Pagina 1 van 1

rook en benzine komt uit uitlaat

Geplaatst: 20 apr 2023, 17:49
door PetrusP
Mijn 325i / E93 / N53 /2010 / 125K begon een tijdje terug onregelmatig na 1e start met de melding "motorstoring" waarbij uitlezing aangaf dat cylinder 5 een misfire had. Als ik na een paar honderd meter het contact uitzette en weer startte deed de motor het voor de rest van de rit perfect. Sinds vorige week echter bleef motorstoring continue opgelicht, en kwam er bij uitlezen opeens bij dat 4, 5 én 6 misfire hadden. Tegelijkertijd enorme rook en benzine uit de uitlaat. De paar km die ik nog reed ging er 10 liter brandstof doorheen.
Intussen verving ik de bobine plus injector van cylinder 5, plus 6 bougies. De dikke grijze rook is nu wat minder, maar nog steeds veel teveel, en er komt nog steeds benzine uit de uitlaat. Het gekke is dat er nu desondanks geen motorstoringsmelding meer komt.
Ik snap er helemaal niks meer van! Wie kent dit probleem of denkt te weten wat de oorzaak kan zijn?

Re: rook en benzine komt uit uitlaat

Geplaatst: 20 apr 2023, 20:13
door ehombie
Jeetje….wat jij schets is geen kattenpis.

Wat ik zou doen. Met inpa live data bekijken (zie bimmerprofs).
Adaptatie resetten en kijken hoe goed die herpakt…

Dat een hele bank 2 slecht loopt is ook raar…

Als je zegt dat er een overmaat aan brandstof is geweest, zou ik evt ook de olie in de gaten houden.

Re: rook en benzine komt uit uitlaat

Geplaatst: 21 apr 2023, 11:31
door PetrusP
Dank voor je reactie ehombie. Wat bedoel je precies met adaptie resetten? Ook ff gekeken op bimmerprofs maar daar vind ik geen antwoord. Wat ik niet begrijp is dat uitlezing geen enkele foutmelding of misfire meer geeft ná de vernieuwingen, maar het probleem ongewijzigd blijft. Zou het misschien een niet goed werkende brandstofpomp kunnen zijn?
Heb ook ff gebeld met Gijsbertsen. Die meldt dat je niet 1 maar alle 6 de injectoren plus bobines moet vervangen. En de bougies niet zwart mogen zijn (zijn ze wel, maar draaien reeds 50K+). Waar ik wat moeite mee heb is 3mille+ uitgeven, en het vervolgens tóch een ander probleem blijkt te zijn. Vanmiddag gaat de uitlaat er onder uit om te kijken of daar veel brandstof is blijven zitten wat de rook en druppels alsnog veroorzaakt.

Re: rook en benzine komt uit uitlaat

Geplaatst: 21 apr 2023, 16:27
door ehombie
Dat je daar niet direct een antwoord vind...kan ik me voorstellen. Relatief taaie kost zal ik maar zeggen...maar obv wat deze persoon deelt en uitlegd (met de redelijke kennis die ik heb) durf ik dat best te stellen dat daar ZEER VALIDE informatie staat. (let op ik ben ook maar een ingelezen hobbyschrauber en sta ook niet elke avond aan auto's te sleutelen, al zou ik het wel leuk vinden)

Dat je geen codes hebt wil niet altijd wat zeggen...en ALS je ze krijgt moet je bekijken of ze wel het "correcte zeggen". Ik durf misschien te stellen dat men iets vervangt wat de code als " fout omschrijft" en voor +/-25% van de gevallen het probleem NIET oplost....maar ik dwaal af.

- Live data omtrent misfires...kan hierbij ook belangrijk zijn. Maar je moet er wel de tools voor hebben...
- 50dkm+, Bimmerprofs raad aan deze bougies 25dkm te vervangen...oid. (ivm injectie/ontbrandings stategie)
- 6 injectoren is voor een garage vaak de veiligiste strategie omtrent klant come-backs, Maar met de hedendaagse injector prijs...vind ik dit persoonlijk ook een aardige gok. Een goeie live data diagnose (ja, dat vergt ook tijd EN KENNIS) geeft je meer inzicht en kan hierbij ook kostenbesparend werken...
- Bij nieuwe injector(s) wordt aangeraden om een adaptatie reset te doen. Maar ik kan moeilijk inschatten op afstand wat er bij jouw gebeurd. Bij een adaptatie reset gaat hij de injectoren opnieuw inleren onder verschillende "last" condities

-Waarom brandstof pomp? Bekijk Live data (gewenst vs. actueel), Hogedruk moet rond de 200 bar zijn , en lage druk...4 of 6 bar (even uit mijn hoofd).

succes verder...

Re: rook en benzine komt uit uitlaat

Geplaatst: 22 apr 2023, 16:13
door PetrusP
Prima info, dank! Ivm de 379,- eurootjes injector én 8 tientjes bobine nam ik maar de gok om alleen nr. 5 te vervangen. Uiteindelijk gaf alleen deze al een tijdje een misfire aan. Geen spijt van tot dusver! Ik gaf al aan niet te begrijpen dat er geen enkel foutmelding was, maar tóch nog steeds dikke rook en benzine uit de uitlaat kwam. Durfde daarom niet te gaan rijden. Uit angst dat er motorschade zou volgen. Daarom sprak ik intussen met de werkplaatsreceptie van Ekris BMW Veenendaal. En kan zeggen: GIVE THAT MAN A CIGAR!! Zijn lezing was: "als er geen foutmelding is, hij mooi loopt, oliepeil ok is, koelingspeil ok is dan zou ik gaan rijden om de uitlaat schoon te rijden. Ik denk namelijk dat er nu geen benzine uit de uitlaat komt, maar condens die enorm naar benzine ruikt vanwege de voorgeschiedenis waarbij hij de benzine van nr. 5 er uitgooide". Dit dus gisteren gedaan (met lichte angst in de schoenen...). De 1e kmters dikke rook en nog druppels. En wat denk je: na ca. 5 km werd de rook minder en na 8 km geen druppel meer uit de uitlaat en totaal geen rook meer! Vandaag zo`n 100 km gereden, en hij loopt rookloos als een zonnetje. Zéér blije PetrusP!! Het enige wat nu opeens gebeurd is dat bij langer stilstaan en stationair draaiende motor de kachel opeens warm werd. Terwijl hij op 16° stond. Gebeurde 2x. Na de airco heel even aan te zetten en weer uit was het weg. Begrijp dit niet helemaal, maar neemt mijn juichstemming natuurlijk niet weg........

Re: rook en benzine komt uit uitlaat

Geplaatst: 22 apr 2023, 18:58
door ehombie
fijn dat je positief gestemd bent.
Goed dat je even e.a. hebt geïnformeerd. dat een rit na reparatie e.a. kan oplossen kunnen wij als lezer moeilijk inschatten in deze casus op afstand (obv berichtgeving)...enfin fijn dat je er goed gevoel over hebt.

Wat je niet moet vergeten is...dat bij een koudstart, (benzine)autos rijker lopen. en dus ook uit de uitlaat significant naar benzine ruiken. Dit om de katalysator sneller op te warmen.

wbt airco...ook hier live data bekijken.