Pagina 1 van 1

Motor oververhit 523i

Geplaatst: 16 mar 2021, 10:02
door Henk88
Hallo iedereen.
Ik heb sinds kort een bmw 523i 2007.
Alleen nu geeft hij aan dat de motor oververhit is en dat ik hem uit moet doen.
Nu is er een monteur langs geweest en die zij dat de thermostaat of de waterpomp stuk is.

Nu is mijn vraag kan je de auto ook uitlezen om te weten wat het probleem is.

Ow jaa en sinds kort geeft hij ook een storing(te hoge accu spanning).

Zijn er mensen die mij hier mee kunnen helpen

Alvast bedankt.
Gr henk.

Re: Motor oververhit 525i e6

Geplaatst: 16 mar 2021, 10:10
door ehombie
ik zou wel in die hoek zoeken met onderdelen icm sensor waarde door uit te lezen.
je pomp wordt aangestuurd middels een communicatielijn die ook weer een raakvlak heeft met je stroomverzorging.

er gaan ook berichten rond dat de (defecte) pomp blijft draaien na uitzetten. Dit even los van het feit dat ik even niet weet of dat altijd nodig is. (technische info nalezen)...maar als dat niet gebruikelijk is KAN dit jouw verhoogde ontlading melding geven. Deze melding kan natuurlijk ook wat anders zijn, maar daar kan een energie/lekstroom diagnose duidelijkheid geven.

neem aan n53 met elektrische pomp

Re: Motor oververhit 525i e6

Geplaatst: 16 mar 2021, 10:21
door Henk88
Ja het is een elektrische pomp maar of het een n53 is weet ik niet.

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 17 mar 2021, 19:20
door vincent h
Een te hoge accuspanning zou je moeten kunnen meten met een draaiende motor Meestal zit er een spanningsregelaar die de spanning begrenst/stabiel houd. Als ik het goed heb mag de spanning niet boven de 14,8V komen onafhankelijk van het toerental. Dan weet je of er werkelijk een te hoge spanning naar de accu gaat.

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 17 mar 2021, 21:08
door tom_il
ik zou richting die waterpomp kijken, is een bekend probleem voor deze motoren.

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 17 mar 2021, 21:24
door thijsvanzwam
Hoi Henk,
De accuspanning van deze auto's kan oplopen tot rond de 15.8 volt, zelfs bij stationair toerental. Dat klopt en is normaal als er een AGM accu is gemonteerd. (volgens de juiste procedure)
De motorcomputer in combinatie met de gegevens uit de IBS (de intelligente batterij sensor) stuurt de dynamo aan, de regelaar van vroeger is dus niet meer te vinden op de dynamo maar heeft plaatsgemaakt voor een linbus gestuurde regelaar.

Geeft hij echt de melding te hoge accuspanning of te hoge accuontlading?

de waterpomp is naar mijn idee ook de hoofdverdachte wat de warmte betreft. Die kun je apart aansturen zonder diagnose apparatuur om te controleren of hij wel draait, hier een link naar een filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je dat doet: https://www.youtube.com/watch?v=e4kSEs1kztA

Als de waterpomp draait dan zou de thermostaat een potentieel verdachte kunnen zijn. Die is ook elektronisch gestuurd dus uit te lezen maar wel vrij beperkt. Het mechanisch gedeelte in de thermostaat moet toch echt op de ouderwetste manier worden gecontroleerd.

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 17 mar 2021, 23:03
door tom_il
idd de Waterpomp kan draaien maar de schoepen kunnen stuk zijn of los. Wat het probleem met die waterpomp meestal is weet ik niet.

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 17 mar 2021, 23:11
door tom_il
genoeg lees lectuur over die waterpomp :

https://www.google.com/search?q=bmw+n53 ... e&ie=UTF-8

specifieke website over die waterpomp :

https://www.autobahnautomotive.com/blog ... mp-in-bmw-

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 18 mar 2021, 12:03
door Henk88
Dank Ja jullie wel voor de snelle reactie.
Ga hier mee aan de gang als de probleem is verholpen laat ik het snel weten.
Vanavond komt er een monteur langs.
Die heeft een vermoeden dat er mischien lucht in het koelsysteem zit.

Omdat de kachel soms wel en soms niet warm wordt.

Gr henk

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 18 mar 2021, 16:23
door Henk88
Ik heb de youtube filmpje gekeken.
En nu heb ik gekeken bij onze bmw en die doet precies het zelfde het koelvloeistof stroomt goed.
Je zal dan zeggen dat de waterpomp goed is

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 18 mar 2021, 16:59
door thijsvanzwam
Als je een goede straal koelwater ziet stromen dan mag je er vanuit gaan dat hij gewoon werkt. Als het vloeistofniveau in orde is en de pomp werkt goed, dan verdenk ik ook niet direct een luchtbel in het systeem.
In dit geval zou ik mijn pijlen op de thermostaat richten.

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 18 mar 2021, 18:32
door tom_il
Waarom zou er een luchtbel inzitten ? Die komt er niet zolang het systeem niet open of het niveau zeer laag geweest is .

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 18 mar 2021, 20:34
door thijsvanzwam
precies. vandaar dat ik die dus ook niet verdenk.

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 18 mar 2021, 22:32
door Henk88
Okee.
Dus jullie denken toch dat de termostaat kapot is.
Weten jullie ook welke is moet hebben dan ga ik die vervangen

En ik wil de olie ook verversen welke olie heb ik daar voor nodig en hoeveel liter.

Re: Motor oververhit 523i

Geplaatst: 18 mar 2021, 22:47
door thijsvanzwam
Olie gebruik ik bij voorkeur Castrol M 5W30. Daar rijdt mijn auto al 255000km met veel plezier mee... Aantal liter in jouw geval durf ik zo even niet te zeggen maar volgens mij staat dat in je boekje.

Je kunt eens kijken op realoem.com voor de onderdeel nummers van bijvoorbeeld de thermostaat.
Als je daar je laatste 7 karakters van je chassis nummer invult dan kom je meteen bij de juiste onderdelenlijst.