Melding "verhoogde accu ontlading" onverwacht opgelost
Geplaatst: 09 dec 2021, 18:27
Hallo,
Even een onderwerp dat zich nu eens vanzelf lijkt te hebben opgelost zonder ingewikkelde ingrepen etc.
Als regelmatig terugkerend onderwerp op dit forum heeft ook mijn E60 (550i 2007 LCi) bij koud weer vaak last van de melding "verhoogde accu onlading". Dit is voor meer E60 rijders een dikwijls ondoorgrondelijk fenomeen.
Het probleem speelde al geruime tijd en heeft me inmiddels twee nieuwe accu's, een nieuwe IBS en meerdere computer-uitlezingen opgeleverd, met dus ook behoorlijke kosten tot gevolg. Ook BMW Amsterdam, toch een dealerbedrijf met een "flagship-store" reputatie heeft er twee keer uitvoerig naar gekeken, zonder het probleem te kunnen herleiden.
Hun ruststroom/lekstroom meting leverde ook niets op. Na een minuut of 8 (ruwe schatting) zakt het amperage dusdanig laag (ik geloof minder dan 1 ampere, maar dat weet ik niet meer precies) dat de accu niet snel te hoog ontladen zou mogen zijn.
Toch lijkt het probleem eenvoudig te kunnen worden vermeden. Het viel me al vaker op dat een herstart, kort na de eerste -koude- start de melding deed verdwijnen. De motor heeft dan nog geen hele minuut gelopen, en het leek me onwaarschijnlijk dat de te hoog ontladen accu in die korte tijd opeens voldoende opgeladen zou zijn.
Nu heb ik sinds een paar dagen eens een andere startmethode gehanteerd. In plaats van met de voet op de rem direct de motor te starten druk ik eerst alleen het contact aan, wacht enkele seconden en start dan pas de motor. Dit werkt sinds een week ALTIJD, zonder uitzondering. De accu-melding heb ik niet meer gezien.
Had me een hoop geld en gedoe kunnen besparen, al blijft het vreemd dat die melding er überhaupt steeds was. Maar met een 14 jaar oude auto kun je wel eens wat verwachten.
Misschien is deze oplossing voor velen allang bekend, maar zo niet. Probeer het eens.
Groet, Roel.
Even een onderwerp dat zich nu eens vanzelf lijkt te hebben opgelost zonder ingewikkelde ingrepen etc.
Als regelmatig terugkerend onderwerp op dit forum heeft ook mijn E60 (550i 2007 LCi) bij koud weer vaak last van de melding "verhoogde accu onlading". Dit is voor meer E60 rijders een dikwijls ondoorgrondelijk fenomeen.
Het probleem speelde al geruime tijd en heeft me inmiddels twee nieuwe accu's, een nieuwe IBS en meerdere computer-uitlezingen opgeleverd, met dus ook behoorlijke kosten tot gevolg. Ook BMW Amsterdam, toch een dealerbedrijf met een "flagship-store" reputatie heeft er twee keer uitvoerig naar gekeken, zonder het probleem te kunnen herleiden.
Hun ruststroom/lekstroom meting leverde ook niets op. Na een minuut of 8 (ruwe schatting) zakt het amperage dusdanig laag (ik geloof minder dan 1 ampere, maar dat weet ik niet meer precies) dat de accu niet snel te hoog ontladen zou mogen zijn.
Toch lijkt het probleem eenvoudig te kunnen worden vermeden. Het viel me al vaker op dat een herstart, kort na de eerste -koude- start de melding deed verdwijnen. De motor heeft dan nog geen hele minuut gelopen, en het leek me onwaarschijnlijk dat de te hoog ontladen accu in die korte tijd opeens voldoende opgeladen zou zijn.
Nu heb ik sinds een paar dagen eens een andere startmethode gehanteerd. In plaats van met de voet op de rem direct de motor te starten druk ik eerst alleen het contact aan, wacht enkele seconden en start dan pas de motor. Dit werkt sinds een week ALTIJD, zonder uitzondering. De accu-melding heb ik niet meer gezien.
Had me een hoop geld en gedoe kunnen besparen, al blijft het vreemd dat die melding er überhaupt steeds was. Maar met een 14 jaar oude auto kun je wel eens wat verwachten.
Misschien is deze oplossing voor velen allang bekend, maar zo niet. Probeer het eens.
Groet, Roel.