Fluitende turbo koude motor

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Acidfever
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:01

Fluitende turbo koude motor

Bericht door Acidfever » 13 mar 2009, 09:28

Ik heb een vraagje.

Bij een koude start fluit de turbo van mijn auto (320d) een korte tijd even flink bij het gasgeven (bij lage toeren). Je hoort dit ook binnen in de auto.

Is dit iets waar ik me druk om moet maken of is dit gewoon de turbo die even op temperatuur moet komen en in de olie moet komen?

Het duurt maar heel even (zeg een kilometer oid) en daarna is het weg.
Verplaatst naar het forum Performance

Moderatoropmerking Farl

Gebruikersavatar
PIR3lly
Berichten: 1786
Lid geworden op: 11 feb 2008, 23:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door PIR3lly » 13 mar 2009, 10:04

Je moet ook niet flink gasgeven met een koude motor. Zeker geen turbo motor. Altijd netjes warm rijden...
Een beetje fluiten van de turbo zou geen kwaad moeten kunnen.

morris
Berichten: 200
Lid geworden op: 18 okt 2007, 09:37

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door morris » 13 mar 2009, 15:39

Er zijn mensen die zeggen dat als de turbo begint te fluiten dat deze dan geen lang leven meer is beschoren,bij mijn 320d deed hij dat ook al toen ik hem kocht en nu ruim 70 duizend verder nog steeds,ook idd bij het oppakken van de toeren.
Maak me er niet druk over, al hij gaat,gaat ie.
Ben trouwens wel wat gewend kwa fluitende turbo's, bij m'n cos fluit het wel wat harder,deze draait dan ook wel meer dan 2 bar :P

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door bjornc » 13 mar 2009, 21:20

Mijn 150pk versie heeft hetzelfde als Morris hierboven beschrijft.
Alleen gaat het bij mij niet helemaal weg.
Turbo heeft er nu ca 45.000 op zitten, maar doet het al zo lang ik de auto heb. (30.000)
Totale kmstand: bijna 150.000

Gebruikersavatar
Dutch Delight
Berichten: 1059
Lid geworden op: 20 aug 2007, 20:04
Locatie: Vlakbij het Strand

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door Dutch Delight » 13 mar 2009, 21:21

PIR3lly schreef:Je moet ook niet flink gasgeven met een koude motor. Zeker geen turbo motor. Altijd netjes warm rijden...
Een beetje fluiten van de turbo zou geen kwaad moeten kunnen.
+1
Afbeelding

1st Best of Show / BMW Experience 2008
2nd Best of Show / Duitse Autosport Festival 2008
1st Best of Wheels / BMW Experience 2007
2nd Best of Interior / Beemerteam 2007

Acidfever
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:01

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door Acidfever » 15 mar 2009, 19:42

Flink gas geven die ik sowieso niet met een koude motor. Geloof ook niet dat ik die indruk wekte in mijn startpost.

De fluit begint zo rond de 1500 toeren en is best redelijk goed te horen (harder dan dat mijn Ibiza FR diesel floot in ieder geval maar die floot altijd). De fluit gaat na een minuutje rijden zo'n beetje weg en is dan niet meer te horen.

Moet wel zeggen dat de fluit pas echt aanwezig is geworden na het afkoppelen van de EGR. Ik verdenk het vacuumsysteem al een tijdje van suboptimaal werken (de slangen voelen ook erg broos aan) dus mogelijk staan de schoepen niet helemaal goed bij lage toeren.

Als de motor eenmaal een paar minuten gelopen heeft is de fluit compleet verdwenen overigens. Ik geef op een koude motor maximaal zo'n 2500 toeren (omdat ik vanaf mij werk toch op de 100 moet komen op een virj korte oprit) maar zeker niet meer. Mag hopen dat dat geen probleem is. De motor loopt op dat moment al een minuut of 4.

Gebruikersavatar
kleze
Berichten: 99
Lid geworden op: 14 dec 2008, 20:11

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door kleze » 15 mar 2009, 23:01

Ik heb dit ook constant met facelift motor en nieuwe turbo sinds 80 000 km. Volgens specialist is er niks aan de hand!

