Pagina 1 van 2

Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 25 feb 2021, 14:02
door Knakkel
Comfort Access

Ik heb de bimmer nu alweer een maand en na 120 km alweer pech, maar daarover later meer.
Omdat ze nu toch in de garage staat lekker beschermd van kou of hitte wilde ik eens op zoek gaan naar het verhelpen van wat foutmeldingen. Als eerste wilde ik de sleutels werkend hebben. De auto kwam met 2 sleutels, uniek.
Allebei identieke soort met luikje voor de batterij.
Toen ik de optielijst uitprintte stond er toch duidelijk S322 Comfort Access.

Maar hoe werkt dat dan? Sleutel in de broekzak en Hand in de deurklink en de auto zou ontgrendelen. Niets, geen enkele klink of achterklep ontgrendelt.
Na uren zoeken op internet en Joetjoep geen duidelijk antwoord kunnen vinden. Raar want de knoppen op de sleutels werken wel gewoon, en heb in beide een nieuwe batterij gedaan. Eigenlijk per ongeluk eens de andere sleutel in de broekzak gedaan en hupsakee, auto ontgrendelt en start met sleutel in de broekzak.

Waarom die andere sleutel dan niet? Het enige puntje wat ik op een forum tegenkwam is dat er maar 2 sleutels aan CA kunnen worden toegewezen, maar dat er meer dan 2 sleutels aan CAS kunnen worden toegewezen.
Met andere woorden, de CAS in de auto heeft plaats voor 10 sleutels/afstandsbedieningen waarvan (maar) 2 zullen werken met CA.

In ISTA+ onder servicefuncties-body-Remote key/Lock/Enable Key kun je zien welke sleutels er in de CAS zijn opgeslagen en welke positie-nummer (en personalisatie-nummer) elke sleutel heeft.
Af fabriek zal sleutel 1 en 2 geprogrammeerd zijn, elke keyfob die toegevoegd wordt zal een opeenvolgend sleutel nummer krijgen (3,4,5 etc).
  • Bij het uitlezen kwam ik er achter dat alle 10 sleutel-posities op actief stonden
  • Sleutel dient in het contactslot geplaatst te worden, dan kun je hem met ISTA+ uitlezen
  • Ik heb dus nu sleutel 2 met personalisatie 1 en sleutel 4 met personalisatie 3
In ISTA heb ik sleutels 1,3 en 5 t/m 10 geblokkeerd en sleutel 4 opnieuw toegevoegd (voor de zekerheid)
Contact uit/aan met sleutel 4 in het contactslot en de wagen gestart. Contact uit, Icom afgekoppeld en motorkap dicht.
Uitstappen en met de duim je auto vergrendelen. Hoppa dat werkt!
Mocht bovengenoemde handeling om CA met 2e keyfob aan de praat te krijgen niet werken, adviseert ISTA om met de sleutel in het contactslot even te gaan rijden minimaal 10 minuten en minstens 50 km/u.

Het is voor zover ik heb gelezen en uitgevogelt met ISTA niet mogelijk om sleutelnummers te wijzigen, dus als je sleutel nummer 1 kwijt bent, en je koopt een nieuwe zal deze niet op of in de plaats van sleutel 1 in CAS kunnen worden geprogrammeerd.
Er zijn sleutel-kloon en manipulatie apparaten te koop, maar die kosten een veelvoud van een nieuwe Kefob bij de Dealer.

Uitgebreid verhaal, mocht je hier ook mee zitten hoop ik dat je er wat aan hebt.
Op deze manier verdien je de kosten van ISTA/Icom rap terug.

Groet, Henk.

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 25 feb 2021, 14:22
door Knakkel
Volgende issue. KMstand

Bij aanschaf werd me al verteld, ondanks de uitstekende staat van de wagen klopt de KMstand niet. Het is een geïmporteerde duitser met een nieuw kenteken dus. Er zijn veel zaken vervangen met bijbehorende facturen :
  • Voorremschijven en blokken
  • Achter remblokken
  • Grote beurt alle filters
  • Motorkap gespoten ivm steenslag
  • 4 nieuwe banden (Vredestein, had slechter gekund maar goed)
  • Nieuwe AGM accu
  • Nieuwe multiriem
Ik ben nogal kritisch en heb een beetje last van OCD, dus goed is goed en de rest is onzin. Proefrit verraste me aangenaam, en de algehele staat is gewoon een nette verzorgde auto.
Koudstart is goed en zonder misfires oid, op temperatuur ook geen mankementen. Motor loopt gewoon als het spreekwoordelijke zonnetje. De ZF-6HP26 is echt voorbeeldig (zo kan het dus ook) geen bonk geen slip geen fluctuerende toerentallen. Onder de motorkap is alles wonderbaarlijk droog en is niets te zien van olie/koelvloeistof-lekkages.
Zelfs de bekende test (flinke dot gas na stationair draaien) geeft geen witte rook. Onderkant zweet iets hier en daar maar de wagen is bijna 15 jaar oud.
Heb besloten de auto te kopen zonder garantie, ging er wat van de prijs af. In mijn achterhoofd houdend dat er weer vanalles kapot kan gaan, heb ik een aardig bedrag achter de hand om de Bimmer op de weg te houden in goede staat.

Bij thuiskomst heb ik de Bimmer in de garage gezet, en alles uitgelezen wat er maar uit te lezen valt. Ik kan niet ontdekken waar en hoe er met de KMstand geklooit is, zelfs het onderhouds boekje klopt.
Het enige wat ik heb kunnen vinden in iDrive is dat volgens CBS de bougies bij 260.000 kms vervangen moeten worden. Hmmm. Ook de waardes die je met ISTA daar uitleest, kloppen niet helemaal. Dus een ruwe schatting van +/- 250.000 km, in ieder geval geen 4 of 5 ton. Twijfel nog een beetje over een CBS-reset.
Tijd om te starten en verder testen wat dit beest allemaal kan.

