onregelmatig stationair bij koude motor

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
bulldogg

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door bulldogg » 13 mar 2009, 23:33

Jou klacht kan veroorzaakt worden door versleten vanos-dichtingen.
Kijk eens even op de volgende sitehttp://www.beisansystems.com, daar kan je alle info vinden omtrent de klachten en oplossingen.

MaikelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 feb 2009, 19:19

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door MaikelK » 26 mar 2009, 18:13

Tom schreef:Hallo mensen, hier nog een melding van onregematig toerental bij koude motor. Mijn 320i heeft er al een tijdje last van, met name de eerste 5 minuten. het wisseld tussen de 500 en 800 toeren.
Vorige week is ie al een keer afgeslagen voor het stoplicht. afgelopen vrijdag ben ik ternauwernood thuis gekomen van mijn werk. paar keer afgeslagen bij het stoplicht. eenmaal op de snelweg begon de EML en het lampje van de traktiecontrole te branden en had geen vermogen meer, vluchtstrook op, opnieuw gestart, kon weer verder rijden, tot bij ons in de straat en het gedonder begon weer. zaterdagochtend gestart en viel vervolgens meteen weer uit.
hulpdienst gebeld en hebben hem afgesleept naar henny van doorn.
Ik hoop morgen te horen of ze iets gevonden hebben. Ondertussen wel mooi balen :?
Allereerst, ik heb een E46 320i sedan

Dit heb ik ook, of in iedergeval iets in deze trant.

Met koude motor, en soms ook met warme motor (ook na zoon 200km), wil de auto niet optrekken als ik volgas geef om in zijn 2 een kruising af te slaan of iets dergelijks.

Dus als ik met koude motor weg wil rijden, en ik geef volgas wil de auto niet van zijn plek afkomen, hij rijdt wel vooruit, daar niet van, maar niet zoals zou horen en zoals die ook gedaan heeft! Ook schokt de auto soms met die heuvel samen in zijn 1 en 2 en soms 3 met optrekken de straat uit. Ook in zijn R heeft hij hier last van.
Ik heb ook een keer gehad, dat op een droge straat, met koude motor, vooruit wegrijden, met volgas waar de auto niet op reageerde, mijn Tractioncontrol lampje ging knipperen, hier snapte ik niks van!

Met warme motor heb ik dus soms dus ook problemen om een kruising door tekomen om dat de auto helemaal niet reageert op het volgas geven, totdat deze zoon beetje boven de 2500 toeren is.

Ook wil de auto soms eens uitvallen als ik bijvoorbeeld bij een kruispunt met stoplichten aan komen, ik moet remmen voor het rode licht, rem af, staan stil achter de auto voor me, en dan valt zo de motor uit.

Toerental schommelt bij stationair bedrijf soms tussen de 600 en 900 toeren. Soms wil hij zelfs wel eens uitslaan tijdens stationair draaien.

Ik zelf denk dat het de stationair regelaar is, deze heb ik er wel uitgehad zoon anderhalve week terug, sindsdien heb ik de problemen ook (h) :z . Dit omdat ik mijn carterventilatie klep heb vervangen.

Toch wil ik hier eventjes bevestiging op hebben, en het is nu donderdag, dus daar is mooi nog de tijd voor, ik ben namelijk van plan zaterdag nog het een en ander te doen aan men auto!
  Afbeelding BMW E46 320i Executive 1998
Afbeelding BMW E30 320i M-Technic 1989

Tom

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door Tom » 26 mar 2009, 23:19

Ik heb inmiddels de auto alweer terug van de garage. De stationaire gasklepregeling was defect (stappenmotor) en er was een lek slangetje geconstateerd. Hij in principe weer goed, maar met koude motor (eerste 5 minuten) wil het toerental nog steeds wel eens schommelen. eenmaal is hij afgeslagen. Het blijft een beetje vreemd allemaal.
misschien lambda sonde?

pas overigens wel op met het volgas optrekken met koude motor. Nooit doen! Hier kunnen ze slecht tegen! rustig warmrijden.

Optical
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 jun 2008, 16:29

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door Optical » 28 mar 2009, 11:51

Hoeveel was je kwijt voor de nieuwe stappenmotor?
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!

