De koppeling (CDV)
Re: De koppeling
Ik heb een 328ci en heb net hetzelfde probleem.
Het is inderdaad precies dat je niet kan schakelen als je optrekt van 1 naar 2.
Dit is mijn 4de e46 en ze hadden dit allemaal behalve de 320d.
Ga er ook eens naar kijken.
Het is inderdaad precies dat je niet kan schakelen als je optrekt van 1 naar 2.
Dit is mijn 4de e46 en ze hadden dit allemaal behalve de 320d.
Ga er ook eens naar kijken.
Re: De koppeling
Bij mij is hij er nu ook uit, en ik kan het iedereen aan bevelen, wat en verschil
gr
gr
Re: De koppeling
Ook ik ben die cdv nu kwijt,vanmiddag zelf even gedaan 15 min bezig geweest incl.het ontluchten.(wel op een brug)
De koppeling voelt veel beter aan op het pedaal en van de 1 naar de 2 gaat nu vloeiend, een grote verbetering.
De koppeling voelt veel beter aan op het pedaal en van de 1 naar de 2 gaat nu vloeiend, een grote verbetering.
Re: De koppeling
Dat bedoel ik zegt het voort zegt het voort
En nu zal ook de koppeling over een langere levensduur beschikken zonder het 'slippen'..
En nu zal ook de koppeling over een langere levensduur beschikken zonder het 'slippen'..
Re: De koppeling
Ik ben nu ook "CDV Free", ik was eerst sceptisch en dacht BMW zal toch in al zijn wijsheid iets goeds bedoeld hebben met die CDV. Voorheen voelde de auto zwaar en log aan, ook was het schakelen iedere keer een inspanning om het soepel te laten verlopen. Nu de CDV eruit is, zijn de rijeigenschappen ook verbeterd, hij voelt lichter en het schakelen is weer als zoals ik het in andere auto's gewend was.
Ik ben om en heb grootte vraagtekens waarom BMW dit ding ooit in zijn auto's heeft verwerkt. Voor mensen die niet kunnen schakelen heb ik eerder gelezen maar je moet denk ik 0,0 schakel ervaring hebben wil je met een CDV overweg kunnen. Zodra je enige ervaring in een auto zonder CDV hebt kost het je de grootste moeite om met een CDV te kunnen schakelen. Ik zeg eruit die CDV en geloof me je zult er geen spijt van krijgen!
Ik ben om en heb grootte vraagtekens waarom BMW dit ding ooit in zijn auto's heeft verwerkt. Voor mensen die niet kunnen schakelen heb ik eerder gelezen maar je moet denk ik 0,0 schakel ervaring hebben wil je met een CDV overweg kunnen. Zodra je enige ervaring in een auto zonder CDV hebt kost het je de grootste moeite om met een CDV te kunnen schakelen. Ik zeg eruit die CDV en geloof me je zult er geen spijt van krijgen!
Re: De koppeling
Nu begrijp ik waarom het schakelen met de BMW zo is ...
Op realoem gezien dat ook mijn E46 318d deze lock valve heeft dus komend weekend ook voor
mij werk aan de winkel... ;D
Op realoem gezien dat ook mijn E46 318d deze lock valve heeft dus komend weekend ook voor
mij werk aan de winkel... ;D
Re: De koppeling
Heeft de persoon met de 318ci al geprobeerd? Vraag me af of ik er ook 1 heb. Is het lastig om zelf te doen?
Re: De koppeling
Is niet moeilijk om te doen.
Ik heb eerst een griptang op de rubber leiding gezet zo dat niet alle vloeistof er uit loopt.(niet te strak anders zou je de leiding kunnen beschadigen)
Die cdv er tussen uit schroeven de koperen of stalen leiding weer terug monteren aan de rubberen leiding.
Daarna de zaak even ontluchten dit gaat het makkelijkste met iemand er bij,koppeling ingetrapt houden en dan de ontluchtings nippel op de koppeling cilinder open/los draaien ongeveer een halve slag tot er geen vloeistof meer uit komt.
