive nog 140.000km zou mee moeten kunnen.
Korte ritjes of niet,de auto rijd vaak genoeg lange stukken incl regeneren.
Oplossing,komt een rechte pijp tussen en ga ook chippen & EGR dicht.
Filter bewaar ik en kan,in geval dat mijn auto binnen de nieuwe roetfilterwet gaat vallen,gereinigd worden en tijdelijk terug monteren.
'specialist' wou in eerste instantie alleen een nieuwe filter plaatsen á €2100 ex btw
Kom ik morgen niet overeen over mijn oplossing haal ik de auto weer op en gaat ie volgende week naar een 5serieclublid en kan de auto eindelijk weer ademhalen.

Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 23 aug 2016, 19:20
door BMW_Mischa
Weet je zeker dat hij regenereerd? Zodra er een probleem is in de gloeibougies of smoorklep/gasklep danword het regenereren stop gezet. (Krijg je alleen geen melding van...) en dan gaat het hard met korte ritjes.
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 23 aug 2016, 19:53
door DennieV
100% zeker,bij regenereren hoor je de auto duidelijk zwaarder brommen,alsof je een sportuitlaat hebt.
De laatste weken gebeurde dat nogal vaak viel me al op en heb de auto dan ook echt goed warm gereden,juist zondag had ik een lange rit van zo'n 85km.
Maar het probleem wordt voor goed opgelost

Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 23 aug 2016, 21:29
door tom_il
Is toch niet normaal. Zoals ik al 5j rond sinds ik de wagen gekocht heb en ik woon op 3km van mijn werk

.
Na 2.5j dichtzitten is extreem snel, ik vermoed dat hij dan ook meer roet uitstoot dan normaal.
Maar dit ga je snel merken eens die roetfilter eruit is.
Boord computeraanduiding is een berekening gebaseerd op een goed werkende motor, maar ook niet meer dan een berekening.
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 23 aug 2016, 22:11
door DennieV
We gaan het zien.
Als ie straks gaat roeten,dan roet ie maar
Is bij een specialist uitgelezen en heeft niet over andere storingen gepraat (telefonisch,ben niet meer bij de auto geweest).
Neem aan als er bv een verstuiver kapot is dat hij die wel zou adviseren als bedrijf zijnde gezien het inkomst is.
Dat de roetfilter 2.5jaar oud is werd mij verteld door de verkoper en heb dat natuurlijk voor waar aangenomen gezien zijn dure rekening en oude spullen die ik ter bewijs mee kreeg (hardyschijf,spruitstuk,bluetoothmodule en nog wat modules)
Misschien wel laten resetten ofzo dat de dpf weer 180k mee kon volgens idrive want had geen roetfilter mee gehad,hoewel er wel aan gebout is volgens de specialist.
Maar goed,rechte pijp ertussen egr dicht en chiptuning en dan op naar het volgende

Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 24 aug 2016, 08:03
door Quadrantz
Dat is 1 van de eerste MODS die ik heb laten doen, DPF off, EGR dicht en tuning

. Mijn roetfilter was dan ook aan vervanging toe (wist ik bij aankoop maar had bovenstaande MOD al in gedachten

).
Ik rij zo al dik 1,5jr zonder problemen/storingen of roeten (wel veel snelweg km's)

Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 24 aug 2016, 12:12
door tom_il
DennieV schreef:Als ie straks gaat roeten,dan roet ie maar
Persoonlijk wil ik dit niet, is geen zicht als je een klassewagen rijd die roet zoals een diesel van 20j geleden.
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 30 aug 2016, 10:40
door Driver888
Bij wie laat je deze aanpassing doen?
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 30 aug 2016, 10:56
door h3b
Even een reactie op tom_il en DennieV een persoonlijke ervaring over het roeten; Mijn auto is sinds een aantal maanden ook EGR+DPF off+Tuning en bij de laatste tankbeurten standaard diesel getankt bij het Avia tankstation in het dorp. Hierbij viel mij na verloop van tijd al op dat de auto met name in lagere toerentallen meer begon te roeten. Heb nu voor de verandering maar weer eens BP Ultimate diesel getankt (700km geleden) en zowaar, het roeten is voor een zeer groot deel weg. Dat had ik toch niet helemaal verwacht met een premium brandstof echter wel als je overstapt op GTL (Gas to Liquid) diesel waarbij bij deze laatste zo goed als geen roet gevormd wordt. Nadeel hiervan is de prijs en je kunt het maar op beperkte plaatsen tanken.
Ik wil hier nu geen hele discussie over brandstof gaan starten maar ik vond het wel opvallend dat er zoveel verschil zat tussen 'no name' en premium diesel voor wat betreft het roeten.
Re: Roetfilter verstopt?
Geplaatst: 30 aug 2016, 12:00
door DennieV
De auto wordt onder handen genomen door gk5 hier op het forum,veel goede verhalen over gelezen dus alle vertrouwen.
Over dat roeten lees je altijd veel verschil en ervaringen delen is altijd gewenst,daarom zit ik graag op dit forum om elkaar wijzer te maken
Sommige roeten idd wel iets en andere zo goed als niet en brandstof zal daar zeker een factor van kunnen zijn.
Zakelijk rij ik met een 2004 2.2 tdci Transit zonder roetfilter met inmiddels 270k op de teller en die roet alleen wanneer je lang binnendoor gereden hebt en dan ineens doortrapt,daarna roet ie totaal niet meer zolang je niet binnendoor sukkelt.
In de BMW gaat dezelfde brandstof en de vrouw sukkelt nogal veel binnendoor dus we gaan het meemaken
Zolang de achterkant niet binnen no time zwart geroet is a la Mercedes CDI vind ik het best.