Acidfever
Berichten: 43
Lid geworden op: 14 sep 2008, 17:01

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door Acidfever » 17 mar 2009, 14:28

We gaan het meemaken. Gewoon maar afwachten wat er gebeurd.

Ik merk ook niets aan vermogens problemen oid dus ik denk wel dat het goed komt. Vond het alleen zo'n vreemd geluid.
Bij m'n vwa diesel was het meer een bescheiden fluitje en dit is bij koude motor echt een regelrechte huil te noemen.

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door bjornc » 18 mar 2009, 08:18

Ik heb er bij mij naar aanleiding van dit topic ook even beter op gelet.
Wat blijkt, bij koude motor ook behoorlijk fluiten (ook al kom ik maar tot 1500 toeren)
En met warme motor is het een acceptabel niveau. (licht hoorbaar in de auto)

Gebruikersavatar
Patron
Berichten: 1693
Lid geworden op: 31 okt 2008, 11:20
Locatie: Masterdam

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door Patron » 18 mar 2009, 09:31

Zelfde is ook bij mij..

een gok: ik denk dat de turbo met een koude motor meteen begint met werken zodat het motor sneller warmer kan worden? goede vraag trouwens voor op school! zal ff kijken of ik dat vandaag of morgen aan een leraar kan vragen.. weet het vast wel!
Afbeelding

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door Mario TT » 25 mar 2009, 16:34

Moet een turbo harder werken als de motor koud is dan? Kijk eens naar de principe van een turbo. Een turbo is een door uitlaatgassen aangedreven turbine. Deze zorgt aan de andere kant van de turbine voor een drukopbouw die richting de inlaat gaat. Heb je enig idee hoe het materiaal uitzet als hij van koud naar warm gaat? Uitlaatgassen zijn behoorlijk heet, in ieder geval wel bij de turbo.
Wat ik denk dat je hoort is de turbo die dan nog koud is en nog niet optimaal kan functioneren. Waarom niet? Omdat hij gebouwd is op temperatuur, hij moet nog uitzetten. Ik denk dat er dan in de turbo nog iets teveel speling zit op de turbinebladen waardoor de lucht wat gaat wervelen en dat je dat hoort. Speling ten opzichte van de turbine wand.
Overigens fluit bijna elke turbo, die van mij ook. Wat ik smorgens erg goed hoor is vooral als ik opschakel dat de overtollige turbodruk wordt afgeblazen. Ik heb altijd het idee dat als je de turbo niet hoort hij kapot is. Maar dat is mijn mening.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door AlpinaDrachten » 27 mar 2009, 20:26

ik heb exact hetzelfde als de topicstarter.

ik dacht dat er misschien een pakking niet goed was bij de in of uitlaat gedeelte van de turbo.Als de motor warmer word dat deze wel goed sluit door uitzeting....
Mijn specilist zegt dat het geen kwaad kan. Hij heeft voor mij ook nogmaals alles gechecked en alles zit goed.
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

André Klaassen

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door André Klaassen » 31 mar 2009, 21:25

Hallo ik heb dit euvel ook aan de hand gehad na het vervangen van de turbo.
Dit bleek het flexibel stuk te zijn , wat door de-monteren grotere buigbewegingen heeft gemaakt dan normaal.
Het flexibel stuk vervangen en opgelost.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door AlpinaDrachten » 01 apr 2009, 08:22

flexibel is bij mij ook al nieuw dus daar ligt het niet aan.

ach na 2 km is het weg. en tot die tijd geef ik toch niet echt gas. Ik ben besloten me er niet meer te druk om te maken...
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Gebruikersavatar
Johnny
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:38
Locatie: Zuid Limburg

Re: Fluitende turbo koude motor

Bericht door Johnny » 14 apr 2009, 20:46

Pfjoei .. gelukkig ben ik niet de enige die soms denkt gek te worden :X

na de oilservice begon ik dat gefluit te horen ... en ja wel.. john wordt weer paranoia |p

Dus ...
1) nix aan t handje?
2) flexibel uitlaatstuk tjekken
3) gewoon rustig doorrijden (en uiteraard pas vlammen na warm en rustig uitrijden)
4) duimen dat ie niet stuk gaat :P
The sheere pleasure of driving ... nothing compares to a BMW
<<E87 118d DPF --- 't is eens wat anders dan een degelijke M57>>

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”