Vermogen gehalveerd door Disa: onmogelijk?
Geplaatst: 01 aug 2022, 12:08
Beste mensen,
Sinds het begin iets van anderhalve maand terug heb ik problemen met mijn 523i automaat.
Eerst dacht ik nog dat het de bak was, denk nu van niet.
Het probleem: als de motor op temperatuur komt, valt er enorm veel vermogen weg.
Hij gaat dan ook een beetje "brr doen".......tja, kan het niet anders uitleggen
geef ik meer gas, schakelt de bak verder terug en maakt hij dus meer toeren, maar het toerental loopt niet op; hij trekt ook niet.
Ik heb zitten spelen met van alles, maar nu met een Bosch KTS 250 erop kon ik componenten aansturen en wat blijkt: Disa 2 hoor ik niet als ik hem aanstuur.
Welke Disa 2 is weet ik niet, maar luisterende kwam ik erachter dat ik degene waar je wél bij kan, het wel doet.......
Nu ken ik inlaatsystemen en luchtomlopen wel en het komt erop neer dat een korte/lange weg naar mijn idee niet zoveel uitmaakt dat het 70% van je vermogen af moet nemen.
Ik wil best dat spruitstuk eraf halen, maar concentreer mezelf liever op het grote probleem eerst: ik heb niet de indruk dat die Disa klep HET probleem is namelijk.
Hoe dan ook moet ik er wat aan doen, maar als daarna nog eens de hele boel uit elkaar moet voor het grote probleem.......
Mijn vraag is dus; kan iemand het verifiëren dat die "kleine Disa klep" zo enorm veel verschil kan maken?
Sinds het begin iets van anderhalve maand terug heb ik problemen met mijn 523i automaat.
Eerst dacht ik nog dat het de bak was, denk nu van niet.
Het probleem: als de motor op temperatuur komt, valt er enorm veel vermogen weg.
Hij gaat dan ook een beetje "brr doen".......tja, kan het niet anders uitleggen

Ik heb zitten spelen met van alles, maar nu met een Bosch KTS 250 erop kon ik componenten aansturen en wat blijkt: Disa 2 hoor ik niet als ik hem aanstuur.
Welke Disa 2 is weet ik niet, maar luisterende kwam ik erachter dat ik degene waar je wél bij kan, het wel doet.......
Nu ken ik inlaatsystemen en luchtomlopen wel en het komt erop neer dat een korte/lange weg naar mijn idee niet zoveel uitmaakt dat het 70% van je vermogen af moet nemen.
Ik wil best dat spruitstuk eraf halen, maar concentreer mezelf liever op het grote probleem eerst: ik heb niet de indruk dat die Disa klep HET probleem is namelijk.
Hoe dan ook moet ik er wat aan doen, maar als daarna nog eens de hele boel uit elkaar moet voor het grote probleem.......
Mijn vraag is dus; kan iemand het verifiëren dat die "kleine Disa klep" zo enorm veel verschil kan maken?