Tikkend geluid en vacuüm kleppendeksel
Geplaatst: 06 jan 2023, 01:08
Hallo allemaal!
Na al veel gelezen te hebben op het forum nu toch ook maar een account aangemaakt omdat ik een bijzonder probleem heb.
Vorige week een e60 545i aangeschaft uit 2004.
Hij heeft een tik welke ik herleid naar de rechter kop, het klinkt als een krukaslager.
Het bijzonder is dat ik links een normale kleine overdruk heb op de carterventilatie, en rechts (bestuurderszijde) een sterk vacuüm, dit wanneer ik het membraam los gehaald heb.
Zonder membraam hoor en voel je m sterk zuigen en is de tik al zachter, wanneer ik het gat(die het membraam normaal afsluit) dicht met mijn vinger is het getik ook compleet weg.
Ik heb de carterventilatie slangen en membranen allemaal gecontroleerd en schoongemaakt.
Het enige wat mij opviel is dat de slang vanaf de rechter kleppendeksel vervangen is door een rubberen slang, dit is niet handig natuurlijk wanneer hier vacuüm op staat vanaf het inlaat traject.
Ik vermoed dat hier een gedeelte van het probleem(getik) weg komt.
Nu vraag ik mij af, hoe kan het dat er zo’n drukverschil zit tussen de rechter en linker bank?
En hoe zou een vacuüm in het kleppendeksel een tik kunnen veroorzaken?
De compressie heb ik gemeten, en is nagenoeg bij elke cilinder gelijk.
Ook heb ik het rechterkleppendeksel losgehaald, maar ook hier vind ik geen bijzondere dingen.
Hopelijk heb ik het zo wat duidelijk omschreven!
Wie kan mij hierbij helpen?
Grt.
Simon
Na al veel gelezen te hebben op het forum nu toch ook maar een account aangemaakt omdat ik een bijzonder probleem heb.
Vorige week een e60 545i aangeschaft uit 2004.
Hij heeft een tik welke ik herleid naar de rechter kop, het klinkt als een krukaslager.
Het bijzonder is dat ik links een normale kleine overdruk heb op de carterventilatie, en rechts (bestuurderszijde) een sterk vacuüm, dit wanneer ik het membraam los gehaald heb.
Zonder membraam hoor en voel je m sterk zuigen en is de tik al zachter, wanneer ik het gat(die het membraam normaal afsluit) dicht met mijn vinger is het getik ook compleet weg.
Ik heb de carterventilatie slangen en membranen allemaal gecontroleerd en schoongemaakt.
Het enige wat mij opviel is dat de slang vanaf de rechter kleppendeksel vervangen is door een rubberen slang, dit is niet handig natuurlijk wanneer hier vacuüm op staat vanaf het inlaat traject.
Ik vermoed dat hier een gedeelte van het probleem(getik) weg komt.
Nu vraag ik mij af, hoe kan het dat er zo’n drukverschil zit tussen de rechter en linker bank?
En hoe zou een vacuüm in het kleppendeksel een tik kunnen veroorzaken?
De compressie heb ik gemeten, en is nagenoeg bij elke cilinder gelijk.
Ook heb ik het rechterkleppendeksel losgehaald, maar ook hier vind ik geen bijzondere dingen.
Hopelijk heb ik het zo wat duidelijk omschreven!
Wie kan mij hierbij helpen?
Grt.
Simon