Pagina 1 van 2

2A87

Geplaatst: 05 jul 2021, 15:20
door Bart van Zessen
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje last van een 2A87 foutcode (VANOS Exhaust mechanism).
ik heb de solenoids al omgewisseld (om te kijken of er 1 defect is), maar dit hielp niet
toen kreeg ik een melding van laag oliepeil (1 op 3000 blijkbaar nu, na zuigerveren reinigen met anti carbon, vanaf 1 op 1000 :gekdoen: ) dus heb ik er een liter bijgedaan, had gelezen dat een laag oliepeil dit zou kunnen veroorzaken
maar na een lange afstandsrit, 2 dagen laten rusten en toen kreeg ik weer een motorstoring/vermindert vermogen en ja hoor daar was dezelfde code weer, 2A87.

iemand enig idee wat het nog meer kan zijn.
(laatste beurt is bijna jaar terug met 12-14k kms, misschien dit nog?)

Re: 2A87

Geplaatst: 05 jul 2021, 16:07
door ehombie
ventielen wisselen was idd goed idee.

wat ik nog zo kan bedenken:
-zit oliefilter er nog goed? niet verdraaid of de dop/cartridgehouder intact.
-incl die kleine o ring, wat in het topje zit wat door de filtercartridge gaat?
-zat er ook niet ergens nog een filtertje of een ventiel (met bal en veer oid)...thv je kettingspanner

ik verwacht eigenlijk ook andere problemen met bovenstaande aspecten op zowel inlaat als uitlaat of andere meldingen/klachten. maar is het controleren waard..

verder:
je vanosversteller kan defect zijn
of je hebt overmatige slijtage of verstopping tussen een gedeelte op versteller of uitlaatnokkenas (meen datt ooit ergens gezien te hebben).

misschien reply ik nog wel met aanvullende info.

Re: 2A87

Geplaatst: 05 jul 2021, 16:33
door Bart van Zessen
dank je voor de info, het gekke is dat ik er niks vreemds aan merk. hij rijdt gewoon prima en voelt alsnog hij nog genoeg vermogen heeft, maar ja bijv 250 of 272pk merk je volgens mij niet echt.
ik heb niet aan het oliefilter oid gezeten, dus kans is klein dat daar iets mee is.
ik dacht ook iets van mesh filters voor de vanos solenoids gelezen te hebben, dus die ga ik ff onderzoeken

Re: 2A87

Geplaatst: 06 jul 2021, 12:54
door Source
2A87 kan het gevolg zijn van andere componenten. Mochten die in orde zijn dan kom je uit bij de versteller.
Ik heb deze fout code vaker gezien en 9 van de 10 keer kom ik uit bij de versteller om die te vervangen.
Wat is de motorcode?
Je kan in Ista kijken naar de verstelwaarde als hulpmiddel.
Het is een flinke klus en je hebt er speciaal gereedschap voor nodig.

Re: 2A87

Geplaatst: 06 jul 2021, 21:16
door Bart van Zessen
het is een N53(B30A)
waar moet ik zijn bij ISTA en naar wat voor waarde moet ik zoeken?
ik wou binnenkort proberen om die VANOS filters schoon te maken, maar moet ze eerst vinden en los zien te krijgen.
Er is bijna geen werk ruimte bij een N53 helaas.

Re: 2A87

Geplaatst: 06 jul 2021, 22:10
door Source
Je kan in Ista op vanos zoeken of versteleenheid. Het programma geeft vanzelf de waardes aan.
Ik denk dat je met vanos filter de solenoids bedoelt? Deze zitten aan de voorkant van de kop. Daar kan je prima bijkomen.

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 06:21
door ehombie
Afbeelding

nr 11 (en 12 is oring) thv je kettingspanner ze zeggen dat er 2 zijn. dus ik denk ook aan de anderekant (inlaat zijde)


Afbeelding

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 09:39
door Source
Ah ja die kunnen het ook zijn. Daar heb je inderdaad 2 voor nodig en deze zitten boven elkaar. Je kan er redelijk bijkomen.
Je kan ook de kettingspanner vervangen kost niet de wereld en kan je dingen uitsluiten.

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 10:28
door Bart van Zessen
ehombie schreef: 07 jul 2021, 06:21 Afbeelding

nr 11 (en 12 is oring) thv je kettingspanner ze zeggen dat er 2 zijn. dus ik denk ook aan de anderekant (inlaat zijde)


Afbeelding
ja die wou ik dus gaan vervangen/schoonmaken, maar ik ben nog een plan van aanpak aan het bedenken hoe ik erbij kan komen, want bij de N53 zit er een metalen schacht vanaf de radiator naast het motorblok dus of die moet eruit of ik ga langs de wielkuip.
heb al met offenga overlegd, maar die weten het ook niet

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 10:57
door BMW530/1976
Die metalen schacht ku je heel makkelijk verwijderen. Er zit een soort van klip aan de voorzijde aan je motor afdekking Die moet je los klippen. En dan moet je nog twee 10 mm moertjes losdraaien en dan kun je hem weghalen. Het is wel makkelijker als je ook de moto afdekking weghaalt. Dan heb je wat mee ruimte.

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 11:17
door Bart van Zessen
top! dank je. ik ga het proberen!
weet je trouwens waar die schacht voor is?

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 11:42
door Source
Ik weet niet of je de auto zelf gaat maken of uitbesteden. In het laatste geval kan ik daar wel iets in betekenen.

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 12:20
door ehombie
die metalen schacht (koeling voor uitlaatspruit of kat's) heb je er zo uit. meen dat je even die KV leiding moet loskoppelen op reservoir die er overheen loopt (loopt nagenoeg niks uit).

kan evt nog vastzitten met 2 boutjes...maar dat kan ook iets anders zijn zoals een hitte schild o.i.d wat daar nog zit. is een tijd geleden dat ik kleppendeksel heb vervangen.

binnen ista wel te vinden. o.a. procedures rondom kleppendeksel vervangen

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 12:22
door Bart van Zessen
Source schreef: 07 jul 2021, 11:42 Ik weet niet of je de auto zelf gaat maken of uitbesteden. In het laatste geval kan ik daar wel iets in betekenen.
ik ga eerst proberen of het me zelf lukt met die filters en of het dan opgelost is, anders laat ik het wel weten.
Wou binnenkort ook mn kleppendekselpakking (preventief) vervangen, want die zweet wat.

UPDATE:
Ik heb de filters gecheckt en ze zagen er gewoon schoon uit, misschien een paar korreltje vuil, maar in principe gewoon schoon.
ik zal binnenkort ff naar de VANOS waardes kijken

Re: 2A87

Geplaatst: 07 jul 2021, 19:01
door Bart van Zessen
ehombie schreef: 07 jul 2021, 12:20 die metalen schacht (koeling voor uitlaatspruit of kat's) heb je er zo uit. meen dat je even die KV leiding moet loskoppelen op reservoir die er overheen loopt (loopt nagenoeg niks uit).

kan evt nog vastzitten met 2 boutjes...maar dat kan ook iets anders zijn zoals een hitte schild o.i.d wat daar nog zit. is een tijd geleden dat ik kleppendeksel heb vervangen.

binnen ista wel te vinden. o.a. procedures rondom kleppendeksel vervangen
het ging idd heel makkelijk om die schacht eruit te halen