slippende koppeling?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
eastwood

slippende koppeling?

Bericht door eastwood » 24 mar 2009, 20:40

Hallo,
Ik heb sinds kort een e46 330i touring,heb hem laats een keer getest goed warm!
Maar als ik 4000 toeren maak en laat in zijn 1 koppeling opkomen (voor goede burn out) dan grijpt de koppeling niet goed aan pas als ie terug zakt naar 3500 toeren pakt hij hem op? Je ruikt hem dan ook een beetje
Is dit normaal of zou er slijtage in de koppeling kunnen zitten?
BVD
Verplaatst naar Performance

Moderatoropmerking Farl

Fabian79

Re: slippende koppeling?

Bericht door Fabian79 » 24 mar 2009, 21:16

Dit is geen normaal gedrag (|

Een achterwielaandrijver heeft veel meer moeite om een burn-out te maken. Alle natuurkundige wetten gaan dit tegen. Het gewichtszwaartepunt komt verder naar achteren te liggen , waardoor er meer druk op je achterwielen komt.
De stank die je ruikt is het verbranden van je koppelingsplaten. Dat is niet echt verstandig. Je hebt waarschijnlijk ook lekker brede bandjes er op liggen, waardoor de tractie alleen nog maar groter wordt.

Ook je hele wielophanging en aandrijflijn vinden deze krachten niet lekker. Laat staan de lagers en rubbers die hier allemaal inzitten

Als je echt wilt weten of je koppeling slecht wordt. Zet de auto goed op de handrem, 1e versnelling. Geef een klein beetje gas (2000 rpm) en laat in 1 x je koppeling los.
De motor moet dan direct afslaan. Smoort de motor alleen, dan zit je aan het eind van je platen/ drukgroep.

Wat is de km stand nu??

eastwood

Bericht door eastwood » 24 mar 2009, 22:54

Bedankt voor je reactie!
Was natuurlijk om zomaar eens te testen / spelen,maar mijn e36 325i coupe die ik hiervoor had pakte dit wel lekkerder op.
km.stand 124000
Zal van de week wel een uitproberen met de handrem.
Groeten

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 25 mar 2009, 18:20

Waarom toch?
Gewoon lekker mee toeren, en genieten van je bimmer...
Moet je achteraf niet komen zeuren dat er iets vroegtijdig kapot is gegaan natuurlijk :roll:

vegito

Bericht door vegito » 29 mar 2009, 23:14

ik snap sommige mensen niet.. hebben ze een mooie BMW.. kunnen ze niet eens normaal rijden ermee. Koop lekker een Honda civic of een VW ofzo. BMW is niet bedoelt om te mee gaan driften burn-out ermee te maken alleen maar sonde voor je auto en slijtage. Als je iets brand lucht ruikt net als rem schoentje's dan kan het zeker zijn dat je plaat ten einde is. Door de SAC systeem merk je dan niet gelijk in je pedaal maar met optrekken in toeren ga je het merken. echt zo sonde ik be doel je wint er niks mee alleen dat je een plaat erin moet steken straks.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

Mario TT

Bericht door Mario TT » 30 mar 2009, 16:55

Al die andere merken zijn ook niet gemaakt om burn outs te maken hoor, zelfs een honda civic niet.

Je kan toch eerst eens vragen hoe je je koppeling het beste kan testen?? Vergelijk aub een e36 niet met een e46... Wat denk je nou zelf dat er gebeurt als je max koppel en max pk los laat??????? Dat je koppelingsplaat zegt .. ik pak je soepel op? Je praat over 200+pk.. Hallo zeg..Dit is een les van hoe vern***k ik mijn koppeling en mijn gehele aandrijflijn in 5 minuten.
Er zijn tegenwoordig veel mensen die het erg leuk vinden om continu volgas op te trekken met hun BMW... blazen met dat ding want een BMW kan niet kapot. Je moet eens weten hoeveel M5`s en M6`s er bij de dealer staan met kapotte aandrijvingen. (en volgens mij hebben die een dubbele aandrijfas naar achteren?)
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

gejeeke

Bericht door gejeeke » 30 mar 2009, 19:44

nee mario geen dubbele aandrijfas naar achtere maar wel een hele dikke :P,
en ze staan er inderdaad vrij vaak met versleten platen, bij de smg bakken dan wel maar toch.

Mvg rene
Bmw Maakt Rijden Racen

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 30 mar 2009, 20:36

Misschien offtopic, maar als een SMG bak nog gewoon koppelingsplaten heeft ben ik eigenlijk wel erg benieuwd hoe zo'n SMG bak precies werkt... :)

(Technisch dan, hoe je tegen het pookje moet duwen en welke standen je allemaal hebt vind ik minder boeiend...)

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 30 mar 2009, 20:39

in principe voer jezelf de infamous "launch control" uit met op 4k toeren um los telaten... snap zelf niet zo goed waarom dat op sommige auto's zit want zelfs in de boekjes van die auto's staat dat het slecht is voor je wagen, M3, M5 maar ook Ferrari, Lambo, etc...

als je toch sportief wilt doen, zoek dan naar de perfecte gas/koppeling combo met het optrekken, in plaats van een dot gas en de koppeling plots loslaten.

voelt altijd heerlijk als je hem precies goed en smooth laat opkomen :)

joost
Contacteer:

Bericht door joost » 30 mar 2009, 20:42

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 30 mar 2009, 20:56

Bedankt voor de link :) Mar dat deel kende ik... De koppeling komt in dat verhaal alleen niet voor en volgens mij heeft een SMG toch echt geen koppelingspedaal ;) en ook geen koppelomvormer dus ;)

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 30 mar 2009, 21:12

Een wagen met SMG heeft geen koppelingspedaal, maar wel een koppeling. De koppeling wordt door de computer bediend, evenals de schakelvorken. Mechanisch gezien is dat ding dus gelijk aan een handbak, maar er zit een zooi hydraulica omheen welke elektronisch gestuurd wordt om alles goed te laten verlopen.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”