Injectortijd bank 1 hoger dan 2, lambda gelijk.
Geplaatst: 24 aug 2022, 12:43
Beste mensen, na wat geklooi met mijn auto heb ik dan eindelijk wat kunnen ontdekken; op de momenten dat hij vermogen verliest tijdens het optrekken, zijn de inspuittijden van de eerste drie injectoren een aardig stuk hoger dan van de laatste drie.
De "short term fuel trim" staat dan ook voor bank 1 op bv +20 en bank 2 dan op -11
Naar mijn idee bepaalt de lambda die stft, maar die zijn keurig netjes gelijk aan elkaar.....
Gemeten met bosch kts 250. Wat hij wel apart aangeeft, is op de voorste sensoren een redelijk vlakke lijn en op de achterste een pendelende lijn, precies zoals je dit wilt zien bij de voorsten eigenlijk.
Hier ga ik er echter vanuit dat dit een foutje is in de bosch software: kan toch haast niet anders?
Maar dan: wat kan dit verder verklaren?
Mechanisch iets, precies op drie cilinders op rij?
Valvetronic en Vanos kan ik naar mijn idee uitsluiten gezien zij alles over alle zes regelen.
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over?
Overigens loopt de motor heel mooi onder de kap, maar bij de uitlaat pruttelt hij een beetje: zegmaar net als een viercilinder die op drie loopt.
Cilinders één voor één uitschakelen, levert geen verschillen op.
Soms is het verschil in beide banken kleiner, motor trekt dan ook veel beter, maar het gepruttel in de uitlaat is dan nog erger, terwijl de motor onder de kap nog steeds als een zonnetje loopt......
De "short term fuel trim" staat dan ook voor bank 1 op bv +20 en bank 2 dan op -11
Naar mijn idee bepaalt de lambda die stft, maar die zijn keurig netjes gelijk aan elkaar.....
Gemeten met bosch kts 250. Wat hij wel apart aangeeft, is op de voorste sensoren een redelijk vlakke lijn en op de achterste een pendelende lijn, precies zoals je dit wilt zien bij de voorsten eigenlijk.
Hier ga ik er echter vanuit dat dit een foutje is in de bosch software: kan toch haast niet anders?
Maar dan: wat kan dit verder verklaren?
Mechanisch iets, precies op drie cilinders op rij?
Valvetronic en Vanos kan ik naar mijn idee uitsluiten gezien zij alles over alle zes regelen.
Heeft iemand hier ervaring mee of een idee over?
Overigens loopt de motor heel mooi onder de kap, maar bij de uitlaat pruttelt hij een beetje: zegmaar net als een viercilinder die op drie loopt.
Cilinders één voor één uitschakelen, levert geen verschillen op.
Soms is het verschil in beide banken kleiner, motor trekt dan ook veel beter, maar het gepruttel in de uitlaat is dan nog erger, terwijl de motor onder de kap nog steeds als een zonnetje loopt......