Uitlezen storing dynamic drive

Voor alle technische vragen over de BMW 6 Serie
Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door vincent h » 19 aug 2022, 06:05

Ik heb af en toe een melding die niet in het geheugen wordt opgeslagen.

Is het mogelijk om een diagnoseapparaat aan te sluiten terwijl de motor draait?

Is er iemand die in de omgeving Gelderland de mogelijkheid heeft (en daartoe bereid is) om storingen uit te lezen?

martindebelitos
Berichten: 534
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door martindebelitos » 19 aug 2022, 11:09

controleer de oliestand in de stuurpomp van de dynamic drive.oliepeil zal telaag zyn succes martin

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door vincent h » 19 aug 2022, 12:07

Het peilstokje is kort en peil staat niet onder halverwege max. en eind peilstok.

Kan het zo kritisch zijn? (mm werk)

martindebelitos
Berichten: 534
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:25

Re: Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door martindebelitos » 20 aug 2022, 10:50

hoi vincent gewoon effe peilen als de motor loopt. zal waarschyndelyk iets by moeten. zyn zeer gevoelig voor de juiste stand. succes martin

Gebruikersavatar
Jos535i
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2011, 06:53

Re: Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door Jos535i » 16 sep 2022, 20:08

vincent h schreef: 19 aug 2022, 06:05 Ik heb af en toe een melding die niet in het geheugen wordt opgeslagen.

Is het mogelijk om een diagnoseapparaat aan te sluiten terwijl de motor draait?

Is er iemand die in de omgeving Gelderland de mogelijkheid heeft (en daartoe bereid is) om storingen uit te lezen?
Is dit probleem al opgelost? Dit vraag ik met de volgende reden.
Ik had hetzelfde probleem, oliepeil is oké en laatst heb de olie laten vervangen. Toch kwam het probleem weer enkele keren opzetten. Laatst tijdens een lange rit uit Duitsland begon het weer, maar kreeg ik ook een ABS melding en Getriebesteurung (rode tandwiel met een schok in de aandrijflijn) en verder ging het scherm van de navigatie flikkeren. Auto aan de kant gezet en hij was daarna niet te starten. De ANWB erbij gehaald en die constateerde dat de dynamo aan het eind van z'n latijn was. Hierdoor heb ik een hele tijd alleen maar op de accu gereden, de motor heeft als zijn energie opgeslorpt. Mijn auto is verder afgesleept en wordt naar mijn garage gebracht ter reparatie.
Mijn advies is dan ook, laat je dynamo eens testen.
Met vriendelijke groet,

Jos

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door vincent h » 23 sep 2022, 19:35

Oliepeil is goed. Vloeistof is vervangeb.
Een te lage spanning schijnt vaak problemen te geven. Ik heb de storing eerder een enkele keer gehad.
Pas gaf mijn dynamo ook niet voldoende spanning meer. Deze is inmiddels vervangen. Met de nieuwe dynamo (laad nu rond 14V) had ik toen het 30grd.C was elke dag de storing na een meter rijden (rode melding, DD uitgeschakeld).
Nu het weer kouder is duurt het een tijdje voor de storing (meestel oranje) op een willekeurig moment ontstaat.
Bijna nooit als het systeen in een bocht zn werk doet.

Er wordt geen storing opgeslagen in het geheugen waardoor de oorzaak nog niet te bepalen is. Hopelijke een sensor en niet een stabilisator wan die zijn idioot prijzig.

De nieuw dynamo is niet van BMW maar wel een geschikte vervanger die net als die van BMW bij Valeo vandaan komt.

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door vincent h » 11 okt 2022, 18:59

Ik heb de accuspanning nog eens gemeten. Met lopende motor zit boven de 14V. Na uitschakelen meette ik 12,52V maar na 2 dagen is de spanning 12,07V. Dat lijkt aan de lage kant.
Ik zal nog een paar uur na een rit meten.
Mogelijk is de 2 jaar oude accu toch beschadigd door ontlading?

ehombie
Berichten: 1455
Lid geworden op: 25 nov 2016, 13:12
Locatie: Venlo-Venray

Re: Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door ehombie » 12 okt 2022, 06:42

12,07v is aan de lage kant na 2 dgn. echter hoe is die gemeten. Auto open gemaak en vervolgens kofferbakt om bij de accu te komen? let op, wanneer je de auto ontwaakt kan je zo een 0,5V dalen in klemspanning door diverse modules.

Tevens na uitschakelen moet je rekening houden met "surface charge". klemspanning kan evt ook nog 0,1 a0,2V dalen na uitschakelen

is je IBS nog correct aangesloten? wat je ook kunt doen is evt je MIN/MAX functie gebruiken op je multimeter en vervolgens je auto starten kijken hoe die je MIN is.
HANDIG in onderhoud, kleine reparaties, coderingen en evt diagnose.
Alles gaat gepaard met tijd, kennis en beschikbare informatie en/of middelen...een glazenbol heb ik niet
E61 523i LCI verkocht

Gebruikersavatar
vincent h
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 nov 2020, 23:04

Re: Uitlezen storing dynamic drive

Bericht door vincent h » 15 jun 2023, 19:01

Update.
Ik heb afgelopen periode het dynamic drive systeem wat harder laten werken. Nu al een half jaar geen storing meer ook nu het warmer is.
Wellicht is het met het verversen van de vloeistof ergens een vuiltje dwars gaan liggen. Met veel rechtdoor en flauwe bochten vervuilt het systeem mischien.

Accu is niet vervangen en de computer geeft ook geen melding van een te lage spanning of te hoge ontlading.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 6 Serie (E63 / E64) Techniek”