REVIEW: GROM Audio USB MP3 universal car kit

Alles met betrekking tot audio/video, iPod aansluitingen en navigatie
german80

REVIEW: GROM Audio USB MP3 universal car kit

Bericht door german80 » 09 apr 2009, 21:58

Aangezien mij 318 geen cd wisselaar heeft ben ik online naar een oplossing gaan zoeken.
Gelukkig zat er wel een aansluiting voor een wisselaar in de kofferbak, ik had geen zin (en kennis) om mijn radio uit te bouwen.

In eerste instantie even naar een 2ehands wisselaar gezocht, beginnen vanaf 175 euro en er kunnen maar 6 cd's in.
Daar mijn vorige wisselaar bij hobbels oversloeg en moeite had met sommige gebrande cd's en in de winter eerst moest 'opwarmen' met een geperste cd, om hierna pas weer gebrande cd's te spelen, heb ik het idee van de wisselaar laten varen.

Nu ben ik geen die-hard muziek luisteraar en heb mijn hele muziekcollectie ook niet in iTunes maar gewoon in mapjes in 'mijn muziek'. Ik heb dan ook geen iPod maar een eenvoudige mp3 speler voor op de fiets en in het OV.

Een collega met een Audi A3 heeft een kastje op zijn wisselaar-ingang waar hij een usb-stick in kan doen met mp3's.
Aangezien ik toch al gewend ben om mijn muziek van en naar m'n mp3 speler te slepen ben ik opzoek gegaan naar iets dergelijks voor BMW.
Ook leek me dit makkelijk omdat dan de alle toetsen op het stuur en de radio dan hun normale funtie behouden.
Knop 1 t/m 6 staan gewoon voor 6 cd's (6 mapjes op je USB-stick) en de skip toesten werken hetzelfde alsof je een CD-nummer skipt of hierin spoelt.

Afgelopen zondag 5 april dus de "GROM audio USB MP3 universal car kit" besteld bij http://www.carputer-shop.co.uk/. Kosten:
USB kit = £97
Shipping = £9
total = £106 ~ € 116

Dit was iets goedkoper dan bestellen in de USA (total US$ 160 ~ € 122) en veel goedkoper dan bestellen in Duitsland (total € 160). De prijs verschillen zullen altijd schommelen afhankelijk van de wisselkoersen. Onthoud ook dat bestellen in USA het risico van een BTW naheffing met zich meebrengt. Als je in de UK besteld krijg je dit niet.
Gelijk met creditcard betaald en vandaag, 9 april, het pakketje binnen gekregen.

AANGEZIEN DE FOTO'S SOMS NIET GOED INLADEN HIER DE LINK NAAR PICASA:
http://picasaweb.google.nl/khofsteenge/ ... directlink

Meteen 6 mapjes op een stick gemaakt en in elk mapje 2 albums gezet.
Daarna aangesloten op de wisselaar kabeltjes:
Afbeelding

Deze kabel komt uit op een klein zwart kastje welke ik met dubbelzijdige tape in het wisselaarscompartiment heb geplakt.
Afbeelding

Uit het kastje komt weer een kabeltje met een USB ingang en een 3.5mm jack.
Afbeelding

Wisselaarscompartiment weer afgesloten, enkel het usb kabeltje ligt in de kofferbak.

Daarna de radio aan en naar de wisselaar ge-switcht.
Alles werkt prima, wisselen van 'cd', skippen naar volgende track en zelfs fast-forward&rewind werkt (bij sommige VAG kastjes kan dit niet). Daarna even de laatste firmware voor single DIN radio's opgehaald en nu krijg ik ook de IDTag info te zien, de titel, artiest en albumnaam komen afgewisseld op het scherm.

Afbeelding

Het geluid is prima, beter dan de radio.

UPDATE;
ook nog enkele kleine nadelen;
-fforwarden in een track werkt bij heel veel mp3's toch niet
-als je de radio uit zet (met contact aan) blijft in het scherm the ID3 tag info staan (als hem snel weer aan en uit doet is het alsnog weg en krijg je toch de klok te zien)
-de afspeel volgorde wordt niet altijd gevolgd zoals deze in Windows/Winamp staat en sommige tracks worden dubbel gezien (dus weer extra skippen naar een volgend album in zelfde map)
Laatst gewijzigd door german80 op 29 jul 2010, 12:32, 7 keer totaal gewijzigd.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Re: GROM Audio USB MP3 universal car kit

Bericht door bjornc » 09 apr 2009, 22:58

Mooie update!

