Koelproblemen 318i e36 touring

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Danny-318i-e36

Koelproblemen 318i e36 touring

Bericht door Danny-318i-e36 » 12 nov 2016, 01:36

Goedenavond,
Ik ben Danny uit Amersfoort en ik heb twee weken geleden me eerste auto gekocht. De auto die ik gekocht heb is een 318i e36 touring met 290,000 op de teller, maar de motor loopt als een zonnetje.

Ik heb tijdens de koop de hele auto bekeken en op wat kleine plekjes na is het een nette, goed onderhouden wagen. Bij de radiateur zag ik wat rook. Ik vroeg of de auto overhit was geweest, maar de vorige eigenaar vertelde van niet.

Tijdens de terugrit van het overschrijven van de auto stond de kachel op een erg hoge stand. Ik heb de kachel lager gezet en de temperatuur van het blok liep op. Thuis ben ik gaan kijken en bleek de radiateur kapot te zijn. Die heb ik vervangen. Ook bleken de slangen onder het blok keihard te zijn. Ik ben naar een garage gereden om te ontluchten.

Paar dagen later had ik weer het zelfde probleem. Ik ben bij 26 garages geweest en 23 daarvan zeiden dat de koppakking kapot is. Tijdens een koppakkingtest kwam er niets uit (BMW Poelgeest). Ik heb zelf de thermostaat en waterpomp vervangen. Ik heb het systeem zelf ontlucht.

Ik weet ondertussen wel zeker dat het niet de koppakking is. Soms verlies ik koelvloeistof uit de radiateurdop en soms ruik ik kvslucht in de auto. Ik weet niet waarom ie druk opbouwt in het koelsysteem. De slangen zijn erg hard, maar alles functioneert zoals het hoort; waterpomp thermostaat en een warme kachel.
Heeft iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Laatst gewijzigd door NielZ op 15 nov 2016, 21:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht voorzien van interpunctie.

Mistostretto

Re: Koelproblemen 318i e36 touring

Bericht door Mistostretto » 08 dec 2016, 22:26

Hoi Danny,

Als in de slangen knijpt, voel je dan lucht of water?
Is er een slang die heel heet wordt?
Als de slang/slangen keihard worden, blijven ze zo als de motor volledig afgekoeld is? ( na een paar uur).
Heb je het koelsysteem wel goed ontlucht? (Voorwielen liefs omhoog, kachelklep open, onluchtingsnippel eraf en bijvullen via het tankje tot er vloeistof uit de nippel komt).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E36) Techniek”