even voorstellen en dilemma

Nieuw op het forum? Stel jezelf even voor
Japioz
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 aug 2018, 13:38

even voorstellen en dilemma

Bericht door Japioz » 03 mei 2024, 15:29

Ondanks dat ik niet echt nieuw ben, stel ik mij opnieuw voor, want ik ben hier al jaren niet meer actief geweest.

Ik ben Jaap, 34 jaar oud, ondernemer en, na een slechte ervaring bij de aankoop van mijn eerste echte eigen auto (voornamelijk door de miskoop bij een louche handelaar, niet per se het merk), met een diesel met een ster op de voorkant, al jaren fervent BMW-rijder.

Ik begon met een 328ci E46 uit 2000, die ik reed als youngtimer. Ik blijf dat een van de fijnste auto's ooit vinden, maar ik rijd zakelijk een goede 40.000 kilometer per jaar, ook vaak relatief lange ritten, met dagen waarbij ik het grootste deel van de dag in de auto zit, en daar is de youngtimerregeling eigenlijk niet voor geschikt, ik miste toch comfort en betrouwbaarheid. Die dus vrij snel ingeruild voor een 330e sedan uit 2016. Fijne auto, maar het excuus om die weer in te ruilen was dat mijn vrouw en ik hadden besloten om regelmatig te gaan kamperen (jawel, met een tent) en daarvoor was de 330 te klein. Voor mij de uitgelezen kans een M550D touring uit 2014 (De f11 als ik het goed heb) aan te schaffen, ik kon mijn 330e er 1 op 1 op inruilen.

Weer een jaar later bleek dat kamperen toch niets voor ons te zijn en met de kilometers die ik toen maakte (meer dan nu) en de prijzen op dat moment ging er tussen de 700 en 1000 euro aan diesel in de maand doorheen, ook weer een reden om iets ander te zoeken en zo ben ik bij de i4 M50 uitgekomen, waar ik nu al bijna 2 volle jaren in rijd, voor mijn doen erg lang, maar het is dan ook een hele fijne auto.

Toch begint het weer te kriebelen, om meerdere redenen. Kort nadat ik de i4 had gekocht bleek mijn vrouw (onverwacht) zwanger. Dat is geen reden voor een andere auto, want we hebben haar Aygo vervangen voor een Seat Tarraco, ik rijd de i4 momenteel enkel zakelijk, betaal dus geen bijtelling. Echter, inmiddels verwachten we de tweede. Nu denken we dat het toch wel handig is (en uiteraard een enorm luxeprobleem) om twee auto's te hebben waarmee privé gereden kan worden. Ik wil dus mijn i4 uit de BV trekken, maar dat is dus voor mij ook het moment even goed te bezien of ik dan de i4 houd, of iets anders ervoor in de plaats neem, waarbij het plan is nagenoeg 1 op 1 in te ruilen, een beetje bijbetalen kan, maar niet al te veel. Rededen om niet de i4 te blijven rijden: Ik kan niet thuis laden, meestal is de range afdoende, maar ik stoor mij toch af en toe aan snelladen of nadenken over de ritten die ik de dag erna op de planning heb en dus plannen de auto aan een laadpaal te hangen, vooral als ze bezet zijn. Daar staat tegenover dat we gaan verhuizen en ik verwacht iets minder KM in totaal te rijden, vanwege wegvallen woon-werkverkeer (dat kan nu op de fiets, ipv een uur heen en een uur terug), maar wel langere ritten op de dagen dat ik wel in de auto moet stappen en dat blijven er gemiddeld nog 2-3 in de week. Daarnaast is het nu de uitgelezen kans nog 1 keer wel met een echte motor te rijden, het rijden mist toch ietwat emotie, al ben ik daar niet super gevoelig voor (ik vind geluid van een 6-in-lijn heerlijk, maar mis het ook weer niet enorm). Aanvullende reden is nog dat de afschrijving op die elektrische krengen enorm is en waarschijnlijk komende jaren enkel meer wordt. Reden om wel de i4 te houden: Het rijdt gewoonweg fantastisch, bloedsnel, comfortabel, etc.

Enfin, lang verhaal, maar stel ik ruil hem wel in, dan overweeg ik de volgende opties. En ja die keuze moet ik vooral zelf maken en ja daarvoor moet ik deze wagens rijden, maar ik ben benieuwd hoe jullie hierover denken:

-M340i, touring: Ik vind de touring in de 3 serie een stuk mooier dan de sedan. De m340i heeft een prachtige motor en een goede mix tussen sportief en comfort. Mogelijk nadeel: Wellicht voor de lange ritten iets te weinig comfort en ga ik er echt op vooruit tov de i4?
-M550i op benzine (niet de diesel) van na 2019: het excuus om nog een keer een 8-cylinder te rijden, ook een heel mooi blok als je het mij vraagt, prachtige wagen ook en, afgaande op de eerdere en oudere dieselversie die ik van de 5 heb gehad de ultieme mix tussen comfort en sportiviteit. Nadeel: deze versie wordt weinig aangeboden, zou een import moeten worden. hoger verbruik en hogere kosten ook aan onderhoud en iets duurder, dus zou wel moeten bijleggen.
-745e, ook van na 2019: Een hybride, dus toch nog een beetje elektrisch, vind dit werkelijk een prachtige auto om te zien, ja ook met de grote smoel, van binnen en van buiten. Heerlijk als ik aan het cruisen ben op de lange ritten of in de file sta, genoeg aanbod tweedehands, en een zevenserie is wel het summum natuurlijk. Nadeel: Dan stap ik wel volledig van de sportiviteit af, maar om eerlijk te zijn, hoe vaak spreek je dat in de praktijk nu echt aan, als ik harder rij ga ik voornamelijk rechtdoor, ook nu al. Nog een nadeel: Wel heel erg groot natuurlijk, is dat nodig.

Laatste toevoeging: Ik weet uiteraard dat er ook een 545e is, maar als ik voor die aandrijflijn zou gaan, dan heeft de 745 toch mijn voorkeur, ik hou wel van een ietwat bijzondere en niet alledaagse auto namelijk en vind dan de luxe van een 7 wel de meerwaarde hebben.

Ik hoor graag wat jullie van mijn, compleet overbodige en zelf gecreëerde, dilemma vinden.

Terug naar “Stel jezelf voor”