Nou daar gaan we dan. De E91 335i, zoals sommigen misschien al hebben kunnen lezen in mijn jarenlange review over mijn vorige auto de BMW E60 525i (viewtopic.php?t=63252&sid=b526bb431bcac ... 621b3bcf2c) zijn we overgestapt naar een E91. Ik zal de reden hiervoor ook even kort toelichten.
We hebben alweer een poos 2 auto's dat waren de E60 "van mij" en Swift "van m'n vrouw". De E60 pakte ik voor de leuke ritten en dagjes uit met het gezin. Daar zijn ook verreweg de meeste kilometers in gaan zitten. Ik woon op slechts 8.5 kilometer van mijn werk en pak daar vaak de motor voor en als ik de auto al neem tikt dat niet echt aan. In de 3.5 jaar dat we de E60 hadden hebben we daar +/- 50.000 km mee gereden, dus pak hem beet 15.000 per jaar.
De E60 was altijd in onderhoud bij dezelfde garage, met de eigenaar heb ik ook privé een goede band. Zodoende hebben we al wel vaker besproken dat ik eigenlijk iets anders zocht. De E60 eruit, Swift eruit en naar 1 "gezinsauto" terug. Mijn vrouw gaat namelijk met de tram of scooter naar haar werk en rijdt sowieso niet graag langere stukken. Prima, maar een beetje zonde om voor die beperkte kilometers 2 auto's te hebben. Aan de E60 kon ze niet wennen, lang, breed en niet al te overzichtelijk. De enorme kont van zo'n sedan werkt gewoon niet lekker mee als je al geen fan bent van inparkeren etc.
Die vriend van mij reed al een tijdje rond met een 335i maar hij maakte daar veel te veel kilometers voor en zo gooide ik -in eerste instantie min of meer voor de grap- het idee op tafel om mijn E60 bij hem in te ruilen, de Swift te verkopen en te kijken of we tot een deal konden komen. Nou, dat lukte dus. Vervolgens heb ik de E91 meegenomen naar huis om samen met mijn vrouw eens een testritje te maken. Ik had wel 2 of 3 keer als passagier meegereden maar meer ook niet en uiteraard moest mijn vrouw de E91 ook net liggen. Die was na een paar honderd meter eigenlijk al verrassend positief. Het zicht rondom is in de E91 echt prima dankzij de station "opbouw". Je hebt geen kont van 60 cm die doorloopt na de achterruit en je kunt een stuk beter om je heen kijken. Ook de neus is minder lang en beter te overzien. Zelf ben ik aangenaam verrast door deze E91, we hebben ooit in een E90 gereden maar daar zat denk ik achteraf een slechte of versleten set schokdempers onder want die auto stuiterde als een gek. Deze E91 zoeft heerlijk over de weg, pakt korte drempels ook prima mee en als het even moet is het een dijk van een motor die z'n uiterste best wilt doen om je zo snel mogelijk te ontdoen van een rijbewijs, dat is wel een beetje opletten.
Ik heb de auto nu pas een week dus misschien mis ik een aantal opties maar hier alvast een "keur" aan opties:
Panoramadak (kids waren direct verkocht)
Climatecontrol
Regensensor
Lichtsensor
Bi-Xenon
Sportstoelen (geen idee of altijd zo is bij sportstoelen maar deze hebben ook opblaasbare wangen)
Zwarte hemel (erg chique)
PDC achter
Android navi/radio (werkt top)
Style 269M wielen (die mogen wel wat liefde hebben, blanke lak laat wat los, tips zijn welkom)
M-stuurwiel met flippers
Daarnaast zijn bij de 2 ton de turbo's gereviseerd en zijn de injectoren en hogedruk brandstofpomp onlangs vervangen. De "bekende" problemen en echt dure onderdelen van deze verder oerdegelijke N54 zijn dus al vervangen. Er zit nog een hele onderhoudshistorie bij die ik hier niet verder ga uitdiepen maar qua onderhoudsstaat zit het dus wel goed.
Goed, alweer een aardig verhaal dus ik laat het voor nu hierbij. Ik ga lekker rijden en dan zullen we in de aankomende weken/maanden eens kijken waar we tegenaan lopen en op basis daarvan maak ik wel weer een to-do lijstje om in alle rust af te werken.
De auto stuurt en remt in ieder geval echt snaarstrak. Ziet er stoer uit (maar niet te) en is bizar snel. Ik vond m'n E60 al redelijk rap maar dit is echt next level. Deze auto is ongetuned en dat zal ook zo blijven. Heerlijke stoelen, lekker stuurwiel en de juiste opties voor mij. Op naar veel fijne kilometers maar weer.






