wielbouten
Geplaatst: 25 jan 2019, 11:17
even wat info om te delen...
In het kader van winterbanden-wissel-tijd hoor ik van mijn studenten rond deze tijd van het jaar elke keer weer de zelfde vraag boven komen, welke doorgaans tot een eindeloze discussie leidt...
"moet er wel of geen vet op wielmoeren of bouten worden gesmeerd tijdens montage?"
het antwoord is simpel, nee! dit is slecht voor de bouten of moeren.
De argumenten van sommige dat ze dan weer makkelijker loskomen geeft eigenlijk meer aan dat de betreffende monteur lui is dan dat hij over voldoende kennis beschikt.
Kort samen gevat is het smeren van wielbouten en moeren de oorzaak van te vast draaien, de spankracht klopt niet meer met de door de fabriek opgegeven waarde, ook niet met een momentsleutel. gevolg kan zijn trillen, schade aan velgen, loslopen van bouten en moeren of schade aan de bouten en moeren zelf.
hoe dan wel?:
schoon, roestvrij en droog monteren, hierop is de spankracht berekend door de fabrikant.
hier wat informatie waar het duidelijk wordt omschreven, het gaat over de levensduur van wielbouten en moeren welke ook wordt beïnvloed door het smeren ervan...
https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... view-1.pdf
In het kader van winterbanden-wissel-tijd hoor ik van mijn studenten rond deze tijd van het jaar elke keer weer de zelfde vraag boven komen, welke doorgaans tot een eindeloze discussie leidt...
"moet er wel of geen vet op wielmoeren of bouten worden gesmeerd tijdens montage?"
het antwoord is simpel, nee! dit is slecht voor de bouten of moeren.
De argumenten van sommige dat ze dan weer makkelijker loskomen geeft eigenlijk meer aan dat de betreffende monteur lui is dan dat hij over voldoende kennis beschikt.
Kort samen gevat is het smeren van wielbouten en moeren de oorzaak van te vast draaien, de spankracht klopt niet meer met de door de fabriek opgegeven waarde, ook niet met een momentsleutel. gevolg kan zijn trillen, schade aan velgen, loslopen van bouten en moeren of schade aan de bouten en moeren zelf.
hoe dan wel?:
schoon, roestvrij en droog monteren, hierop is de spankracht berekend door de fabrikant.
hier wat informatie waar het duidelijk wordt omschreven, het gaat over de levensduur van wielbouten en moeren welke ook wordt beïnvloed door het smeren ervan...
https://d3heg8p4kr6m9p.cloudfront.net/a ... view-1.pdf