Wegliggingsproblemen
Re: Wegliggingsproblemen
Lammert van der Meulen ga ik ook altijd naar toe.
Je gaat pas weg als je helemaal tevreden bent.
Je vertelt hem je wensen en hij set 'm perfect voor je.
Je gaat pas weg als je helemaal tevreden bent.
Je vertelt hem je wensen en hij set 'm perfect voor je.
Ik lees meerdere posts waarin aangegeven wordt dat banden pas na -/+ 250 KM hun max grip krijgen door de siliconenlaag die eraf moet slijten. Wat moet ik me precies bij de eerste 250 KM voorstellen? Echt glijden met nat wegdek of valt dat wel mee?
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!
-
Valt wel mee en met normaal rijden merk je het niet eens. Denk dat je eerder 25 km in je hoofd kan houden. Bovendien zijn de banden van tegenwoordig ook veel minder vet al 10 jaar geleden.Optical schreef:Ik lees meerdere posts waarin aangegeven wordt dat banden pas na -/+ 250 KM hun max grip krijgen door de siliconenlaag die eraf moet slijten. Wat moet ik me precies bij de eerste 250 KM voorstellen? Echt glijden met nat wegdek of valt dat wel mee?
Echt glijden doet het heus niet. Dat is gevaarlijk en zou dan dus ook niet mogen in ons regeljes landje
Nou...daar is mijn ervaring toch echt anders mee.
Op de vorige auto had ik sportieve banden. De eerste set was de SP9000. Hiermee in het begin geen probleem gehad, maar dat was ook vanaf overstap van 205/60/15 bandjes. Daarna was het de beurt aan de Potenza RE050A. Deze was in het begin gewoon echt glad. De auto stuurde eng licht en er was weinig grip (ook droog). De grip is daarna zeker goed gekomen. De laatste set welke ik onder de auto had waren Eagle F1 assymetrisch. Ook deze waren in het begin erg glad (overigens erg slechte banden !).
Mijn huidige auto heb ik ook gekocht met nieuwe banden. Deze waren ook domweg glad. Ik was echt even teleurgesteld in de auto (de overstap was gewoon best groot). Maar na enige weekjes werd het mogelijk ook met deze auto wat meer te gooien. Niet te vergelijken met de 325i, maar dat is natuurlijk logisch (hier zitten nog smalle ballonnetjes onder haha).
Kortom: de banden kunnen best glad zijn in het begin.
Het probleem van de topic starter lijkt natuurlijk anders, maar ik zou het persoonlijk steken op het verschil tussen voor en achterbanden. Dat is gewoon nooit fijn rijden.
Op de vorige auto had ik sportieve banden. De eerste set was de SP9000. Hiermee in het begin geen probleem gehad, maar dat was ook vanaf overstap van 205/60/15 bandjes. Daarna was het de beurt aan de Potenza RE050A. Deze was in het begin gewoon echt glad. De auto stuurde eng licht en er was weinig grip (ook droog). De grip is daarna zeker goed gekomen. De laatste set welke ik onder de auto had waren Eagle F1 assymetrisch. Ook deze waren in het begin erg glad (overigens erg slechte banden !).
Mijn huidige auto heb ik ook gekocht met nieuwe banden. Deze waren ook domweg glad. Ik was echt even teleurgesteld in de auto (de overstap was gewoon best groot). Maar na enige weekjes werd het mogelijk ook met deze auto wat meer te gooien. Niet te vergelijken met de 325i, maar dat is natuurlijk logisch (hier zitten nog smalle ballonnetjes onder haha).
Kortom: de banden kunnen best glad zijn in het begin.
Het probleem van de topic starter lijkt natuurlijk anders, maar ik zou het persoonlijk steken op het verschil tussen voor en achterbanden. Dat is gewoon nooit fijn rijden.
- ///M 330Ci
Ah oh..Siemi schreef:Nee, ben bij de bandenhal geweest en die hebben het doorgezet naar Dunlop, maar die hadden zoiets ook nog nooit gehad. Wel gek overigens dat er op het forum nu ook 2 anderen zijn die hetzelfde hebben naar de overstap naar Dunlop SP Maxx. Ik kan ook het gedrag nog steeds niet plaatsen.
- Spoiler: Laat zien
Heb ook 2 nieuwe Dunlops liggen voor achter, de sport maxx ook. (255/35/18)
Er zitten nu nog de originele SP9000's omheen, voor en achter, bevalt perfect overigens.
Zijn nog de banden die er bij de fabriek op gezet zijn lol, achter zijn ze nu echt op aan het raken.
Binnekort gaan er nieuwe omheen, hoop niet dat ik voor dezelfde problemen kom te staan

Ik laat het nog wel weten als ze erop zitten.

