Ik wil even de reden delen dat ik een diesel heb gekocht (buiten dat het fijn rijd) en na een maand of 6 rijden de daadwerkelijke cijfers koppelen aan de theorie die ik had.:
Dit is overigens niet van toepassing op de nieuwe BMW benzine blokken. Deze zijn VEEL zuiniger dan de motoren in de E46.
Ik ga even uit van de benzine prijzen bij mij in de regio (wat dus heel goed goedkoper kan zijn in andere gebieden)
Benzine = 1.28 / liter
Diesel = 0.98 / liter
30 cent verschil dus.
Het verschil in wegenbelasting tussen een benzine en diesel is ongeveer 600 euro op jaarbasis. best een bedrag om te overbruggen dus. Echter moet men er wel rekening mee houden dat een diesel een aanzienlijk betere actieradius heeft.
Mijn normale woon/werkverkeer bestaat uit een extreem inefficiente route met veel stoplichten, 50 km zones en ga zo maar door. Een kilometer of 10 is wel 100 weg. Dit resulteerd bij mijn auto (320d automaat) in een gemiddelde actieradius van 800km op 60 liter diesel (ik rijd inderdaad niet zuinig). Het is mij overigens een raadsel hoe mensen zo zuinig kunnen rijden met hun 320d.
Een vriend van me werkt in de buurt en we hebben via routeplanners e.d. uitgezocht dat er tussen mijn en zijn reisafstand 900 meter verschil zit (verwaarloosbaar in principe). Hij rijd een 325i automaat.
Der actieradius die hij heeft op deze route is ongeveer 550KM op 60 liter benzine.
Zoals gezegd is de wegenbelasting voor de diesel 600 euro per jaar meer. Dit moeten we dus overbruggen.
Even een gemiddelde: Mijn woonwerkverkeer = 2 x 25km / dag. LAten we even uitgaan van een gemiddelde van 20 werkdagen per maand. Dus 20 x 50km per maand = 1000km.
Per jaar komen we dus op 12 x 1000km = 12000km/jaar woon werk verkeer.
Nu komt de interessante rekensom:
Diesel: 12.000km/ 800km (actieradius) = 15 x tanken x (60 liter x 0.98 euro) = 882 euro brandstofkosten
Benzine: 12.000km / 550 (actieradius) = 21.8 x tanken x (60 liter x 1.28 euro) = 1674.24 euro brandstofkosten
Als je dit dus puur op brandstofkosten vs wegenbelasting bekijkt ligt het break even point dus lager dan 12000km/jaar (als je gaat berekenen ga je zelfs onder de 10000 KM/jaar).
Het kan natuurlijk zo zijn dat een diesel duurder is in onderhoud oid maar puur op basis van brandstof verbruik is een diesel al best snel goedkoper in gebruik. Als je bedenkt dat een 330d niet eens zoveel meer verbruikt wordt dat kwa sportiviteit opeens een heel interessante auto.
Neemt overigens niet weg dat een 325 wel een erg leuke auto blijft en ik ondanks alles toch twijfel om hierna benzine te gaan rijden.
Overigens hanteren lease maatschappijen al jaren een kantelpunt van 32.000 km. Dit heeft onder andere te maken met de hogere aanschafprijs van een diesel door de hogere BPM, nieuwprijzen en uiteraard wegenbelasting.
Vooral de nieuwprijs + BPM heeft een grote invloed op het kantelpunt dat leasemaatschappijen hanteren. 2e hands is dit veel minder aan de orde omdat de afschrijving al korte metten heeft gemaakt met dit verschil t.o.v. benzine auto's.