OEM Sound generator Z4 in 325Ci! Update: soundfile pag.4

Bespreek alles omtrent (M) aërodynamicapakket, BMW performance, angel eyes, uitlaten, velgen hier.
hanse46

Re: OEM Sound generator Z4 in 325Ci! Update: Spullen binnen!!

Bericht door hanse46 » 18 jun 2009, 15:02

Thanks Paul, ik hoop het ook! :)

@ Jussi:

Een DIY zal ik erbij maken, een geluidsfragmentje wordt wat lastiger. Ik heb niet echt een goede camera daarvoor.. Denk niet dat m'n telefoon er een normale opname van kan maken! Maar we zullen het proberen ;)

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 18 jun 2009, 17:44

Doe dan in ieder geval een 'voor' en 'na' filmpje.
Ben benieuwd.

hanse46

Bericht door hanse46 » 18 jun 2009, 22:24

Een voor filmpje gaat al niet meer lukken, ik kon het niet laten om vanavond al een start te maken! Maar de meeste weten hopelijk wel hoe een straight six OEM klinkt.. :W

Ik ben al best lekker opgeschoten, het is niet helemaal zo plug en play als ik dacht, maar het is goed te doen! Ik moet even een kleine omleiding maken met een aantal flexibele slangen, in een Z4 is veel meer ruimte bij de achterzijde van het blok. Bij een E46 heb je die ruimte niet, dus de SG moet via een 180 graden bochtje naar beneden. Dan komt het uiteinde ervan uit onder het luchtfilterhuis, waarna ik weer met een flexibele slang naar het schutbord kan.

DIY ervan komt natuurlijk zodra alles erin zit! ;)

Jussi

Bericht door Jussi » 18 jun 2009, 23:04

Moet je dan nog aparte slangen kopen? Monteren zoals die M52 dan of achter de inlaat onderin het schutbord?

Dnl

Bericht door Dnl » 18 jun 2009, 23:07

Hmm .. Dat gaat me petje al te boven :p.
Maar wacht op de DIY, dan laat ik het wel even monteren ;).. Ben erg benieuwd!!

*Luistert ondertussen nog even na de Z4 3.0i :amen:

hanse46

Bericht door hanse46 » 19 jun 2009, 08:08

@Jussi:

Je moet inderdaad een aantal slangetjes erbij kopen, ik ga zo op pas om ze te halen. Maten etc. vermeld ik wel, maar zal niet veel hoeven kosten denk ik.
Deels moet het inderdaad zoals beschreven is bij een ander forum, die gozer heeft het op een 323Ci gemonteerd. Het enige voordeel wat je hebt met een M54 blok, is dat je de luchtbalg van de Z4 kunt gebruiken met daarin de aansluiting voor de soundgenerator. Bij een M52 moet je daar zelf een gat voor gaan maken.

Maar Daniel, tis goed te doen hoor! :W Foto's maken het wel duidelijk!

hanse46

Bericht door hanse46 » 19 jun 2009, 13:58

Hij zit erin!!! Heb een shitload aan foto's gemaakt, dus een DIY is onderweg..

Al met al is het best meegevallen! En dan het resultaat... het geluid... is echt super!!!! Ik heb het nu helemaal origineel gelaten, dus met de twee schuimstukjes erin. Het geluid begint bij circa 2750 t/min lekker te klinken tot de begrenzer toe! Ik ga nog wel proberen hoe het klinkt met 1 van de schuimstukjes eruit, daar ben ik wel benieuwd naar! Zeker omdat de meeste Z4 eigenaren dat inmiddels al gedaan hebben.

Een paar foto's:

De luchtbalg met aansluiting voor de SG:
Afbeelding

Uiteinde van de SG- soundpipe (komt uit bij de dynamo, past allemaal precies):
Afbeelding

Slang van 32mm aangesloten en afgedicht met 36 laagjes ductape ;) :
Afbeelding

Slang door de zekeringkast gevoerd:
Afbeelding

En daar komt ie de auto binnen:
Afbeelding

Alles weer dicht onder de kap, dan is dit het enige wat zichtbaar is:
Afbeelding

:W

Jussi

Re: OEM Sound generator Z4 in 325Ci! Update: Hij zit!!

Bericht door Jussi » 19 jun 2009, 14:41

Jammer dat het toch met slangen moet.. (| Ik zie wel niet goed hoe en waar hij exact de auto binnen komt? Een gaat boren door die witte plastiek?Trek die je buis dan ook een stuk binnen in het interieur?

Alvast bedankt voor de foto's!

hanse46

Bericht door hanse46 » 19 jun 2009, 15:07

Dat is inderdaad niet anders, ik had het ook liever gelijk via het schutbord gedaan. Maar geloof me, dat krijg je echt niet voor elkaar.

Meer foto's komen natuurlijk bij de DIY ;) . Ik heb inderdaad in de bovenkant van dat witte plastig een gat moeten boren, onderin zit al een half gat. Die moet je enkel wat uitvijlen/zagen/boren tot het past. De pijp heb ik 40 cm door het gat getrokken, die komt ergens bij het gaspedaal uit.

EDIT: Ik heb gelijk maar even het kleine schuimpje uit de SG gehaald. Ik moet zeggen: :love: !!! Dit was precies wat ik zocht, met de standaard pijp is het net wat te subtiel. Vooral vanaf 5000 toeren is het kippenvel :amen:

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 19 jun 2009, 15:16

Gaaf! , Knap staaltje DIY'en weer Hans :duimen:

ook voor diesels? ;)
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

hanse46

Bericht door hanse46 » 19 jun 2009, 15:24

Thanks kerel! :duimen:

Ik wil hem best op een diesel monteren hoor, met garantie tot het sluiten van de motorkap :pimp:

Ronald Schuit

Bericht door Ronald Schuit » 20 jun 2009, 11:38

Ben benieuwt hoe het klinkt ? Maar misschien rare vraag/opmerking. Stel dat je bv een sportluchtfilter in je orginele filterbak plaatst en je doet vanaf daar een slang naar binnen, krijg je dan niet hetzelfde effect maar met veel minder materiaal en arbeid?

hanse46

Bericht door hanse46 » 20 jun 2009, 12:16

Ik denk dat je vergaat van de herrie als je doet wat jij beschrijft. Een sportfilter maakt normaal gesproken al best veel herrie, als je het nog eens doorlust naar je cabine zal het helemaal wel feest zijn.

Dit is een speciaal ontwikkeld systeem, er zit ook een verenstelsel in zodat ook de klank veranderd bij verschillende toerentallen. Echt een aanrader, klinkt super!
En het geluid is bij lage toerentallen niet aanwezig, dus tot circa 2700 toeren hoor je er niets van. Persoonlijk vind ik dat ideaal, een sportluchtfilter maakt bij elk toerental herrie. Dat hoeft van mij niet!

largeproject
Contacteer:

Bericht door largeproject » 22 jun 2009, 20:46

Het systeem werkt dus gewoon op vacuum zoals ik het begrijp,dus zou het ook op 4 cilinders moeten werken,geluid zal dan wel iets anders moeten.
Denk dat die schuimpjes derin moeten blijven,anders zou ik vuile lucht kunnen aanzuigen.
Diesel zal niet geen lukken omdat ie een overdruk heeft en geen vacuum in het luchtinlaat traject.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Styling”