Freude am Fahren
Gistermiddag bij de bandenman geweest. Van Dunlop kwam het te verwachten antwoord dat er hun niks bekend is van problemen. De beste man heeft zelf wat gereden en na wat zoekwerk en probeerwerk bleek mijn voorbandenspanning te laag te zijn. Eigenlijk ging alle aandacht naar de achterbanden 8P
Nieuw ventiel erin (die leek iets te lekken) en vanmorgen voor het eerst sinds de beurt weer met de "oude" snelheid de bocht induiken. Geen DSC ingrepen dit keer, dus het lijkt geholpen te hebben.
Nieuw ventiel erin (die leek iets te lekken) en vanmorgen voor het eerst sinds de beurt weer met de "oude" snelheid de bocht induiken. Geen DSC ingrepen dit keer, dus het lijkt geholpen te hebben.
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.
-
altijd banden spanning sjekkuh ;D
Ik ging er eigenlijk vanuit dat een dealer dat doet bij een beurt 

-
Siemi schreef:Ik ging er eigenlijk vanuit dat een dealer dat doet bij een beurt
Blijkbaar deed de dealer sowieso iets niet goed, want ik heb gehoord dat ze failliet zijn met alle dealerschappen die ze hebben. Dat schijnt alle dealers te gebeuren die het bij mij niet zo goed doen.....
Assumption is the mother of all Fu*k-ups... (Ik ging er overigens zelf ook gewoon vanuit, desondanks check ik het zelf ook met enige regelmaat.)Siemi schreef:Ik ging er eigenlijk vanuit dat een dealer dat doet bij een beurt
Toch prettig dat het niet ernstiger is als dat...

- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
330dM schreef:Dus als ik het goed begrijp, banden oppompen doet de dealer, olie peilen doet de dealer, je rijdt nog wél zelf?
Zonder dollen, dat zijn toch wel dingen die je zelf regelmatig moet doen vind ik....
+1
Of lekker carpoolen met de dealert

Bandenspanning check ikzelf ca eens in de 1-2 maand.
En ik had zelf de bandenspanning rondom gecheckt, als ik die van achter zou checken.
Is maar een kleine moeite.
Iig mooi dat het hiermee is opgelost

Ik check het echt wel eens, maar niet zo vlak na een beurt. Dat is toch echt iets wat een dealer hoort na te kijken. Als ik het werk van de dealer moet nalopen, waarom breng ik hem dan daar nog heen?
- ///M 330Ci
///M 330Ci schreef:Binnekort gaan er nieuwe omheen, hoop niet dat ik voor dezelfde problemen kom te staan![]()
Ik laat het nog wel weten als ze erop zitten.
Het heeft even geduurd, maar achter zit er al een tijdje de sportmaxx omheen.
En ja hoor raad eens, wegligging is nu ronduit slecht te noemen

Ik voel de auto achter behoorlijk over de wangen van de banden bewegen wat als resultaat heeft dat de auto vooral op de snelweg aanvoelt als een dweil.
Als ik op de snelweg wat vlot door een flauwe bocht heen ga grijpt DSC direct in en begint hier en daar bij te remmen.
De banden verliezen nog lang geen grip maar doordat de achterbanden zo erg bewegen op de wangen 'denkt' DSC dat het mis gaat en grijpt in.
Dit heb ik met de oude SP9000's nog nooit gehad, en ook met m'n winterbanden niet.
Het lijkt net alsof ik met 2 lege achterbanden rond rijd. Volgens mij zijn de wangen gewoon veel zachter.
Voor is het nog steeds perfect, dat zijn de SP9000's.
Bandenspanning voor is 2,4 en achter 2,9 bar.
Ik heb het onlangs verhoogd naar 2,5 en 3,0 bar maar dat maakte eigenlijk niks uit.
Hoe ga ik dit nou eens oplossen? Ik weet zeker dat het aan de achterbanden ligt.
Het probleem is met de sportmaxx ontstaan en is er alleen met deze wielen/achterbanden, anders niet.
Deze achterbanden zitten er nu 1000km onder en ik ben er zeer maar dan ook zeer ontevreden over.
Ik wil achter de wielen een keer wisselen met die van m'n broer, hij heeft exact dezelfde wielen maar dan met Michelin banden.
Even kijken hoe dat rijdt.
Mooi verhaal voor zulke dure banden, zo'n ontzettend slecht weggedrag had ik nooit verwacht.
Wordt vervolgt

Laatst gewijzigd door Opt1mus op 04 apr 2009, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote ingekort tot het relevante deel
Reden: quote ingekort tot het relevante deel

Freude am Fahren
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Ik heb de sportmaxx er afgelopen zomer op de voorbanden opgegooid.
Hiermee heb ik ca 5000km gereden. No problems.
Sinds ca 2000km heb ik nu ook achter sportmaxx, ook hier geen problemen.
De auto is stabiel, geluidsarm eigenlijk alles wat je van een band in deze klasse zou verwachten.
Misschien een domme vraag (hadden we hier geen topic voor??) maar heb je de looprichting wel goed?
Hiermee heb ik ca 5000km gereden. No problems.
Sinds ca 2000km heb ik nu ook achter sportmaxx, ook hier geen problemen.
De auto is stabiel, geluidsarm eigenlijk alles wat je van een band in deze klasse zou verwachten.
Misschien een domme vraag (hadden we hier geen topic voor??) maar heb je de looprichting wel goed?