E60 520i startte niet meer na een ritje van 10 min
Geplaatst: 10 jul 2020, 23:12
Ha allen,
recent (< maand)
- mijn voorstoelen en achterbank met stoffen bekleding omgeruild voor exemplaren in leder (beiden half elektrisch). Installatie door verkopende partij. De plus was hierbij van de accu gehaald. toen de stoelen waren geplaatst, de plus er weer op. Na circa 15 min wilde ik de wagen starten, waarbij deze heel erg sputterde. Na 5 sec startte hij. Zelfde symptomen als nu.
- ramen laten blinderen, hiervoor moesten de ramen vaker omhoog/omlaag, waardoor op een gegeven moment de accu leeg was. Wagen is hierna weer gestart met een booster
Ik was van plan om op korte termijn een grote beurt te laten uitvoeren.
Afgelopen dagen tweemaal een foutmelding in het i-drive systeem:
- achteruitrijlicht links is uitgevallen
- icoon van een ruit die open staat (gisteren na koude start, terwijl al mijn ramen gesloten waren)
(Ik rijd niet elke dag met de wagen en vaak ook geen lange ritjes. Soms staat hij een paar dagen stil).
Vandaag even naar de supermarkt geweest, ritje van 10 minuten. Boodschappen a 10 minuten en weer terug bij de wagen.
Helaas wilde hij niet starten, hij sloeg net niet over (hierna tikkend geluid). Onverhoopt een accustart met een voorbijganger geprobeerd. Zowel vanuit de kofferbak alwaar de accu zit, als vanuit de motorruimte. Geprobeerd met mijn OBD scanner te achterhalen wat het probleem was, helaas lukte het deze niet om te koppelen met de ECU, waarschijnlijk ivm de accu.
ANWB maar gebeld. Deze heeft de accu eerst een paar minuten geladen (via de motorruimte), waarna de wagen direct startte.
Hierna is mijn accu gecheckt en zijn de foutcodes uitgelezen. hier kwamen behoorlijk wat foutcodes uit, dit terwijl de wagen niet zo heel lang geleden is uitgelezen en er geen foutcodes waren.
Uitdraai accu:
Foutcodes:
- 27C3 Thermisch oliepeilsensor (dit was bekend en zou bij de grote beurt worden aangepakt)
- 2745 Cilinder 6 misfire
- 2746 Cilinder 2 misfire
- 274E Misfire in verschillende cilinders (dit vermoeden had ik al ivm schudden na koude start)
- 29A9 Elektronisch managementsysteem, accu
- 29A8 Elektronisch managementsysteem
- 281D Bit seriële gegevensverbinding BSD
Systeem: automatische versnellingsbak
- 51B0 Onaannemelijk signaal vanuit DSC: remlichtschakelaar
- 5014 Accuspanning
- 51AD Dynamische stabiliteitsregeling (DSC)
- 51AE Onaannemelijk signaal van motormanagement: remlichtschakelaar
Body Computer chassis
- A409 Te lage spanning
- A462 Fout niet gecodificeerd
- A418 Hallsensor. ruitmotor rechtsachter
- A419 Hallsensor. ruitmotor rechtsachter
- A448 Hallsensor. ruitmotor linksachter
- A449 Hallsensor. ruitmotor linksachter
Airconditioning
- 9C54 nieuwe behandeling klepmotoren
Kanttekening: het uitlezen is gebeurd na de diverse pogingen om de wagen te starten en waardoor de accu wat meer drainde.
Alle codes heb ik per mail ontvangen, waarna deze uit het systeem zijn gewist. Vervolgens een lange rit gemaakt.
In 1 woord: balen.
ANWB geeft aan dat er mogelijk iets is wat mijn accu leegtrekt wanneer de wagen stilstaat. Aan de andere kant is het plausibel dat het niet willen starten te wijden is aan de korte ritjes en dagen stil staan. Zou het eventueel aan de nieuwe stoelen kunnen liggen?
Wellicht hebben jullie nog adviezen/tips/ervaringen die mij verder kunnen helpen, hoor het graag!
