Vermogen opkrikken

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
SpeedyMuffle

Vermogen opkrikken

Bericht door SpeedyMuffle » 16 apr 2009, 19:28

Hallo allemaal,

Ik rij in een 323i sedan, wat me erg goed bevalt maar ik zou het vermogen graag op willen krikken. Dr is alleen een probleempje, dr leg een gasinstalatie in mn auto. Gelukkig ben ik zelf automonteur en kan ik dingen wel recht zetten maar ik ben toch bang dat als ik bijv mn auto laat chippen, of dr een ander filter opzet enzovoort, dat ik dan gedonder ga krijgen. De motor heb namelijk al 2.5 ton gelopen en ongeveer 50duizend km op gas. Misschien dat er mensen zijn op het forum die ervaring hebben met bijv chippen in combinatie met een gasinstallatie?? Dr is nu 125 KW aanwezig wat ik zou willen opschroeven naar bijv zon 150KW. Alleen indien dit verantwoord mogelijk is natuurlijk!

Alvast bedankt voor julie ideeén!

Gebruikersavatar
Mike
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 18:10
Locatie: Friesland

Re: Vermogen opkrikken

Bericht door Mike » 16 apr 2009, 19:33

Met chippen krijg je iig niet dat vermogen erbij, hooguit 10 a 15 pk geloof ik .

Sandertje

Re: Vermogen opkrikken

Bericht door Sandertje » 16 apr 2009, 19:36

Braspenning claimt +16 pk met chippen. Wil je meer zul je richting een nieuwe nokkenas en een ander uitlaatspruitstuk moeten denken. Of dat nog de moeite waard is voor een 323 met 2,5 ton op de klok....

Gebruikersavatar
Marvin 328iT
Berichten: 311
Lid geworden op: 07 feb 2008, 15:01
Locatie: Rotterdam e.o.

Re: Vermogen opkrikken

Bericht door Marvin 328iT » 16 apr 2009, 21:44

Hoi,

Ik geloof dat een 325i inlaatspruitstuk conversie ook wel wat pk'tjes oplevert voor een single VANOS motor..
Zo'n spruitstuk moet je voor niet al teveel op de kop kunnen tikken..
Moet te doen zijn voor een monteur.

gr.
Marvin

Gebruikersavatar
DJLeonardo
Berichten: 2481
Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31

Re: Vermogen opkrikken

Bericht door DJLeonardo » 16 apr 2009, 21:56

Ja da's een bekende truuk maar levert niet veel op als je niet ook het gasklephuis aanpast. En dat is nou net een beetje lastiger. Je moet dan eigenlijk ook het management aanpassen om de grotere luchttoevoer te benutten. Het spruitstuk past ook niet 1 op 1. ALs je alles aanpast kan je op een pk-tje of 20 extra rekenen (maximaal)
Alhoewel er op MP een aantal gasten rondhangen die je gouden bergen beloven met aangepaste spruitstukken van 350 euro. Ik had de mijne voor 50 euro. Kijk maar op engelse fora. Daar zitten wat gebruikers. zoekterm: BBTB (big bore throttle body)
Overigens gaat de truuk alleen op voor enkel Vanos 2.8 M52 motoren Dus de e46 van '99 en later valt buiten de boot. jammerrr. Of je moet een Alpina spruitstuk bemachtigen dat past dan weer wel maar is niet bepaald goedkoop.... :zwaai:
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Vermogen opkrikken

Bericht door Niels » 16 apr 2009, 23:09

@Leonardo: Op een dubbel vanos 2.8 past een iets aangepast 330i (m54) spruitstuk. Fabian (Z3 QP) heeft dit onlangs gedaan.

Een 2.3i op LPG met 2.5ton zou ik persoonlijk nooit onderwerpen aan tuning. Zuinig op zijn en hopen dat het heel blijft ;) No offence verder maar mijn 2.0D met 280.000km zou ik ook niet chippen voor meer vermogen. Het tunen van atmosferische motoren is niet goedkoop en oorspronkelijk is de motor niet voor LPG ontworpen dus lekker zo laten. Beetje geld opzij leggen en op zoek naar een 330i (danwel op LPG) is mijn advies :P

SpeedyMuffle

Re: Vermogen opkrikken

Bericht door SpeedyMuffle » 20 apr 2009, 13:41

Allereerst bedankt voor julie reactie's

Tsjah dat is ook waar ik aan zit te denken wat betreft 2.5 liter op lpg. Hij loopt nog prachtig en dr is geen vuiltje aan de lucht. En theoretisch gezien zou het niet heel veel uit moeten maken wat betreft gas of benzine rijden. Gas heeft natuurlijk een betere klopvastheid van benzine waardoor de verbranding gelijkmatiger verloopt, ook is gas zeer nauwkeurig te doseren als je een LPI systeem heb wat ik gelukkig wel heb. Wat kleine nadelen zijn natuurlijk dat gas wat schraler is en er voorkomen moet worden dat de injectoren te lang met wat geringe smering komen te staan. Gasreactie is ook net ietsje minder met gas. Maarja die 2.5 ton is voor mij het belangrijkst, is het wel de moeite? Nou heeft ie wel nog maar 50 duizend gelopen met gas, maar het vermogen moet meer kunnen! En als ik wil chippen moet ik ook de Gasregeleenheid mee tunen, en ik vraag me af of dit wel mogelijk is. Ander spruitstuk is ook een optie idd, miss nog iets met de aangevoerde lucht klooien. Ik ga t ff bekijken. Bedankt voor jullie informatie!

Gebruikersavatar
Martijn_bmw
Berichten: 233
Lid geworden op: 27 aug 2008, 07:54

Re: Vermogen opkrikken

Bericht door Martijn_bmw » 20 apr 2009, 19:31

op gas zou ik nooit tunen!

de verbranding is al veel heter waardoor je kleppen en zittingen uiteindelijk schade krijgen, ga je chippen of anders tunen wordt de verbranding nog heter wat icm gas echt funest wordt voor de kop!
E30-320i-1984 < sold
E30-316ibaur-1990 < sold
E30-alpinaC1-1987 < sold
E30-316baur-1985 < sold
E30-320i-1990 < sold
E30-318ibaur-1988 < sold
E30-320ibaur-1988 < sold
E30-325ibaur-1990 < sold
E46-318i-1999 < sold
E91-318i-2006

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”