Wat heeft het nu uiteindelijk gekost?

doezel
Contacteer:

Re: REVIEW: GROM Audio USB MP3 universal car kit

Bericht door doezel » 10 apr 2009, 12:54

Mooi!

heb je geen probleem dat je 2x op ieder knopje moet drukken nadat je de nieuwe firmware hebt geïnstalleerd?

Is wel een heel eenvoudige oplossing zo. Ik zou alleen de usb stick vanuit de bestuurdersstoel willen kunnen wisselen.

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 10 apr 2009, 13:09

Das een mooie oplossing. Niet te gek duur en usb stickies zijn ook redelijk goedkoop tegenwoordig (je hebt al een 32Gb usb stick voor 55 euro incl verzendkosten).

Mocht je voorin usb sticks willen wisselen, dan is een usb verlengkabel misschien een optie. Even naar voren trekken en plaatsen waar jij hem graag wilt hebben.

Werkt een usb cardreader ook als je deze aansluit op de GROM? Dat zou ook een interessante oplossing zijn, als je al wat geheugenkaartjes hebt liggen. Of misschien een externe harde schijf???
Laatst gewijzigd door PIR3lly op 03 feb 2010, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

german80

Bericht door german80 » 10 apr 2009, 13:51

doezel schreef:Mooi!

heb je geen probleem dat je 2x op ieder knopje moet drukken nadat je de nieuwe firmware hebt geïnstalleerd?

Is wel een heel eenvoudige oplossing zo. Ik zou alleen de usb stick vanuit de bestuurdersstoel willen kunnen wisselen.
Nee, knopje gewoon 1x indrukken.

Je kan er ook een kabel bij kopen die je achterin je radio kan prikken, dan laat je de usb kabel uitkomen in je dashboardkastje.

Ook kan je een verlengsnoer kopen om hem van achteren naar voren te leggen.

german80

Bericht door german80 » 10 apr 2009, 14:05

PIR3lly schreef:Das een mooie oplossing. Niet te gek duur en usb stickies zijn ook redelijk goedkoop tegenwoordig (je hebt al een 32Gb usb stick voor 60 euro incl verzendkosten).

Mocht je voorin usb sticks willen wisselen, dan is een usb verlengkabel misschien een optie. Even naar voren trekken en plaatsen waar jij hem graag wilt hebben.

Werkt een usb cardreader ook als je deze aansluit op de GROM? Dat zou ook een interessante oplossing zijn, als je al wat geheugenkaartjes hebt liggen. Of misschien een externe harde schijf???
Ik heb geen cardreader en mijn 80GB extrne ga ik er ook niet aan hangen. Omdat dit totaal onpraktisch is.
Je kan namelijk maar 6 mapjes op de stick gebruiken en als je in een mapje 100 nummers gaat zetten is skippen niet meer te doen.

Je hebt genoeg aan enkele 2GB sticks. Ik heb nu 2 albums per mapje gedaan (past op een 1GB stick).
3 a 4 albums per mapje is voor mij de max, je moet dan al genoeg skippen naar een latere CD.
Hiervoor heb je maar een 2GB of 4 GB nodig.

X3mE

Bericht door X3mE » 10 apr 2009, 15:07

tof dat je hier een tekstje over wilde schrijven!
ik ben hier namelijk ook enorm in geinteresseerd aangezien ik veel van muziek wissel.
ik ben een nieuwe cd vaak al na 2 keer luisteren beu.

ik had wel enkele vraagjes:
dus als ik het goed begrijp, heb je dit apparaat in de koffer geplaatst.
waarom niet vooraan wegwerken en de usb kabel in handschoenkastje laten uitkomen? is het achteraan veel makkelijker? volgens wat ik gelezen heb, zijn dit 2 verschillende kabels ? welke beiden standaard meegeleverd of moet je op voorhand al weten hoe je het apparaat zal plaatsen?

groeten!

PIR3lly

Bericht door PIR3lly » 10 apr 2009, 19:56

german80 schreef: Ik heb geen cardreader en mijn 80GB extrne ga ik er ook niet aan hangen. Omdat dit totaal onpraktisch is.
Je kan namelijk maar 6 mapjes op de stick gebruiken en als je in een mapje 100 nummers gaat zetten is skippen niet meer te doen.

