N20 (te) luide koude start met warm weer
Geplaatst: 13 aug 2024, 00:15
Hallo,
Ik heb een f31 328i 2012 sinds 2 jaar.
In 2018 is hier een nieuwe motor in gezet. Nu 70k gelopen.
Deze heeft een after market 335i uitlaat systeem.
Mijn probleem:
Als ik de auto, met koude motor, start wanneer het buiten warmer is dan +/- 13 graden dan is de koude start erg luid en blijft die ook lang hoog in de toeren hangen. Eerst 5 seconden rond de 1.500 en dan 20 tot 30 seconden rond de 1.000. Daarna zakt die mooi naar 700. Maar klinkt die nog steeds erg luid.
Dit heb ik niet in de winter als ik de auto start als het 12 graden of kouder is. Dan eerst 5 tot 10 seconden op 1.200 toeren en zakt dan mooi naar 700. Het geluid is dan veel beschaafder. Ook tijdens het wegrijden.
Wel heb ik die extra luide start in de winter wanneer ik een klein stukje heb gereden en de motor net niet warm genoeg is na 2km rijden. Weer richting die 1.500 toeren.
Dit lijkt mij niet normaal. Iemand anders hier ervaring mee?
Kan toch niet aan de uitlaat liggen? Gezien die wel beschaafde koude start heeft als het kouder is dan +/- 12 graden.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?
Ik heb een f31 328i 2012 sinds 2 jaar.
In 2018 is hier een nieuwe motor in gezet. Nu 70k gelopen.
Deze heeft een after market 335i uitlaat systeem.
Mijn probleem:
Als ik de auto, met koude motor, start wanneer het buiten warmer is dan +/- 13 graden dan is de koude start erg luid en blijft die ook lang hoog in de toeren hangen. Eerst 5 seconden rond de 1.500 en dan 20 tot 30 seconden rond de 1.000. Daarna zakt die mooi naar 700. Maar klinkt die nog steeds erg luid.
Dit heb ik niet in de winter als ik de auto start als het 12 graden of kouder is. Dan eerst 5 tot 10 seconden op 1.200 toeren en zakt dan mooi naar 700. Het geluid is dan veel beschaafder. Ook tijdens het wegrijden.
Wel heb ik die extra luide start in de winter wanneer ik een klein stukje heb gereden en de motor net niet warm genoeg is na 2km rijden. Weer richting die 1.500 toeren.
Dit lijkt mij niet normaal. Iemand anders hier ervaring mee?
Kan toch niet aan de uitlaat liggen? Gezien die wel beschaafde koude start heeft als het kouder is dan +/- 12 graden.
Iemand een idee wat het probleem kan zijn?