Gisteren zelf de GM5 module gefixed
Gisteren zelf de GM5 module gefixed
Even ter info, ik heb gisteren eigenhandig mijn GM5 module gefixed omdat ik ook last van de haperende relais had die je CV aansturen.
Het is een klus van een uur of twee inclusief in en uitbouwen. Ik heb wel wat ervaring met solderen, dat zeg ik er wel bij. Heb de relais via ebay.de besteld en had die in een week binnen. Heb nu weer supersnel en altijd openende en sluitende deuren op mijn E46, wat een verschil!
Dus voor mensen die hetzelfde probleem en soldeerervaring hebben en twijfelen of ze eraan beginnen, ik zeg: doen!
Gr. John
Misschien moet ik mijn diensten maar eens gaan aanbieden voor een mooi bedrag...
Het is een klus van een uur of twee inclusief in en uitbouwen. Ik heb wel wat ervaring met solderen, dat zeg ik er wel bij. Heb de relais via ebay.de besteld en had die in een week binnen. Heb nu weer supersnel en altijd openende en sluitende deuren op mijn E46, wat een verschil!
Dus voor mensen die hetzelfde probleem en soldeerervaring hebben en twijfelen of ze eraan beginnen, ik zeg: doen!
Gr. John
Misschien moet ik mijn diensten maar eens gaan aanbieden voor een mooi bedrag...
Re: Gisteren zelf de GM5 module gefixed
Tof dat je goed overweg kan met een soldeerbout, dus voor iemand met wat ervaring is het goed te doen volgens jou?
Ik zal er waarschijnlijk ook aan moeten prutsen binnenkort, is het in- en uitbouwen zonder veel problemen gelukt?
Ik zal er waarschijnlijk ook aan moeten prutsen binnenkort, is het in- en uitbouwen zonder veel problemen gelukt?
Klink goed John, je mag mij wel een offerte doen 

@Twintig20: Uit en inbouwen is niet moeilijk, even opzoeken hoe je je dashbordkastje loskrijgt en dan heb je de module er in 10 minuten uit.
Solderen is te doen, mits je de oude relais eraf sloopt. Ik heb ze warmgemaakt zodat de kapjes eraf komen. Dan kun je vervolgens de relais zelf eraf knippen zodat je allemaal losse pennetjes overhoudt en er genoeg warmte op de pennen ontstaat om ze los te solderen. Vervolgens zorg je ervoor dat alle gaatjes op de print goed leeg zijn, ik heb dat zelf gedaan met perslucht en dat werkte verbazingwekkend goed. Dus het soldeer heet maken en dan meteen met een luchtspuit perslucht erop tijdens het heetmaken dan zijn ze zo leeg. Vervolgens controleer je alle verbindingen visueel en bij twijfel of ze nog contact maken! (Maar als je soldeerervaring hebt doe je dat waarschijnlijk standaard
)
En vervolgens soldeer je op je gemak en met geduld (je wil een goede verbinding maken) de nieuwe relais erop.
@Niels: weet je wel zeker dat het je relais zijn die niet goed meer zijn? Er kan nog meer haperen namelijk hè
Solderen is te doen, mits je de oude relais eraf sloopt. Ik heb ze warmgemaakt zodat de kapjes eraf komen. Dan kun je vervolgens de relais zelf eraf knippen zodat je allemaal losse pennetjes overhoudt en er genoeg warmte op de pennen ontstaat om ze los te solderen. Vervolgens zorg je ervoor dat alle gaatjes op de print goed leeg zijn, ik heb dat zelf gedaan met perslucht en dat werkte verbazingwekkend goed. Dus het soldeer heet maken en dan meteen met een luchtspuit perslucht erop tijdens het heetmaken dan zijn ze zo leeg. Vervolgens controleer je alle verbindingen visueel en bij twijfel of ze nog contact maken! (Maar als je soldeerervaring hebt doe je dat waarschijnlijk standaard

En vervolgens soldeer je op je gemak en met geduld (je wil een goede verbinding maken) de nieuwe relais erop.
@Niels: weet je wel zeker dat het je relais zijn die niet goed meer zijn? Er kan nog meer haperen namelijk hè

