Motorlampje knippert oranje, na herstart lampje weer uit [UPDATE]
Geplaatst: 21 aug 2024, 08:28
goedemorgenn,
[UPDATE]
Zojuist met dezelfde collega de auto even uitgelezen met een obd2. Geeft enkel melding P0172 (System too rich bank 1) aan. Ofterwel auto loopt te rijk. een en ander op gezocht en ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar de auto wat heeft getuned. Heeft iemand ervaring met het 'terugtunen'/de auto weer minder rijk laten lopen? kan een reguliere garage dit of is hier een specialist voor nodig? of zit ik ernaast en heeft het wss met wat anders te maken. Reden van het vermoeden is zoals hieronder beschreven knetterende uitlaat en het voorste deel van de uitlaat is ook zwart (dus verbrand).
sinds vorige week ben ik onderdeel geworden van de bimmer familie met een 318i uit 2010 (119k km op de teller). tijdens de test rit en de eerste 300km heb ik niks raars gemerkt en geen meldingen gehad etc. vanochtend kreeg ik echter een kleine hartverzakking.
Ik was +- 5 min onderweg en toen begon opeens het motorlampje oranje te knipperen. Ik heb de auto gelijk aan de kant gezet en de motor uit. Na zo'n 3-5 minuten had ik de motor weer aangezet en was het lampje verdwenen. Na even bellen met de dealer toch besloten om 35km (snelweg) naar werk te rijden. Het lampje is niet meer aangegaan en wat mij ook opviel is dat ik geen melding in mijn idrive dashboard heb. Alles is OK. Ik krijg wel nog intervalverlopen meldingen van de olie en koelvloeistof, bij aankoop heeft de dealer deze echter gecontroleerd en ik kon nog zeker 15.000km met de huidige vloeistoffen doen. (laatste verversing was 10.000km geleden).
Mijn vraag is, kan iemand inschatten wat de ernst is of dat dit wellicht een vals alarm is?
2 september ga ik naar de garage, omdat er nog 2 terugroepacties openstaan. (1. De afsluitpluggen van de cilinderkop zijn mogelijk niet goed vastgedraaid & 2. In de stekkerverbinding op de aanjagereindtrap kan wrijvingscorrosie ontstaan. Hierdoor kan in de stekkerverbinding een elektrische weerstand ontstaan.) Kan dit ook de oorzaak zijn?
Ik ben een redelijke leek op het gebied van auto's, maar mijn collega zei ook dat hij het vermoeden heeft dat er misschien pops & bangs?? in de auto zijn geplaatst, kan dit een oorzaak zijn?
hopelijk heeft iemand wat meer kennis.
MVG Rik
p.s. kan ik controleren of ik echt pops & bangs heb? na wat lezen online erover vind ik het meer na dan voordelen hebben. Ik vind echter persoonlijk dat die "knetters" uit de uitlaat redelijk subtiel zijn en tijdens het rijden hoor ik het niet eens.
[UPDATE]
Zojuist met dezelfde collega de auto even uitgelezen met een obd2. Geeft enkel melding P0172 (System too rich bank 1) aan. Ofterwel auto loopt te rijk. een en ander op gezocht en ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar de auto wat heeft getuned. Heeft iemand ervaring met het 'terugtunen'/de auto weer minder rijk laten lopen? kan een reguliere garage dit of is hier een specialist voor nodig? of zit ik ernaast en heeft het wss met wat anders te maken. Reden van het vermoeden is zoals hieronder beschreven knetterende uitlaat en het voorste deel van de uitlaat is ook zwart (dus verbrand).
sinds vorige week ben ik onderdeel geworden van de bimmer familie met een 318i uit 2010 (119k km op de teller). tijdens de test rit en de eerste 300km heb ik niks raars gemerkt en geen meldingen gehad etc. vanochtend kreeg ik echter een kleine hartverzakking.
Ik was +- 5 min onderweg en toen begon opeens het motorlampje oranje te knipperen. Ik heb de auto gelijk aan de kant gezet en de motor uit. Na zo'n 3-5 minuten had ik de motor weer aangezet en was het lampje verdwenen. Na even bellen met de dealer toch besloten om 35km (snelweg) naar werk te rijden. Het lampje is niet meer aangegaan en wat mij ook opviel is dat ik geen melding in mijn idrive dashboard heb. Alles is OK. Ik krijg wel nog intervalverlopen meldingen van de olie en koelvloeistof, bij aankoop heeft de dealer deze echter gecontroleerd en ik kon nog zeker 15.000km met de huidige vloeistoffen doen. (laatste verversing was 10.000km geleden).
Mijn vraag is, kan iemand inschatten wat de ernst is of dat dit wellicht een vals alarm is?
2 september ga ik naar de garage, omdat er nog 2 terugroepacties openstaan. (1. De afsluitpluggen van de cilinderkop zijn mogelijk niet goed vastgedraaid & 2. In de stekkerverbinding op de aanjagereindtrap kan wrijvingscorrosie ontstaan. Hierdoor kan in de stekkerverbinding een elektrische weerstand ontstaan.) Kan dit ook de oorzaak zijn?
Ik ben een redelijke leek op het gebied van auto's, maar mijn collega zei ook dat hij het vermoeden heeft dat er misschien pops & bangs?? in de auto zijn geplaatst, kan dit een oorzaak zijn?
hopelijk heeft iemand wat meer kennis.
MVG Rik
p.s. kan ik controleren of ik echt pops & bangs heb? na wat lezen online erover vind ik het meer na dan voordelen hebben. Ik vind echter persoonlijk dat die "knetters" uit de uitlaat redelijk subtiel zijn en tijdens het rijden hoor ik het niet eens.