Rij hem zover mogelijk leeg....
Re: Rij hem zover mogelijk leeg....
Heb je wel eens een regenton leeg laten lopen... ??
Daar zit het kraantje ook onderin... Toch komt het residue en vuil uit die regenton, met name mee met de laatste paar liters... Het water wat je eerst tapt is relatief schoon tov de laatste paar liter, zo werkt dat met een brandstof tank net zo...
We hebben eens een oude Triumph gerestaureerd en daarvoor moest de tank leeg, we hebben die tank leeg laten lopen en weer hetzelfde verhaal... Wat er eerst uit komt is relatief schoon, echter met de laatste paar liter kwam alle drap en troep mee.
Hoe dan ook, ik tank als mijn lampje gaat branden en doorgaans zelfs ietsje eerder... Ik hoef die troep niet in mijn brandstof filter
Daar zit het kraantje ook onderin... Toch komt het residue en vuil uit die regenton, met name mee met de laatste paar liters... Het water wat je eerst tapt is relatief schoon tov de laatste paar liter, zo werkt dat met een brandstof tank net zo...
We hebben eens een oude Triumph gerestaureerd en daarvoor moest de tank leeg, we hebben die tank leeg laten lopen en weer hetzelfde verhaal... Wat er eerst uit komt is relatief schoon, echter met de laatste paar liter kwam alle drap en troep mee.
Hoe dan ook, ik tank als mijn lampje gaat branden en doorgaans zelfs ietsje eerder... Ik hoef die troep niet in mijn brandstof filter
Als aanvulling, rond het kraantje zelf zit doorgaans stroming in de tank dus hier daalt dan ook zeer weinig vuil neer. Het vuil zit hem juist waar er vrijwel geen stroming in de tank zit.
Als je je tank nu helemaal leeg rijdt komt er ook stroming in het deel van de tank waar het residu is neergeslagen en normaal weinig stroming neer komt... Zodra hier stroming in komt mengt dat met het laatste restje brandstof in de laatste paar liter die uit je tank loopt. Dat is de reden dat de laatste paar liter veel meer rommel bevatten...
Als je je tank nu helemaal leeg rijdt komt er ook stroming in het deel van de tank waar het residu is neergeslagen en normaal weinig stroming neer komt... Zodra hier stroming in komt mengt dat met het laatste restje brandstof in de laatste paar liter die uit je tank loopt. Dat is de reden dat de laatste paar liter veel meer rommel bevatten...
Koude benzine
....mijn ouwe heer rijd z'n leven lang elke tank tot in het rood leeg.
Nog nooit een pomp kapot gehad. Zo'n vaart zal het dus niet lopen met koude benzine of prut in de tank

Nog nooit een pomp kapot gehad. Zo'n vaart zal het dus niet lopen met koude benzine of prut in de tank
Laatst gewijzigd door Maestroxl op 21 jul 2009, 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.
- DJLeonardo
D'r zijn ook mensen die hun leven lang een pakje per dag roken en gewoon 101 worden. Dat maakt het nou niet niet ineens gezond om te roken.....Maestroxl schreef:Koude benzine....mijn ouwe heer rijd z'n leven lang elke tank tot in het rood leeg.
Nog nooit een pomp kapot gehad. Zo'n vaart zal het dus niet lopen met koude benzine of prut in de tank.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Kun jij met klotsen de suiker door je thee roeren ?? Of gebruik je gewoon een lepeltje omdat het klotsen bovenin je glas totaal geen effect heeft op de suiker onderin je glas ??Maestroxl schreef:Mooie theorie Griffendael, ware het niet dat de auto niet stilstaat maar dat de benzine constant heen en weer door de tank klotst. Drijvende troep lijkt mij logischer.
Als je dat kan kan je het residu ook bovenop je brandstof kunnen krijgen...
-
-
Dat denk ik zeker...Maestroxl schreef:BMW zal met het ontwerp van de brandstoftank er vast wel rekening mee hebben gehouden dat de mensen de tank wel eens leegrijden. Het aanzuigpunt van de pomp zit vast niet plat op de bodem maar een stukje er boven, zodat de ergste troep nooit opgezogen wordt.

Echter als je nou gewoon zorgt dat je er een paar liter in laat zitten voor je gaat tanken weet ik zeker dat je minder troep door je brandstoffilter jaagt dan als je hem helemaal leeg rijdt. Zeker als je beseft dat je filter de enige vorm van bescherming is voor je brandstof pomp, en die zijn (zeker bij een diesel) niet bepaald goedkoop...
Hoeveel moeite is het om te tanken als je lampje gaat branden, zeker als je daarmee een extreem duur onderdeel van je auto kan sparen...
Suiker lost op in hete thee, misschien niet het beste voorbeeld dus want residu lost niet op in je brandstof. We nemen een stof die niet oplost in je thee: zandMaestroxl schreef:Doe eerst een suiker in je kopje en "tank" er dan eens de thee bij in.
Ligt alle suiker nog op de bodem van het kopje?
Doe eens zand in je theekopje... Je doet er eerst zand in, vult je kopje thee... Zand vliegt dan even rond door je thee, dat klopt, maar je wacht even en dan ligt alle zand weer op de bodem... En probeer het dan maar eens met klotsen weer door je thee te krijgen...
. Berichten verwijderd wegens offtopic .
Laatst gewijzigd door Maestroxl op 21 jul 2009, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.
- DJLeonardo
lekkere theoretische discussie zo. Ik zou zeggen blijf vooral die tank leegrijden. Vind je het erg als ik dat probeer te voorkomen? Heb n.l. net een nieuwe brandstoffilter 

Zullen we het hier gezellig houden?
Moderatoropmerking Farl
Ja. Net als dat BMW er vast wel rekening mee zou hebben gehouden dat er in deze auto's sportief gereden wordt, en dat daarom de bodemplaat waar het subframe aan vast zit redelijk stevig moet zijnMaestroxl schreef: BMW zal met het ontwerp van de brandstoftank er vast wel rekening mee hebben gehouden dat de mensen de tank wel eens leegrijden.

Dat doen ze ook al tientallen jaren fout...

Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
- DJLeonardo
touché Safar, des te meer reden om het zekere voor het onzekere te nemen.
PS om nogmaar te zwijgen over draagarmen, swirlflaps e.d. x|
PS om nogmaar te zwijgen over draagarmen, swirlflaps e.d. x|
Vastgesteld is dat het je motor hoe dan ook geen goed doet, degenen die het dan toch willen doen/gedaan hebben kunnen hier weer verder met een foto plaatsen
Moderatoropmerking Griffendahl