Je hebt genoeg aan enkele 2GB sticks. Ik heb nu 2 albums per mapje gedaan (past op een 1GB stick).
3 a 4 albums per mapje is voor mij de max, je moet dan al genoeg skippen naar een latere CD.
Hiervoor heb je maar een 2GB of 4 GB nodig.
Ah, ik begrijp hem geloof ik. Eigenlijk dus gewoon een moderne goedkopere oplossing voor een cd-wisselaar...
Denk dat ik het toch maar bij mijn aux in oplossing hou. ;)

german80

Bericht door german80 » 11 apr 2009, 14:25

X3mE schreef: ik had wel enkele vraagjes:
dus als ik het goed begrijp, heb je dit apparaat in de koffer geplaatst.
waarom niet vooraan wegwerken en de usb kabel in handschoenkastje laten uitkomen? is het achteraan veel makkelijker? volgens wat ik gelezen heb, zijn dit 2 verschillende kabels ? welke beiden standaard meegeleverd of moet je op voorhand al weten hoe je het apparaat zal plaatsen?

groeten!
Je kan hem inderdaad bestellen met 2 soorten kabels, als je besteld moet je aangeven welke kabel je wilt. (je krijgt ze niet beiden)
1 welke je achterin je radio kan prikken
1 welke je op een cd-wisselaar aansluiting kan prikken

Ik had geen zin (en ervaring) om de radio uit te bouwen om dan het GROM kastje achter de radio te plaatsen en een kabeltje in je dashboard te leggen.

Ik heb een paar sticks in de auto liggen met ieder 6 x 2 á 3 albums = 12 ~ 18 cd's.
De ervaring leert dat je hier wel een tijdje meer vooruit kan (zeker met mijn 12.000km per jaar).

X3mE

Bericht door X3mE » 11 apr 2009, 19:17

thanks voor de info, is bestellen se :)

X3mE

Bericht door X3mE » 18 apr 2009, 13:27

zo zo, pakje gisteren aangekomen en vandaag geinstalleerd.
was eigenlijk zeer makkelijk te doen, maar ik slaag er niet in om de nieuwe firmware erop te krijgen.
Kan je mij snel even vertellen hoe je dat precies gedaan hebt?
Als ik de instructie volg op de website, doet ie niets! :?

sjannie

Bericht door sjannie » 22 apr 2009, 15:40

Zo als ik lees is dit misschien wel een goede tegenhanger van de dension en de intravee
maar kun je hier ook een carkit van maken met bluethoot dat je dus kan bellen in de auto.

kon ook niet echt vinden hoe dat bij de andere gaat

wel een leuke prijs vergeleke om weer een andere radio te kopen.

maar een andere radio vind ik zonde past niet erg goed in dashbord of je moet dubbel din pakken.

René

Bericht door René » 29 apr 2009, 09:41

Hallo,

Ik ben al enige tijd in het bezit van een GROM audio en hier zeer tevreden mee. Ik kan echter geen id tags zien op de radio. Begrijp ik het goed dat als je de nieuwste firmware plaatst je dit wel kunt. En...waar haal ik die firmware vandaan en hoe krijg ik hem in de radio.

Alvast bedankt,

Mvg

René

X3mE

Bericht door X3mE » 29 apr 2009, 09:54

René schreef:Begrijp ik het goed dat als je de nieuwste firmware plaatst je dit wel kunt. En...waar haal ik die firmware vandaan en hoe krijg ik hem in de radio.
jep, dat klopt René. Als je een single DIN radio hebt, kan je met firmware 2.01s text op het display krijgen en een paar bugs fixen.

-- Download: op deze pagina of direct download hier

-- Handleiding:
* Rename file to gromusb1.hex
* Put the file on a USB stick into the root of the drive (like e:/)
* Turn on the ignition and attach the stick to the device
* The light on a stick should blink for several seconds and then turn off
* When USB stick lights again, the firmware update is done. Ready to use!
Tip: gebruik indien mogelijk een zo klein mogelijke USB stick en formateer die in FAT(16) en dus niet in FAT32 of NTFS. Bij mij werkte de update niet met een 4GB stick met FAT32; wel met een 512MB stick met FAT.

e46liefhebber

Bericht door e46liefhebber » 02 mei 2009, 15:20

heejm

mooie review... Alleen heb een vraag, ik heb cd wisselaar kabel al liggen, maar werkt dit icm navigatie 16:9?

En je kunt dus max. 6 mapjes aanmaken? ziet elk mapje als 1 cd? Maar hoeveel nummers er in plaatsen maakt dus niet uit?

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Audio en navigatie”