ET- waarde velgen en onrustig rijgedrag...

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
dickie

ET- waarde velgen en onrustig rijgedrag...

Bericht door dickie » 14 mei 2009, 21:53

Heb al een tijdje E9x velgen met een ET waarde 35 op mijn 320d touring uit 2002 en banden breedte is 225... Silentblocks zijn resent vervangen... Toch ben ik niet gelukkig :? met het weggedrag; het blijft onrustig - niet per defenitie zoekerig, maar gewoon onrustig. Kan het bredere spoor dat je krijgt met lagere ET waarde dit veroorzaken? Heb voorheen E39 en E36 gehad; beiden met 225 banden (en ''orgineel'' bijpassende ET-waarden) en die lagen een stuk rustiger op de weg (E39 had zelfs 18" velgen en dat reed veel comfortabeler...)

De auto heeft laatst uitgebreide check gehad; alleen silentbloks moesten vervangen worden (echte zoekerige gedrag is nu weg)- fuse kogels waren 100% in orde...

Kan iemand mijn vermoeden bevestigen?
Dick Happens!

PIR3lly

Re: ET- waarde velgen en onrustig rijgedrag...

Bericht door PIR3lly » 14 mei 2009, 22:26

Het is mogelijk.
Heb je toevallig je oude velgen nog? Was het rijgedrag met deze velgen ook zoekerig, of had je nergens last van.

Misschien klopt de uitlijning van de auto niet helemaal meer, je zou dit altijd eens kunnen laten nakijken.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 14 mei 2009, 23:27

Ja ik kan het bevestigen. Ik heb het nu ook. e93 velgen styling 187. Maar ik moet ze nog een keer echt goed laten balanceren en de auto laten uitlijnen daarna ga ik er pas echt iets over zeggen. Alle rubbers waren goed maar ook dat ga ik nog even wat beter checken.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 16 mei 2009, 22:10

Even een update: Het is met de verlaging minder geworden. Ik moet nu alleen nog uitlijnen. De draagarmrubbers waren nog goed.

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 19 mei 2009, 09:18

Gisteren laten uitlijnen. Er was is iets neg. camber aan de achterkant verminderd. Aan de voorkant kon dat niet.
Achter staat nu 1.9 graden negatief (en dat is op z'n minst!) en voor nog iets minder. Voor is iets toespoor weggenomen. Het caster kan niet worden afgesteld. De voorwielen zijn opnieuw gebalanceerd.

Ik heb de beste man (xx jaar ervaring en alle auto's uit z'n hoofd kennen) flink uitgehoord.

Zoekerig gedrag wordt versterkt door:
-achterwiel aangdrijving op zich, voorwiel aangedreven auto zal altijd minder zoeken
-de bredere spoorbreedte
-bredere banden
-negatief camber voor, maar ook achter. Neg. camber maakt het stuur onrustig. Ook de achterkant bepaald dat mee, alles wat er aan de achterkant gebeurd komt terug op het stuur.
-sporing die niet goed is.
-slecht gebalanceerde banden.

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 19 mei 2009, 18:59

En over bandenspanning had ie nix te melden??? Tsssk tsk tsk :roll:
Spoiler: Laat zien
_ :rolf:

dickie

Bericht door dickie » 19 mei 2009, 19:11

DJLeonardo schreef:Gisteren laten uitlijnen...
Maar, mag ik dan ook concluderen dat je nu wel tevreden bent en dat je auto nu lekker ''rustig'' over de weg gaat...?

Want ik twijfel nog steeds of geld moet uitgeven aan andere wielen of misschien toch maar eens een uitlijn-sessie moet aangaan... (Kan misschien sowiezo geen kwaad...) :)
Dick Happens!

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 19 mei 2009, 20:08

Ik zou sowieso eerst uitlijnen, da's een stuk goedkoper... Mocht het probleem zich dan nog steeds voordoen kan je altijd nog nieuwe wielen kopen. Als je eerst nieuwe wielen koopt en het blijkt niet aan de wielen te liggen...

DJLeonardo

Bericht door DJLeonardo » 19 mei 2009, 22:46

Ja Bjorn, we hebben het ook over bandenspanning gehad idd maar dat lijkt me een van de meest obvious dingen om naar te kijken. Daar kwam ik zelf al mee. Hij verltelde ook het e.e.a. over banden profiel. Hoe platter de band hoe meer last hij heeft van sporen in de weg. Een Michelin PS2 heeft rondere hoeken en daarom heeft die band er minder last van. Hij vond mijn Goodyears een wat mindere band. Ze zouden volgens hem sneller onregelmatigheden gaan vertonen Hoewel hij er wel bijzei dat die ervaring vooral op de vorige versie is gebaseerd. Een Michelin zou van begin tot eind stil en regelmatig blijven.
Ik ga morgen weer naar Frankrijk en dan zal ik het wel merken. Tot nu toe alleen korte stukjes gereden. De auto gaat waar je hem stuurt en ik moest gewoon wennen dat ik niet teveel stuurde. Mijn banden waren ook niet goed gebalanceerd en dat heeft ook veel verbeterd. Dit probleem had ik ook bij de winterbanden. Het getril is weg en de auto zweeft niet meer bij bepaalde snelheden. Hij voelt nu wel enorm stabiel en consistent als de weg geen sporen heeft. Als die er wel zijn trekt hij nog steeds een beetje. Dat was niet met de winterset maar dat is natuulijk logisch omdat die een smaller loopvlak hebben, en de mijne hadden een smallere sporing. Hoe dan ook zal een brede sporing, neg. camber (door verlaging) en een breder loopvlak altijd meer zoeken dan een standaard 205 bandje op de normale ET waarde en normale rijhoogte.
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 20 mei 2009, 08:39, 1 keer totaal gewijzigd.

klankie

Bericht door klankie » 20 mei 2009, 07:40

met wat voor merk banden rij je als ik vragen mag????

dickie

Bericht door dickie » 21 mei 2009, 21:46

Hoera! Ik ben genezen...

Dwz. heb vanavond set velgen van collega (ET47) mogen lenen... Verschil van dag en nacht! Wegliging en stuurgedrag zoals het hoort... enne met brede banden!
Voor mij echt geen ET 35 meer - heb gewoon veel meer ''rust'' aan het stuur en ik hoef ook niet meer zo te ''trekken'' in de bochten.

Hoera, ik ben genezen :W ga nu mijn Styling 159 verkopen en dan rustig op zoek naar iets anders... :)
Dick Happens!

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”