Pagina 1 van 2
Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 14 mei 2017, 12:16
door Janliekele
Ik wil een 525d of 530 touring hebben van het bouwjaar 2005 tot ongeveer 2008
Waar moet ik opletten ?
En wat zijn de juiste motoren ?
En wat zijn de veel voor komende mankementen ?
Gr jan
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 17 mei 2017, 16:44
door PaulHeynen
Liever 530d. Geen panoramadak. Controleren of swirlflaps, kabelboom en koppelomvormer ok zijn.
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 18 mei 2017, 07:40
door TCDD
PaulHeynen schreef:Liever 530d. Geen panoramadak. Controleren of swirlflaps, kabelboom en koppelomvormer ok zijn.
En hoe controleer je dat. dan moet heel veel los
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 18 mei 2017, 07:54
door Quadrantz
Eens met PaulHeynen! Zo 1 heb ik namelijk ook en rij al 2,5jr zonder noemenswaardige problemen
.
Die 3 punten zijn idd moeilijk te controleren, vragen aan de verkoper en altijd een aankoopkeuring doen. Daarna die punten laten bekijken en evt. oplossen
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 18 mei 2017, 21:35
door Janliekele
Panorama dak vindt ik zelf geweldig maar zal wel kans op lekkage geven. Koppel omvormer is voor mij moeilijk te ontdekken of ie goed is hoe kan ik het merken of hij goed is of niet zelf zit ik toch te denken aan een hand bak en wat zijn swirtflaps precies en wat kan er mis zijn aan kabelboom
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 19 mei 2017, 10:51
door d123456
Als eigenaar van een 525d zeg ik: zeker een 530d, lieft de lci, die heeft toch weer een paar bugfixes en improvements, maar als je van automaat houdt zou ik kijken naar een 535d
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 19 mei 2017, 18:31
door Janliekele
Wat is het verschil tussen een lci en een dpf en die swirtflaps wat doen ze precies
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 21 mei 2017, 19:26
door Quadrantz
LCI is de facelift versie (is van 2007). Die van mij is van 2006 maar heeft wel weer een motor upgrade tov die van 2004-2005 (beter inlaatspruitstuk), dat kun je zien aan het aantal PK. Die uit 2004-2005 heeft 218pk, 2006 heeft 231pk en de LCI (vanaf 2007) heeft 235pk...ik heb het dan over de 3l diesel motor.
DPF is je roetfilter.
Swirlflaps zijn klepjes in je motor die open en dichtgaan om bepaalde stoffen tegen te houden maar die kunnen ook afbreken....dan ben je een nieuwe motor verder dus beter eruit met die krengen
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 22 mei 2017, 19:31
door Janliekele
Bedankt voor de info ik ben al een stukwijzer zo ik op zoek naar een 530 van 2006 à 2007 misschien dat ik ook wel 1 uit Duitsland haal als daar wat leuks staat
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 23 mei 2017, 10:28
door Quadrantz
Juist jij begrijpt het en ik zou proberen zonder panodramadak hoe mooi je de optie ook vind
, lekkage kan voor flink wat problemen gaan zorgen...
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 26 mei 2017, 10:14
door kenza750
ik zou (als 525d pre-LCI) ook zeker voor de 530d gaan. Mis af en toe toch net wat extra power bij de 525d. Eenmaal een 525d gekocht kun je niet "upgraden" naar een 530d. De overige kwaaltjes zijn allemaal relatief eenvoudig op te lossen/te voorkomen dus ik zou mijn keuze hier niet van af laten hangen. Belangrijker is de staat van de auto en hoe ermee is omgegaan.
1. panoramadak: tsja. soms als je tweedehands zoekt loop je net tegen een model aan die in goede staat is, prijstechnisch OK, maar dan net mét panoramadak. Laat je hem dan staan? Ik heb het in ieder geval niet gedaan. Ik was niet persé op zoek naar een model met pano, maar vond toevallig mijn huidige auto die aan veel eisen voldeed. Hier zat een panodak op maar heb gewoon meteen de dopjes van de waterafvoer verwijderd zodat lekkage eigenlijk niet meer voor kan komen. Dus hoe erg is een pano-dak dan eigenlijk....