Dan weer dicht draaien,en het koppeling pedaal weer op laten komen.
Ik heb deze handeling 3x herhaald .
Wel even opletten of het reservoir van de remvloeistof niet onder peil komt (dit is ook het reservoir voor de koppeling) anders ga je lucht in het systeem pompen.
Bijkomend voordeel is dat de boel gelijk ververst is.
Ik ben er ong. 15 min. mee bezig geweest wel op een brug, maar op straat voor de deur is het ook wel te doen.
Ik heb eerst een griptang op de rubber leiding gezet zo dat niet alle vloeistof er uit loopt.(niet te strak anders zou je de leiding kunnen beschadigen)
Die cdv er tussen uit schroeven de koperen of stalen leiding weer terug monteren aan de rubberen leiding.
Daarna de zaak even ontluchten dit gaat het makkelijkste met iemand er bij,koppeling ingetrapt houden en dan de ontluchtings nippel op de koppeling cilinder open/los draaien ongeveer een halve slag tot er geen vloeistof meer uit komt.
Dan weer dicht draaien,en het koppeling pedaal weer op laten komen.
Ik heb deze handeling 3x herhaald .
Wel even opletten of het reservoir van de remvloeistof niet onder peil komt (dit is ook het reservoir voor de koppeling) anders ga je lucht in het systeem pompen.
Bijkomend voordeel is dat de boel gelijk ververst is.
Ik ben er ong. 15 min. mee bezig geweest wel op een brug, maar op straat voor de deur is het ook wel te doen.
Re: De koppeling
Aha, dus het ligt toch niet aan ons_DV_ schreef:Bij mij is sinds vandaag de CDV er ook uit. For the record, de 316ti heeft er dus een
Moet zeggen dat het wel degelijk verschil maakt. Schakelen gaat veel soepeler en bij achteruit inparkeren hoef je niet zoveel met het gas/koppeling te spelen.
Eens kijken of ik hem er ook uit kan halen dan. Ben wel benieuwd hoe dat rijdt.
Re: De koppeling
zo, het begint allemaal interessant te worden als ik dit allemaal zo lees.. misschien moet ik ook ff kijken of ik het heb..
want van 1 naar 2 is af en toe gewoon tandenpoetsen..
want van 1 naar 2 is af en toe gewoon tandenpoetsen..
-
- Berichten: 1549
- Lid geworden op: 04 nov 2007, 21:04
Re: De koppeling
nummer 15 dus?? en hij heet sperventiel..?
(plaatje gebruikt van real oem)
bmw 320d 110kw
(plaatje gebruikt van real oem)
bmw 320d 110kw
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 28 jun 2009, 17:50
- Locatie: Gouda
Re: De koppeling
Ben onwijs blij met deze informatie. Heb voor a.s. donderdag een afspraak gemaakt om het er uit te laten draaien!
Re: De koppeling
Dan weet je donderdag pas of je blij bent met deze informatie!
Laatst gewijzigd door Farl op 06 jul 2009, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Reden: Quote van voorgaand bericht verwijderd
Re: De koppeling
He mensen,
ff een vraagje, ik heb dit probleem ook niet vloeiend schakelen van 1 naar 2, 323ci van `99, maar deze heeft geen sperventiel, iemand enig idee waar dit dan vandaan kan komen. Vorige week de versnellingsbak olie vervangen, scheelt wel iets maar niet echt noemens waardig
ff een vraagje, ik heb dit probleem ook niet vloeiend schakelen van 1 naar 2, 323ci van `99, maar deze heeft geen sperventiel, iemand enig idee waar dit dan vandaan kan komen. Vorige week de versnellingsbak olie vervangen, scheelt wel iets maar niet echt noemens waardig
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 28 jun 2009, 17:50
- Locatie: Gouda
Re: De koppeling
True . Laat ik het zo stellen; ik ga er van uit dat dit gaat helpen ;D .zimbab schreef:Dan weet je donderdag pas of je blij bent met deze informatie!