audio update?

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
Sm@rkiej

audio update?

Bericht door Sm@rkiej » 24 mar 2009, 18:50

Ik wil een setje speakers aanschaffen om het geluid wat beter te laten klinken.! Had in mijn vorige auto een hele goede bass, kon alleen nooit vinden waar dit nou aan lag?? Nu heb ik dus pas een andere auto en wil eigenlijk dat geluid weer terug...

ik heb dit gevonden.:

Productinformatie

X--ION 165 E46

De midbass van deze 16,5 cm composet past in de standaardinbouwplaats van de BMW 3-serie (E46).

Uitgerust met 16,5 cm midbass met glasvezelmembraan, inline kabelfilter met tweeteraanpassing en 25 mm softdome tweeter.
Prijs: € 200,-

Technische specificaties:
RMS Vermogen: 2 x 90 Watt
Impedantie: 4 Ohm
25 mm softdome tweeter
12 dB/oct. filter

http://audio-system.hifimotive.nl/image ... eakers.jpg

Is dit makkelijk te monteren oftewel oude speakers eruit en deze erin of gaat er nog meer werk in zitten?
heb er namelijk weinig verstand van dus zou graag van jullie wijsheid gebruik maken.

Welk merk is betaalbaar en geeft een super goede bass en geluidskwaliteit??

Heb al het een en ander gezocht over dit onderwerp maar kreeg niet het antwoord wat ik wilde.
sorry voor de eventuele dubbel post!?

grt Mark,
:///m:

Henton
Contacteer:

Re: audio update?

Bericht door Henton » 24 mar 2009, 20:47

Past waarschijnlijk niet 1 op 1 omdat de orginele gaten niet overeenkomen met de aftermarket boxen.
Ik heb de ringen van de oude gebruikt om de aftermarket boxen in te bouwen.
Alleen weet ik niet of dit ook in de deuren gaat want ik heb alleen de hoedenplank gedaan.
Alles is aan de buitenkant gewoon orgineel dus je ziet niet dat er andere boxen in zitten.
Wel gelijk een beter geluid dan die papieren vloeitjes die erin zaten.
Afbeelding
Kijk eens in mijn showroom

Patron

Bericht door Patron » 24 mar 2009, 20:50

ik heb een tijdje ook gekeken naar die boxen en die kan je wel 1 op 1 ruilen met je boxen. Deze zijn inclusief de drie bevestigingspunten zeg maar.

maar volgens mij heb je ook een andere model en die kost 275 maar die zijn 2x 200 watt als ik het niet fout heb, of die passen weten dus nog niet helemaal.. met adapterringen kan het wel heb ik gelezen maar dat ga ik pas kijken als ik het wil vervangen..
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 24 mar 2009, 20:50

Jep dit past zeker. OEM heeft 3 schroeven en die zitten niet precies verdeeld op 120 graden. De onderste schroeven zitten dichter op elkaar.

Ik heb toevallig van de week een compo aftermarket van kicker ingebouwd met behulp van een adapter-ring.
Dat past met een beetje vijlen en zagen ook. ( in de ring van de speaker uiteraard) De deuren blijven dan gehele in takt.
Ik heb voor kicker gekozen, omdat deze redelijk inbouwmaten wat betreft diepte hebben.
Edit:
je was me voor ;)

De adapterringen zijn in twee maten verkrijgbaar. 13cm pas meteen. 16 cm blieft een kleine aanpassing. De ring past dan net niet, met een vijltje of een mesje is dit zo aan te passen. De ringen van 16 cm zijn eigenlijk gemaakt voor in de hoedenplank, maar het is goed te doen. 16 cm klinkt toch net ff voller. Als je een knappe versterker gebruikt heb je aan een compo van 150 euro in principe al een hele verbetering.

Als je dat doet kan je voor veel minder klaar zijn. De ringen kosten 12-15 euro (http://www.rondevries.nl) en de speakers heb je dan in alle soorten en merken. De tweetergrootte maakt niet zo heel veel uit, ruimte zat. Houdt alleen rekening met de inbouwdiepte, ik meen 60 mm voor de speaker past net, de ring neemt ook een 7mm in ongeveer.
Laatst gewijzigd door Fabian79 op 24 mar 2009, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Grunnbimmer

Bericht door Grunnbimmer » 24 mar 2009, 20:55

Dit setje X--ION 165 E46 past 1 op 1. Oude er uit, nieuwe er in en spelen maar, tenminste dat was bij mij het geval :)
Alleen de connector aan de kabelboom van de wagen zit ff in de weg.
Dit setje klinkt erg oke maar mist het diepe laag. 16cm speakers in deurpanelen is sowieso al lastig als het laagweergave aankomt.
Met de toonregeling van de radio kun je 't nog wel aardig oplevelen.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 24 mar 2009, 20:57

Laag komt van achter ;) Het geluid van voor :P
Afbeelding

Patron

Bericht door Patron » 24 mar 2009, 22:44

hmm dus een box met 62mm inbouwdiepte past er niet in.. of kan wel, maar met aanpassingen?

en waar kan ik die ringen vinden bij rondevries? ik zoek ze, maar kan ze niet echt vinden.. :? hij heeft trouwens de hele stie vernieuwd zie ik.. netjes zo
Afbeelding

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 24 mar 2009, 23:00

ik zie dat ook net. Ziet er netjes uit.