2. Swirlflaps zou ik er inderdaad ook uithalen. Ook hier geldt weer: laat je een bijna-ideale auto staan omdat de swirlflaps er nog inzitten? Met een uurtje of 2-3 sleutelen heb je ze eruit. Kosten voor afdekplaatjes: 25,- (incl nieuwe seals). Kun je meteen je bougies preventief meevervangen als de boel toch openligt.
3. kabelboom (kabels die door de scharnieren van de achterklep gaan) gaat bij vrijwel iedere E61 een keer stuk. Ik kocht mijn auto een jaar geleden met goede kabels (wellicht hersteld door de vorige eigenaar) maar inmiddels gaat de rechter weer stuk.
4. Ik zou zeker voor een model met Xenon gaan. Gewoon stuk beter licht en staat in mijn ogen ook net wat netter/luxer voor deze grote auto
5.
Succes met de zoektocht! Uit eigen ervaring is dit een leuk traject, alleen je komt wel een hoop slechte exemplaren tegen moet ik zeggen.
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 26 mei 2017, 11:07
door tom_il
Er zijn wel meer Panodak kwaaltjes :
- Afvoer zoals reeds vernoemd.
- Wind Lawaai
- Achterste dak dat niet meer openklapt (Geleiding stuk)
Allemaal op te lossen dat wel, maar we kunnen niet ontkennen dat dit dak en de achterklep in de absolute top staan van issues specifiek gelinkt aan de E61.
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 26 mei 2017, 11:29
door kenza750
helemaal mee eens Tom_il. Ik gebruik mijn Pano-dak vrijwel nooit. Aleen de kids vinden het leuk om naar buiten te kunnen kijken via het dak
Als mijn auto geen pano had, dan had ik hem ook gewoon gekocht (liever ook zonder moet ik eerlijk zeggen). Mijn punt is alleen dat je niet altijd een 100% match zult vinden als je tweedehands koopt. Het kwaaltje van de achterklep krijg je sowieso bij elke E61 als gratis optie erbij
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 04 jun 2017, 08:36
door Janliekele
Badankt voor de info ik ben al bij twee gekeken die stonden niet ver van mij vandaan maar die hadden niet goede eigenaren gehad de ene was een 530 2006 van buiten redelijk maar van binnen uitgeleeft en de andere was een 525 met een handbak maar was het ook niet dus rustig verder zoeken
Re: Aanschaf 525d of 530d
Geplaatst: 06 jun 2017, 08:42
door rfs88
Zoektocht naar een goede en betrouwbare E61 is niet altijd makkelijk kan ik uit ervaring vertellen. Het is altijd verstanding om een potje klaar te hebben om na de aankoop gelijk wat aan te pakken mocht dat nodig zijn.
Wil je de bmw kopen bij een bedrijf of een particulier? Kun je de auto uitlezen? Mijn ervaring is dat er best wel wat foutcodes kunnen zijn zonder dat de auto direct wat aangeeft in het dashboard.
Zelf heb ik in de eerste maand na aankoop gelijk alle vloeistoffen en filters gedaan maar na het uitlezen bleek dat de gloeibougies foutmelding hadden dus zowel deze als de module gedaan. Ook bleek de auto niet warm te draaien en moesten beiden thermostaten vervangen worden...bijkomend probleem is dat er ook geen regeneratie roetfilter meer was -> roetfilter gereinigd. Gasveren achterklep zijn vaak gaar, zelf ook vervangen. Als toetje uiteraard de bekabeling achterklep laten fixen.... Gelukkig had ik een potje klaar staan en had ik de auto scherp gekocht dus viel het uiteindelijk allemaal netjes binnen het budget. Arbeid kan ik zelf verrichten dus waren het alleen materiaal kosten van 500 euro's..bij een garage was dit natuurlijk 3 to 4x zo duur geweest om te fixen. Check eventueel op Facebook de "BMW 5 Serie Club" pagina, hier staan ook een aantal stuks te koop van liefhebbers die hun auto's top onderhouden hebben...