Gebulder / terugval in toeren

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marc 320d

Gebulder / terugval in toeren

Bericht door Marc 320d » 07 apr 2009, 19:12

Al zo lang ik de auto heb buldert deze af en toe. Een laagfrequent geluid dat lekker blijft hangen in het interieur. Doorgaans is dat bij accelereren, maar het hoeft zeker niet volgas te zijn. Verder is het soms tijden niet en ineens weer wel. Het lijkt erger te zijn bij langdurig stadsverkeer.

Een enkele keer heb ik gemerkt dat er ineens wat gebeurde, een soort hikje in het draaien. Vandaag echter kon ik eindelijk iets merken: op de snelweg even een stukje volgas in de 5, verwacht vanaf zo'n 2300 toeren. Ineens zag ik de toerenteller een paar honder toeren terugvallen en het gebulder was weg. Het is niet echt te zeggen of de motor ook daadwerkelijk zover in toeren is teruggevallen, het geluid en getril verdween ineens voor soepel draaien, of dat een paar toeren lager is merk je dan even niet.

Aan de koppeling merk ik verder niets, op hogere snelheid prima, bij wegtrekken niets aan de hand etc.

Ik zat er dus al een tijd aan te denken dat mijn vliegwiel wel eens goed gaar zou kunnen zijn, maar kon nog niet helemaal plaatsen waarom dat soms wel / soms niet was (net wat andere belasting en daardoor trilling ?). Ook kan dit geen toerenterugval veroorzaken. Het zou dan dus in combinatie met de koppeling moeten zijn. Ik voel echter geen rare trillingen in het koppelingspedaal of de pook.

Een andere optie waar ik aan dacht was een of andere sensor (nokkenaspositie ?). Hierdoor denkt de wagen wellicht ineens niet meer verkeerd en valt de toerenteller terug waar die eigenlijk al hoorde. Een verkeerde timing van inspuiting kan gebulder natuurlijk makkelijk verklaren.

Iemand al iets dergelijks gehad ? Enige input ?

Bedankt alvast !

Mario TT

Re: Gebulder / terugval in toeren

Bericht door Mario TT » 07 apr 2009, 20:04

klinkt meer als een kapotte airco pomp of hoor je die apart draaien hiervan? Ik heb weleens gebrommen gehoord en toen zat de uitlaat verkeerd tegen de airco pomp.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 07 apr 2009, 21:12

Ik hoor geen verschil tussen wel of geen airco ingeschakeld. De airco pomp pakt ook nog iets soepeler op bij deze auto dan bij de vorige 325i, dus ik zoek het daar niet zo heel snel in.

Was dat geluid dan echt een gebrom ? Bij mij klinkt het echt alsof je een motor te laag in de toeren probeert op te pakken. (nu had de 6cyl daar nooit last van, maar je hoort het bij vele auto's).

Mario TT

Bericht door Mario TT » 07 apr 2009, 21:46

woon je toevallig dichtbij dordrecht? Dan kan ik eens luisteren.
BMW 520i te koop, zie BMW Markt.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 07 apr 2009, 22:59

Nee helaas, ik woon in Almelo. Maar bedankt voor het aanbod natuurlijk, top !

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 23 apr 2009, 22:48

Ik ben nog eens wat aan het spelen gegaan en tot op heden de volgende conclusies:

- Wanneer de toeren terug vallen op de teller doet de motor dit naar mijn gevoel ook.

- Ik heb een avondje stevig gereden met de auto en daarmee leek het minder te worden.

- Ik ben de koppeling wat aan het testen geweest met wisselend resultaat. De eerste test (koppeling in, toeren terug laten vallen en koppeling laten 'knallen') pakte deze zeer (als in te) soepel weer op. Navolgende tests voelde het zeer solide aan. Verder geen gevoel met optrekken dat de koppeling slipt.

- het gebulder is vooral tussen de 1500 en 2500 toeren en meer onder deellast dan vollast.