Ik heb ze toevallig vorige week ofzo binnen gehad.
Ik denk door de site-update dat ze er even niet meer op staan.
Normaal kon je zoeken op BMW en dan zag je ze meteen in je scherm.

Even bellen dus.... :!
Afbeelding

Patron

Bericht door Patron » 24 mar 2009, 23:05

hmm zal ik doen.. maar van dat inbouwdiepte begrijp ik ff niet. Als je nu een ring ertussen zet dus, wordt je inbouwdiepte alleen maar groter toch? of heb ik het mis? of komt deze ipv de ring dat om de luidspreker zit, dus heb je geen verschil met de originele inbouwdiepte van de luidspreker?
Afbeelding

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 25 mar 2009, 18:35

Okee duidelijk,, maar ik wilde eigenlijk ook weten waar nu de bass vandaan moet komen?
is dit alleen uit de hoedeplank en zo ja? kan dit setje daar dan ook in? Of zijn deze alleen voor in de portieren..?

had dus in mijn vorige auto een super goede bass maar weet tot nu nog steeds niet waar dat vandaan kwam? heb nog de boxen in de hoedeplank vergeleken en ze waren opt eerste oog gewoon hetzelfde.?

wie kan mij helpee :P ik wil met een simpel inbouw setje een goeie bass is dat mogelijk?

grt Mark.

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 25 mar 2009, 19:24

Een goed bass is natuurlijk persoonlijk, maar een midrange bass komt uit je speakertjes en een lage sub-bass komt uit een subwoofer.

Ik zou voor de voorkant kiezen voor een composet en voor inde hoedenplak een fullrange speaker nemen. Losse tweeters op je hoedenplank hebben voor voorin nagenoeg geen nut en het ziet er ook een beetje kansloos uit in mijn ogen. (no offence)

Voorin kan 16 cm speakers eventueel met losse tweeters (die ruimte is er al) met adapterringen of idd de set die je zelf al aandroeg. Achterin eigenlijk hetzelfde verhaal.
Met een simpele inbouwset ga je geen echte bass creeëren. Dan zal je echt aan de sub moeten.

Had je vorige auto (bmw??) niet toevallig 3 speakertjes in de deur?? Dan waren de hoedeplankspeakers namelijk kleine subs. ;)

@patron: Bij het inbouwen schroef je de oude speaker eruit. Op deze plaats schroef je dan eerst de ring. Op de ring schroef je dan je nieuwe speaker. Dus de ring zorgt er voor dat de speaker iets dieper komt te liggen. Snappie??
Misschien dat 62mm net aan gaat passen, ik zal ff kijken of ik het nog kan vinden.
Weten ze bij rondevries trouwens ook. :)

Edit:
Misschien is dit wat, let wel op, niet voor een diesel of 6 pitter

Afbeelding
Spoiler: Laat zien
ik vind dat ik voor al deze hulp en info wel een beetje aanspraak kan maken op die M-tech 1 bumperset van je :P :zwaai:
Afbeelding

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 25 mar 2009, 21:59

hmm, ik ga er even over na denken wat ik met mijn bumper set ga doen:P hahhaa..

maar in ieder geval bedankt voor wat betreft de uitleg ik ga eens even kijken op rondevries.nl. Ben er eigenlijk zeker van dat in mijn vorige auto de zelfde opbouw aan speakers zat maar toch ergens veel meer bass in zat.?

de groenten van Mark
:///m:

jomeo

Bericht door jomeo » 25 mar 2009, 22:53

Ik heb het volgende gedaan> Achter in de hoedenplank 2 x 230W 3 weg systeem ovale Magnat speakers.Achter deuren ook 2x 230W ronde Magnat speakers.Voordeuren 2x 210 W Caliber.
Achterspeakers wordt door een 4 kanaals Magnat versterker aangestuurd,terwijl voor met ee aparte versterker wordt aangestuurd,geplaatst onder de passagiers-stoel.
Wel een paar dagen werk geweest.Maar geweldig goed geluid over de hele auto verspreid.Hoef geen baskist of subwoofer.heb wel de mogelijkheid open gehouden.
Bmw 318i 2003 facelift Automaat
Bmw 318i 1985 Type 1 Automaat

Sm@rkiej

Bericht door Sm@rkiej » 25 mar 2009, 23:33

en waar heb je die speakers vandaan?? ben beetje aan het rondzoeken bij site's etc??

;D

Fabian79

Bericht door Fabian79 » 26 mar 2009, 21:47

Ik zou zoeken op sites wat je hebben wil en daarna het typenummer + merk bij kieskeurig.nl intoetsen.
Dan heb je i.i.g. een goede prijs.
Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”