Tom

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door Tom » 28 mar 2009, 12:20

de stappenmotor was rond de 160 euro

Gebruikersavatar
rené328i
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 feb 2009, 13:40
Locatie: Roosendaal

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door rené328i » 29 mar 2009, 08:05

valt wel mee vor die stappen motor denk bij mij dat het die ook is ik heb hem al geprobeerd te reinigen kwam veel vuil uit (zwarte drap) loopt nu iets beter maar nog steeds schommelingen in toeren tal.

voor wat betrefd de em en asc melding dit is niet weg maar nu heb ik gezien met demonteren van het luchtfilterhuis dat de kabel die op het gasfilterhuis met een ronde stekker vast zit gestript is en nu weer ingetapt is maar niet tot aan de stekker. Tevens was de stekker met veel moeite los te krijgen. al met al denk ik dat dit probleem daarin zit bij mij.Ga dit bij Wim Verhoeven hier in roosendaal laten nakijken.

budgen30
Berichten: 5
Lid geworden op: 05 jan 2009, 13:24
Locatie: delft
Contacteer:

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door budgen30 » 29 mar 2009, 16:13

Hallo,

Een dergelijk probleem had ik bij mijn vorige wagen (lancia).
Hier ging het om de VAE klep. Een soort zuiger in een behuizing die zorgt voor extra luchttoevoer voor het regelen van de stationair. Deze werd ieder jaar vies van binnen. Ook zag je dat na een aantal jaar er slijtage optreed (krassen). Deze krassen zorgen ervoor dat de zuiger ook een beetje blijft hangen.

Na deze te hebben schoongemaakt en eventueel de zuiger te polijsten werkte het weer prima.
PS niet smeren, want dat trekt sneller vuil aan.

Wellcht te proberen.
Succes.

MaikelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 feb 2009, 19:19

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door MaikelK » 07 apr 2009, 20:58

MaikelK schreef:
Tom schreef:Hallo mensen, hier nog een melding van onregematig toerental bij koude motor. Mijn 320i heeft er al een tijdje last van, met name de eerste 5 minuten. het wisseld tussen de 500 en 800 toeren.
Vorige week is ie al een keer afgeslagen voor het stoplicht. afgelopen vrijdag ben ik ternauwernood thuis gekomen van mijn werk. paar keer afgeslagen bij het stoplicht. eenmaal op de snelweg begon de EML en het lampje van de traktiecontrole te branden en had geen vermogen meer, vluchtstrook op, opnieuw gestart, kon weer verder rijden, tot bij ons in de straat en het gedonder begon weer. zaterdagochtend gestart en viel vervolgens meteen weer uit.
hulpdienst gebeld en hebben hem afgesleept naar henny van doorn.
Ik hoop morgen te horen of ze iets gevonden hebben. Ondertussen wel mooi balen :?
Allereerst, ik heb een E46 320i sedan

Dit heb ik ook, of in iedergeval iets in deze trant.

Met koude motor, en soms ook met warme motor (ook na zoon 200km), wil de auto niet optrekken als ik volgas geef om in zijn 2 een kruising af te slaan of iets dergelijks.

..............
Ik ben vandaag eventjes met een busje remmenreiniger in de weer geweest rond mijn luchtslangen, en kwam achter een valse lucht probleem.

Een slangenklem had ik wel aangedraaid, maar zat scheef op de slang, dus de slang heeft nooit vast gezeten.
Dit is de slang die op het gasklephuis aankomt. Deze weer vast gedraaid, en alles is weer super!

Met dank aan de Maaral in Zwaag die me deze tip gaf! (ook al had ik zelf al het vermoede maar was nog te lui geweest om het te onderzoeken :> )
  Afbeelding BMW E46 320i Executive 1998
Afbeelding BMW E30 320i M-Technic 1989

Optical
Berichten: 346
Lid geworden op: 15 jun 2008, 16:29

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door Optical » 10 apr 2009, 17:55

Wat doe je dan met die remmenreiniger?
Levensmotto: Een BMW kan altijd groter!

MaikelK
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 feb 2009, 19:19

Re: onregelmatig stationair bij koude motor

Bericht door MaikelK » 10 apr 2009, 20:14

Optical schreef:Wat doe je dan met die remmenreiniger?
Dit gebruik ik om het lek op te zoeken, remmenreiniger is licht ontvlambaar, en er komt een vrij strakke straal uit, en geen nevel, zo weet je dus echt in welke richting je moet zoeken. Ik heb het gespoten op alle slangentjes die ik los heb gehad met het vervangen van mijn carterventilatie, omdat ik wist dat het daar ergens in moest zitten, aangezien de motor voor het los halen wel goed liep!

Tuurlijk moet je der niet liters in het lek blijven spuiten als deze gevonden is, het is zo schraal dat je motor dat waarschijnlijk ook niet echt lekker zal vinden!
  Afbeelding BMW E46 320i Executive 1998
Afbeelding BMW E30 320i M-Technic 1989

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”