- Bij het optrekken klappert de achterkant, afhankelijk van de manier van wegrijden. Met weinig toeren de koppeling heel rustig op laten komen resulteert in netjes wegrijden. Met iets meer toeren en wat sneller de koppeling op laten komen geeft een klapperende achterkant. Het klinkt en voelt alsof er te weinig tractie is en het wiel af en toe door slipt. Dit is echter zeker niet het geval. Het is wel vergelijkbaar met de kwaal bij de E36 met warme koppeling, dat deze heel slecht pakt en je voor l*l staat alsof je niet fatsoenlijk kan rijden.

- Bij terugschakelen, vooral na een lange rit gaat het soms ook erg stoterig / klapperig.

Ik verdenk de koppeling dus het meest, maar zit met tegenstrijdig heden als het niet voorkomen bij hogere toeren (en vermogen).

Misschien kan iemand wat met deze omschrijvingen ? Ideeën en tips zijn meer dan welkom. Ik had geloof ik al gemeld dat ik bij de vorige beurt de monteur heb laten rijden (ik zat er niet bij), maar deze had geen opmerkingen. Alle rubbers etc. waren gecontroleerd en in orde bevonden. Dus ik zoek nu zelf wat info, zodat ik wellicht gerichtere vragen aan de garage kan stellen.

Thanks !

gekke mac

Bericht door gekke mac » 21 aug 2009, 07:25

Nu zit ik met het probleem dat de mijne ook terugvalt in de toeren. Verder geen gebulder of andere wazige geluiden maar ook in de buurt van de 2300/2500 toeren valt ie terug.
In de 3 zie je een hele lichte hapering, in de 4 blijft ie ff hangen in de toeren en in de 5 valt ie gewoon een dikke 300 toeren terug... Als de motor nog koud is het nog erger....
Het maakt trouwens niet uit of je vol gas of half gas rijd.
Dit was trouwens de enige topic dat ik zo snel kon vinden over toeren terugval dus daarom haak bij deze in! :W
Iemand enig idee wat er kapot kan zijn?? Vacuum of iets dergelijks??
Verder trekt ie nog lekker door alleen rond dat toerental heeft ie problemen...

Alvast bedankt voor de moeite!!! :W
Verrek, BMW rijd toch ook wel lekker!!!

gekke mac

Bericht door gekke mac » 22 aug 2009, 20:22

Het was dus waarschijnlijk een geknikte slang naar de turbo toe.... (| Schijnbaar hadden degene die onderhoud hadden gedaan aan mn baby iets te lomp gedaan -_-
Verrek, BMW rijd toch ook wel lekker!!!

SvenSon0611

Bericht door SvenSon0611 » 25 aug 2009, 18:13

Ik heb precies hetzelfde met mn 320d touring uit 2000. Idd precies dezelfde symptonen. Ik heb al diverse dingen vervangen en nooit echt iets kunnen vinden. Idd ik vind het 2 massa vliegwiel nogsteeds errug verdacht. Maar het vreemde is af en toe is het weg en is de auto weer volkomen stil en kan ik zonder gebulder in zn 5e versnelling 70 a 80 rijden. Dan ineens zonder aan te geven moment is het weer terug en buldert de auto in de 5e versnelling. Alsof je een versnelling te hoog zou rijden.

Ik heb de laatste tijd wel wat probleempjes met mn uitlaat die wat scheurtjes vertoont bij het gedeelte in het midden van de auto waar de uitlaatpijp wat versmalt. Misschien is dit wel de oorzaak..in het programma Tis staat ook dat een uitlaat onder spanning dezelfde klachten kan veroorzaken. Misschien kun je dit bij jou ook eens checken of je uitlaat nog helemaal 100% in orde is. Het zijn haarscheurtjes dus je moet echt effe onder de auto gaan liggen...

Hopelijk komt er ooit een oplossing voor dit probleem...

MVG Sven

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 25 aug 2009, 18:46

Ik zou de aandrijflijn ook niet uitsluiten en met name het geen dat hem op zijn plek het net na en net voor de kruiskoppeling, die lagers en hetgeen waar ze in hangen zeg maar

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”