vermogen verlies bij hoge toeren??

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 233
Lid geworden op: 27 aug 2008, 07:54

vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Martijn_bmw » 05 apr 2009, 12:43

hallo allemaal,

ik heb een vraag over mijn E46 318i uit 1998 dus met M43 motor.

gister dagje in duitsland geweest en hij gaat niet harder dan 180 :z (|

in ze 4 kruipt hij echt heel traag nog richting 6000tpm maar in ze 5 absoluut niet verder dan 5000tpm = 180km/h.

bij lagere toeren heeft hij wel ze max koppel denk ik want was samen met me pa (98-er E36 320i) en tot de 160 gingen we ongeveer gelijk op daarna begint voor mij het kruipen en ging hij nog ff verder tot 210....

iemand een idee?? verder is het verbruik normaal, geen olie of kvs gebruik loopt stationair mooi geen foutcode's en/of lampjes die branden....

zelf denk ik misschien aan de disaklep dat ie niet meer regelt en dus alles via het lange (=koppelreik) inlaatspruitstuk laat lopen maar kan die wel zoveel verschil uitmaken???

LMM heb ik laatst al vernieuwd dus die is het ook niet :?

bedankt alvast voor jullie reactie
E30-320i-1984 < sold
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Mario TT » 05 apr 2009, 13:42

Hoe lang heb je de auto al? Het kan zijn dat hij heel erg lui is geworden. Maar ik denk niet dat het dan zo erg is. Wat ik me kan bedenken is dat de bougies en de ontsteking niet goed staan/zijn. Ook de injectoren kunnen denk ik hierbij een rol spelen en vergeet niet het luchtfilter dat hierbij een hele grote rol speelt. Ik zou beginnen met injector cleaner en een luchtfilter te vervangen tesamen met de bougies. Heeft dit geen effect dan moet je verder kijken naar een verstopte uitlaat oid maar ik denk dat als je die drie vervangt je de boosdoener al hebt.

Succes ermee!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 233
Lid geworden op: 27 aug 2008, 07:54

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Martijn_bmw » 05 apr 2009, 17:25

bedankt voor de reactie.

lui ingereden zou goed kunnen, deze is echt van een oud mannetje geweest :X

maar heeft laatst inspectie II gehad dus met nieuwe filterse en bougie's, dus dat is het helaas niet.

ook is ie volledig bmw omderhouden en pas 140.000km gelopen...
E30-320i-1984 < sold
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006

german80
Berichten: 185
Lid geworden op: 28 mar 2009, 21:18

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door german80 » 05 apr 2009, 18:28

Shell Vpower tanken, dit reinigt de motor enigsinds.
En dan de motor weer sportief 'losrijden' (wel goed warmrijden) .

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Mario TT » 05 apr 2009, 19:11

Pas wel op hoor want ook al is hij warm , als hij echt lui is rij je hem kapot door meteen te trappen. Controleer toch maar of het luchtfilter is vervangen. Ik zou even langs gaan om de auto uit te laten lezen en naar de waardes te laten kijken. Heb je echt een 320i?? Hebben ze je niet genept met een 316i??

Had je het gevoel alsof de motor werd geremd of dat hij gewoon niet harder wilde?? Heb je er een enorme spoiler op gebouwd?

Het lijkt me niet dat er een toerental limiet ingebouwd kan worden.. Als hij plots ophoudt met accelereren dan moet je aan iets electronisch denken.

Ik zit toch wel een beetje aan je LMM te denken, juist omdat hij vervangen is. Ik zou eens een ander proberen en dan kijken wat er gebeurd.

Succes ermee!
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
bjornc
Bouwer van BimmerPortal
Berichten: 13918
Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
Locatie: die Heimat

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door bjornc » 06 apr 2009, 07:21

Een luie auto zou inderdaad kunnen.
Mijn moeder heeft ooit eens een Ka gehad, die wou niet harder als 110 km/h.
Na een paar weken ging ie iets van 140km/h !
Maar zoals Mario zegt, bouw dit voorzichtig uit!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 233
Lid geworden op: 27 aug 2008, 07:54

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Martijn_bmw » 06 apr 2009, 08:07

Mario TT schreef:Pas wel op hoor want ook al is hij warm , als hij echt lui is rij je hem kapot door meteen te trappen. Controleer toch maar of het luchtfilter is vervangen. Ik zou even langs gaan om de auto uit te laten lezen en naar de waardes te laten kijken. Heb je echt een 320i?? Hebben ze je niet genept met een 316i??

Had je het gevoel alsof de motor werd geremd of dat hij gewoon niet harder wilde?? Heb je er een enorme spoiler op gebouwd?

Het lijkt me niet dat er een toerental limiet ingebouwd kan worden.. Als hij plots ophoudt met accelereren dan moet je aan iets electronisch denken.