Een afschuwelijk gejank vanonder de motorkap en heel veel witte chemisch stinkende rook overal -_-
Jippie.

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 25 feb 2021, 14:37
door Knakkel
Next issue. Airco-pomp zit compleet vast

De airco-pomp heeft een aparte kleinere multiriem, die nu als spaghetti op de bodemplaat ligt.
Na een aantal dagen is de stank ook gelukkig uit de auto verdwenen. Maar waar kwam die witte chemische rook toch vandaan?
Het kwam vooral uit de gaten onder de microfilters, en uit de roosters in de auto.
Dus het vermoeden is dat de verdamper lek is geslagen. Die zit binnen in de kachel-unit, een flinke klus.
Eerst maar eens het koelmiddel laten verwijderen en een vacuumtest, alhoewel ik toch bang ben voor een lekkage.

Maar het is te doen: BMW e60 Complete Evaporator Replacement Process Part 1 BMW e60 Complete Evaporator Replacement Process Part 2 en BMW e60 Complete Evaporator Replacement Process Part 3

Ach, ik heb de Opel nog niet verkocht ...
Groet, Henk :duim:

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 25 feb 2021, 21:15
door BMW530/1976
Terug van weggeweest? Het is inmiddels wel erg stil geworden hier op het forum.

Wel een hele dikke e61 uitgekozen. V8 is heerlijk.

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 26 feb 2021, 11:07
door Source
Gaaf!
Ben benieuwd naar de foto's.

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 27 feb 2021, 07:33
door Rene-E61
Leuk!

Deze ga ik ook volgen en het is hier inderdaad te stil en dat is wel jammer.

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 02 mar 2021, 21:23
door Knakkel
Gister kwam de Chinese Vacuumpomp binnen, heb net ff een proefopstelling neergezet. Eigenlijk best acceptabel voor €80.
Zat alleen geen olie bij, moest weer apart besteld worden -_-

Afbeelding

Kon ik gelijk ff checken hoeveel druk er nog in de airco aanwezig was:

Afbeelding

Dat is niet veel. 50 psi (3,4bar) per kant. Blauwe meter = lagedruk zijde, Rode meter = hogedruk zijde.
Dus, als er nog druk aan de lage kant aanwezig is ... dat zou betekenen dat de verdamper niet lek is?
En ik er dus misschien wel aardig vanaf kom met alleen een nieuwe compressor. Hmmmm.
Zodra de olie binnen is maar eens flink vacumeren.

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 02 mar 2021, 21:28
door Knakkel
BMW530/1976 schreef: 25 feb 2021, 21:15 Terug van weggeweest?
Jep. Ben van mening dat we allemaal aan de elektrieke auto moeten in de nabije toekomst, dus voor het zover is ... :///m:

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 02 mar 2021, 23:05
door Source
Dat is mooi om te zien, ben benieuwd waneer je het systeem gaat afvullen en of er toch een lek in het systeem zit.

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 03 mar 2021, 07:42
door ehombie
in ista kun je kijken wat de vulling is in % obv je druk. (snel gezien in ihka dacht ik)
naast een vacuum test doen ze ook wel eens een druk test met stikstof.
met formeergas en een snuffer om een lek op te sporen. of je moet hopen dat men een keer een uv dye bij een vulling gedaan heeft. (brdrijven zijn vaak te moe om dit mrt een stickertje aan te geven)


leuk topic btw. Ik zal er tzt ook een maken, als er vraag naar is. ben me ook oriënteren. maar durf de knoop niet door te hakken, omdat ik te gierig ben naar mezelf :)

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 04 mar 2021, 00:44
door Knakkel
ehombie schreef: 03 mar 2021, 07:42 maar durf de knoop niet door te hakken
Hoe bedoel je? Een sleutel topic aanmaken of een reparatie doen aan je wagen?

Nog bedankt, had ik niet aan gedacht om met Ista te checken :duim: Maar dat heeft geen zin want de inhoud van het AC systeem is plots eh verdwenen :whistle:

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 04 mar 2021, 06:43
door ehombie
knoop doorhakken wbt het kopen van een "fun" bmw (640, 435 of z4 3.5i cabrio.)...en een topic aanmaken zoals dit of bart70 met zijn cabrio en e61. mijn huidige 523i is niet zo interressant...(althans, voormij)

succes met de reparatie. zal wel goed komen...dat zie ik wel a.d.h.v. je gereedschap en inlezen.

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 08 mar 2021, 22:22
door Knakkel
Tja ik kan niet in je portemonnee kijken, maar je leeft maar 1 keer. En een 523i is toch ook een Bimmer :duim:

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 08 mar 2021, 22:35
door Knakkel
Gedemonteerd:

Afbeelding
Afbeelding

Ik wilde voor de zekerheid het droger element vervangen (zit in dikke buis aan rechterzijde vd condensor)
maar een compleet nieuwe Behr condensor is net zo duur/goedkoop. En erg makkelijk te vervangen:

Afdekplaat van het radiator-pakket demonteren, leidingen loskoppelen en naar boven toe uitnemen.

Afbeelding

Re: Showroom & Sleutelen [E61-550i uit 2006]

Geplaatst: 08 mar 2021, 23:06
door tom_il
Die condensor ziet er niet zo gezond uit links boven op de foto.