Pagina 1 van 1

waarvoor dient extra waterpomp?

Geplaatst: 21 nov 2018, 16:56
door PjotrIljits
E60 uit 2005: 525d-130kW-340000 km.
Bij recent onderhoud werd ik erop gewezen dat er een foutcode opgeslagen was die inhoudt dat de extra waterpomp (zusatzwasserpumpe) niet functioneert.
Wat is de functie van deze pomp? Is deze nodig voor de motorkoeling, voor de functie "restwarmte" , voor de verwarming, voor een eventuele "standkachel", of voor een combinatie van functies?

Bij mijn weten heeft de knop "restwarmte" nog nooit enig effect gehad in de 150 k km die ik met deze auto gereden heb, dus als de extra pomp alleen daarvoor is, heeft het blijkbaar geen dramatisch gevolg voor de motorkoeling.

Kortom, is het prettig/ aan te raden / nodig om de pomp te vervangen? (Hoort deze pomp permanent te draaien of kan er ook iets fout zijn in de aansturing van deze pomp?)

Bij voorbaat dank voor gedeelde kennis.
Pjotr

Re: waarvoor dient extra waterpomp?

Geplaatst: 21 nov 2018, 18:02
door ehombie
Zie ook topic viewtopic.php?f=123&t=57569
Hier staan wat links in voor schemas/locaties

Ondervind jij ook dat je interieur minder snel warm wordt?
Komt die fout gelijk terug na verwijderen?

Dat die voor restwarmte functie kan zijn had ik me nog niet bedacht...maar zou ook goed kunnen ja.
Ik zou zeggen voor de verwarming (als hulp pomp) en/of restwarmte functie


Edit
Auxiliary Water Pump (ZWP)
The auxiliary water pump is mounted on the drivers
side frame rail near the alternator. The ZWP
enhances hot water flow through the heater core
particularly when the engine is idling

Hoop dat de link werkt
https://www.google.com/url?q=https://ww ... hFeN2_s9m8

Re: waarvoor dient extra waterpomp?

Geplaatst: 21 nov 2018, 20:17
door PjotrIljits
Hartelijk bedankt "ehombie" voor de link naar de E60 climate control cursus. (De link werkt!) Ik moet nog wel een tweede keer lezen, maar het lijkt of de functie van de pomp vooral "comfort" is: extra warwatertransport.
Niet gedacht dat de regeling zó geavanceerd zou zijn, met zoveel sensoren en 9 stappenmotoren voor de regeling van kleppen en kranen. Evenveel storingskansen en dus een reden om niet zomaar de pomp te vervangen. Alhoewel ik denk dat de verwarming langzaam op gang komt heb ik daar nog geen probleem mee (als het echt koud is, stuur en stoelverwarming aan, die reageren zeer snel). Bij vorige auto's kon ik de verwarming snel "hoog"zetten , bijv bij rijden met open dak en lage buitentemperatuur.Lukt me niet bij deze BMW.
Of de fout direct terugkomt na reset, weet ik nog niet. ( Ik heb daar zelf geen tool voor)
Groet