Ik zit toch wel een beetje aan je LMM te denken, juist omdat hij vervangen is. Ik zou eens een ander proberen en dan kijken wat er gebeurd.

Succes ermee!
Hoi mario, bedankt voor je antwoord.

het is een 318i, 320i is nogsteeds me forum naam van mee eerste auto (e30 320i ;) )

gelukkig geem spoilers, alles origineel met styling 44 17inch wielen.

lmm is al vervangen en filters ook uitlezen heb ik al gedaan geen foutcode's :S

ik heb het gevoel dat de motor langzaamaan vanaf zo'n 4500tpm wordt gesmoord misschien nog het beste te omschrijven als rijden met een scooter waar de uitlaatprop nog in zit (mocht je dit ooit ervaren hebben ;) ) het is ook zo dat het in alle versnelling voorkomt.

bij normaal rijden merk je het niet want het koppel is echt gewoon goed en tot 4500tpm gaat hij echt snel zat, bijna net zo snel als een 320i....
E30-320i-1984 < sold
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Mario TT » 06 apr 2009, 09:50

Sorry had je verkeerd begrepen. Een 318i uit dat bouwjaar gaat natuurlijk niet zo hard als een 320i uit dat jaar. Ik denk inderdaad dat hij erg lui is. Probeer hem voorzichtig wat losser te maken.. Rij eens lange afstanden met 120km/uur en af en toe even wat harder (let wel op flitsers en ik bedoel dus niet dat je hem naar de 180 moet jakkeren).
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 233
Lid geworden op: 27 aug 2008, 07:54

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Martijn_bmw » 06 apr 2009, 14:55

ik heb hem al een half jaar en rij op de snelweg altijd 140-150km/h ;)

maar ben dit tegen gekomen op i-net:

http://www.bimmerwerkz.com/forum/3-seri ... 171-2.html
That's excellent storme!! I replaced the Disa on my 318 and I gotta tell you, the difference when the RPM hits 4100 is like a mild turbo boost . I suppose that anyone who didn't know that it was stuffed would not really notice until it was replaced. Again, good buying mate!
dus ga vanmiddag maar eens me disa checken :) onder die 4500tpm is hij namelijk sterk zat! (dan hou ik een 320i bij...)
E30-320i-1984 < sold
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Mario TT » 06 apr 2009, 21:23

Ik denk niet dat het je DISA is , ik zag op youtube een filmpje van een kapotte disa... man dan lijkt het net of je een straalmotor onder je motorkap hebt zonder vermogen.. Maar wie weet, weet niet of zoiets makkelijk te wisselen is. Als je hem al een half jaartje hebt dan zou ik eens verder gaan zoeken inderdaad. Toch zou ik echt even checken of je LMM goed is en of je luchtfilter echt is gewisseld. (dat kan je zo zien als je de aanzuigbuis eraf haalt (tenminste wel bij een diesel).
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 233
Lid geworden op: 27 aug 2008, 07:54

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Martijn_bmw » 07 apr 2009, 08:54

ik heb er zelf ook mijn twijfels bij... je hoort hem wel een beetje maar alleen met motorkap open...

tijdens het rijden is absoluut geen extra ratel te horen oid.

hoe kan je hem testen? kan je de klep er uit schroeven en 12V op zetten om te kijken of hij werkt??

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Mario TT » 07 apr 2009, 11:15

Tot gister wist ik niet eens wat een DISA was, dus dat zou je mij niet moeten vragen. Maar zou eerst eens kijken naar de rest, je zou het wel kunnen zien als je hem eruit haalt en hij is compleet vergaan.. ook daar zijn filmpjes van.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

AlpinaDrachten
Berichten: 1549
Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door AlpinaDrachten » 07 apr 2009, 12:44

ik zie idd dat je 17 inch hebt...

ik had hiervoor een 1.4tje licht autootje..

op orgineel 14 inch wielen draaide ie dik 180 soms tegen de 190

met 16 inch en bredere banden liep ie 150 max!! met wind mee en heeeeeeel lang wachten soms 155/160.....

velgen remmen zoveel af
320d (150pk) onderdelen nodig? PM of klik
Wil je echt een goede BMW specialist? Sikkema

Mario TT
Berichten: 1290
Lid geworden op: 23 jun 2008, 13:33

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Mario TT » 07 apr 2009, 13:13

Een auto die 205 moet kunnen gaat niet ineens 180 door de wielen. Bovendien wordt daar wel een beetje rekening mee gehouden met de topsnelheid in het boekje.
Ik zou hem eventueel even wegbrengen naar een expert.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 233
Lid geworden op: 27 aug 2008, 07:54

Re: vermogen verlies bij hoge toeren??

Bericht door Martijn_bmw » 07 apr 2009, 13:27

idd 17"style 44 maarja das origineel BMW dat moet toch kunnen....

ga vanmiddag nog eens de disa checken en anders idd naar BMW dealer brengen...
E30-320i-1984 < sold
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”