Laatst gewijzigd door JdM op 15 nov 2009, 21:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Die van mij moet ik ook vervangen wat wil je dr voor hebben dan?
Tja dat is een goeie....het probleem bij die van mij is dat het systeem met name hapert als het warm wordt. Dus als de auto in de zon staat e.d. Of je dan vanaf je sleutel de auto open wilt doen of in de auto zit, het ding gaat dan gewoon niet van het slot. Ook wil de passagierskant van binnenuit d.m.v. de hendel niet open terwijl dat bij de bestuurderskant dan wel lukt. Ik ga denk ik eerst op zoek naar een andere module en dan preventief de relais laten vervangen ofzo.J-d-M schreef:
Ik denk zelf aan een 100 euro inclusief materiaal voor de relais. Eigen risico policy
Uit welke regio kom je? (mag ook wel per pb)
@ Niels: Dat is wel precies de storing die ik ook had: haperende CV en bij warm weer werd het erger en bij mij waren het inderdaad de relais. Ook werkt dan de vergrendelingsknop binnen in de auto ook niet meer. Dat is 100% zeker je GM5 relais dat kapot aan het gaan is, maar ik vroeg het omdat er ook andere storingen in je CV kunnen zitten en ik wil je niet opzadelen met een gesoldeerde GM5 en dat het dan iets anders blijkt te zijn.
Dus die is wel te repareren!
Laat het maar weten als je hem gemaakt wil hebben, dan regelen we de rest wel.
Ik kom uit de regio Eindhoven.
Dus die is wel te repareren!
Laat het maar weten als je hem gemaakt wil hebben, dan regelen we de rest wel.
bij mij werkt wel het console knopje is het dan iets anders
wat niet goed is of ligt het echt aan de relais het lukt me namelijk niet om dat ding los te krijgen om te checke
wat niet goed is of ligt het echt aan de relais het lukt me namelijk niet om dat ding los te krijgen om te checke
x| Ik kom uit Groningen...Kan ik de module ook gewoon eruit halen en de auto gebruiken of gaat dat niet? Anders stuur ik em gewoon naar je op.J-d-M schreef: Laat het maar weten als je hem gemaakt wil hebben, dan regelen we de rest wel.
Ik denk dat het goed is om je sleutels opnieuw in te leren op je CV, probeer dat eerst eens want volgens mij is dat jouw probleem! (inleermethode is makkelijk te vinden via google etc.)Generaal schreef:bij mij werkt wel het console knopje is het dan iets anders
@Niels, volgens mij werkt dan alles behalve:
- Alarm
- CV
- Ruitenwissers
Je zou hem er even uit kunnen halen en kijken of het klopt, dan kun je zelf de keuze maken of je daar even mee wilt rijden. Opsturen is daarna gewoon prima, laat hem dan in elk geval wel in de behuizing zitten. klik hier om een tip te lezen over het inpakken van de module, zo gaat het zeker goed.
Zodra je er zeker van bent dat je hem wilt opsturen wil ik het volgende met je afspreken:
Je maakt 38 euro over voor het bestellen van de relais, dat is inclusief verzendkosten vanuit Dld, die overige 8 euro is voor mij voor het terugsturen naar jou thuis. Ik bestel dan deze relais voor je, dus 2 x 11,50 plus 6,50 verzendkosten maar je mag ze ook zelf bestellen en meesturen met je GM5, maakt mij niet zoveel uit.
Dan repareer ik je module en stuur ik hem terug (voor die extra 8 euro die het kost, of het bedrag wat het gaat kosten, maar dat weet jij zodra je ze naar me toestuurt).
Zodra je je module dan geplaatst hebt en het werkt naar behoren, maak je de rest van het geld (dus 70 euro voor de reparatie) naar me over.
Dan lopen we samen het risico dat er nog wat anders aan de hand zou kunnen zijn, maar heb je wel nieuwe relais op je module zitten (waar je dan uiteindelijk nog niks aan hebt...maargoed) en kost het mij in elk geval geen geld.
Ik hoor het wel van je!
Zonder ruitenwissers is me wat lastig. Met de rest kan ik wel leven
Ik kom er wel op terug bij je 

- largeproject
- Contacteer:
Het gaat er niet om dat ie der goed uit ziet,wat niet goed werkt kun je van de buitenkant niet zien(tenzij de relais zijn gesmolten)maar wat in de relais zit.(met blauwe opschrift tyco)
Daarin zitten kontact punten in, die naar verloop van tijd inbranden,net als vroeger bij auto's onder de verdelerkap zaten,daar zaten ook kontactpunten die door de spanning die erdoor loopt in de loop van der tijd brandpunten op ontstaan en daar door geen goed contact meer kan maken.
Daarin zitten kontact punten in, die naar verloop van tijd inbranden,net als vroeger bij auto's onder de verdelerkap zaten,daar zaten ook kontactpunten die door de spanning die erdoor loopt in de loop van der tijd brandpunten op ontstaan en daar door geen goed contact meer kan maken.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
Weet je dat zeker? Ik dacht dat het om die 2 van Siemens ging.
Het zijn die twee tyco relais inderdaad, die siemens relais zijn van je electrische ramen(dat had ik er bij Niels nog niet op het lijstje bij gezet van dingen die het dan niet meer doen bedenk ik me nu) er valt inderdaad niks aan te zien aan de buitenkant van de relais.
Jammer dat het na opnieuw inleren nog steeds niet goed is, misschien zijn ze dan toch kapot aan het gaan...maar ik blijf het vreemd vinden dat dan je consoleknop het nog wel gewoon doet, die werkt via dezelfde aansturing.
Jammer dat het na opnieuw inleren nog steeds niet goed is, misschien zijn ze dan toch kapot aan het gaan...maar ik blijf het vreemd vinden dat dan je consoleknop het nog wel gewoon doet, die werkt via dezelfde aansturing.