Betreft een;
520i 2004, automaat met 2 ton op de teller
recent (< maand)
- mijn voorstoelen en achterbank met stoffen bekleding omgeruild voor exemplaren in leder (beiden half elektrisch). Installatie door verkopende partij. De plus was hierbij van de accu gehaald. toen de stoelen waren geplaatst, de plus er weer op. Na circa 15 min wilde ik de wagen starten, waarbij deze heel erg sputterde. Na 5 sec startte hij. Zelfde symptomen als nu.
- ramen laten blinderen, hiervoor moesten de ramen vaker omhoog/omlaag, waardoor op een gegeven moment de accu leeg was. Wagen is hierna weer gestart met een booster
Ik was van plan om op korte termijn een grote beurt te laten uitvoeren.
Afgelopen dagen tweemaal een foutmelding in het i-drive systeem:
- achteruitrijlicht links is uitgevallen
- icoon van een ruit die open staat (gisteren na koude start, terwijl al mijn ramen gesloten waren)
(Ik rijd niet elke dag met de wagen en vaak ook geen lange ritjes. Soms staat hij een paar dagen stil).
Vandaag even naar de supermarkt geweest, ritje van 10 minuten. Boodschappen a 10 minuten en weer terug bij de wagen.
Helaas wilde hij niet starten, hij sloeg net niet over (hierna tikkend geluid). Onverhoopt een accustart met een voorbijganger geprobeerd. Zowel vanuit de kofferbak alwaar de accu zit, als vanuit de motorruimte. Geprobeerd met mijn OBD scanner te achterhalen wat het probleem was, helaas lukte het deze niet om te koppelen met de ECU, waarschijnlijk ivm de accu.
ANWB maar gebeld. Deze heeft de accu eerst een paar minuten geladen (via de motorruimte), waarna de wagen direct startte.
Hierna is mijn accu gecheckt en zijn de foutcodes uitgelezen. hier kwamen behoorlijk wat foutcodes uit, dit terwijl de wagen niet zo heel lang geleden is uitgelezen en er geen foutcodes waren.
Uitdraai accu:
Foutcodes:
- 27C3 Thermisch oliepeilsensor (dit was bekend en zou bij de grote beurt worden aangepakt)
- 2745 Cilinder 6 misfire
- 2746 Cilinder 2 misfire
- 274E Misfire in verschillende cilinders (dit vermoeden had ik al ivm schudden na koude start)
- 29A9 Elektronisch managementsysteem, accu
- 29A8 Elektronisch managementsysteem
- 281D Bit seriële gegevensverbinding BSD
Systeem: automatische versnellingsbak
- 51B0 Onaannemelijk signaal vanuit DSC: remlichtschakelaar
- 5014 Accuspanning
- 51AD Dynamische stabiliteitsregeling (DSC)
- 51AE Onaannemelijk signaal van motormanagement: remlichtschakelaar
Body Computer chassis
- A409 Te lage spanning
- A462 Fout niet gecodificeerd
- A418 Hallsensor. ruitmotor rechtsachter
- A419 Hallsensor. ruitmotor rechtsachter
- A448 Hallsensor. ruitmotor linksachter
- A449 Hallsensor. ruitmotor linksachter
Airconditioning
- 9C54 nieuwe behandeling klepmotoren
Kanttekening: het uitlezen is gebeurd na de diverse pogingen om de wagen te starten en waardoor de accu wat meer drainde.
Alle codes heb ik per mail ontvangen, waarna deze uit het systeem zijn gewist. Vervolgens een lange rit gemaakt.
In 1 woord: balen.
ANWB geeft aan dat er mogelijk iets is wat mijn accu leegtrekt wanneer de wagen stilstaat. Aan de andere kant is het plausibel dat het niet willen starten te wijden is aan de korte ritjes en dagen stil staan. Zou het eventueel aan de nieuwe stoelen kunnen liggen?
Wellicht hebben jullie nog adviezen/tips/ervaringen die mij verder kunnen helpen, hoor het graag!
Betreft een;
520i 2004, automaat met 2 ton op de teller