Gebrek aan trekkracht ?

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Marc 320d

Gebrek aan trekkracht ?

Bericht door Marc 320d » 20 jul 2009, 15:51

Een twee weken terug is de auto naar de garage geweest en zijn vliegwiel en koppeling vervangen en is de CDV verwijderd. Direkt na het ophalen kwam de turbo niet lekker op toeren, er gebeurde gewoon niets tot bijna 3000 toeren, waarna er ineens een partij kracht tevoorschijn kwam.

Dit is gedurende de dagen wel beter geworden, maar volgens mij nog niet goed. Overigens was dit ook zo toen ik de auto de eerste maand had, daarna ging het beter.... Afgelopen week met de auto naar Oostenrijk geweest en zowel heen als terug flink zitten vloeken op het ding. De heuvels die je tegenkomt (bijv. gehele A3 in Duitsland) zijn de wagen wat teveel. 120 in de 5 trekt ie gewoon niet (iets van 2500 toeren), er moet worden teruggeschakeld naar de 4. Nu is het niet de lichtste auto, dus zou ik me nog voor kunnen stellen dat die het moeilijk heeft. Echter trekt hij dezelfde heuvels prima met 160 in de 5 (dus zo'n 3400 toeren). Ook met optrekken merk je dat er duidelijk meer en meer kracht komt met toenemende toeren, terwijl het max. koppel nog onder de 2000 toeren zou moeten zitten. In dit gebied merk je nog een duidelijk gebrom / getril van de motor (de reden om het vliegwiel te vervangen en ik moet zeggen dat het over is gegaan van een gebrul dat door de hele auto resoneerde naar een gebrom / getril).

Wat ook opvalt is het matige oppakken van het gas. Wanneer je op bochtige wegen rijdt (gebeurt nogal eens in de bergen haha), merk je dat bij het gasgeven na de bocht (zelfde versnelling etc, circa 2 sec van het gas geweest) er een aarzeling is van zo'n seconde.

Ik zal sowieso morgen even de garage bellen of ze een idee hebben, of ze wat gemerkt hebben bij het proefrijden etc. Ook een vriend van me vragen die achter me reedt of de auto boven normaal veel rookt (ik meende dat te zien in de spiegel, maar is heel lastig beoordelen). Tegelijk samen met jullie maar eens kijken wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Klinkt bovenstaande iemand bekend in de oren ?

P.S. wat het verwijderen van CDV heeft gebracht is moeilijk te beoordelen omdat tegelijkertijd de versleten koppeling is vervangen.
Edit:
Het is een 320d, bj 2000 dus pre-facelift met de 136pk M47 motor,

SvenSon0611

Re: Gebrek aan trekkracht ?

Bericht door SvenSon0611 » 20 jul 2009, 20:28

Hoi hoi,

Klinkt aardig hetzelfde wat mijn 320d 136 uit 2000 heeft. Ben er ook nog niet helemaal uit waarom ook deze een beetje lui overkomt. Heb in ieder geval het idee dat er echt geen 136 pk's staan te trappelen. Wat je zegt dat je turbo niet op gang komt, dan zou je eens kunnen kijken of je geen vacuumlek hebt ergens in het systeem. Om bijvoorbeeld te kijken of de variabele geometrie nog werkt van de turbo moet je eens de kappen van de motor halen en eens iemand in de auto laten zitten en laten spelen met het gas. Normaliter zou je dan het asje van de actuator van de variabele geometrie moeten kunnen zien regelen. Gebeurt dit niet is het heel goed te verklaren waarom je onderin het toerengebied bijna geen trekkracht hebt.

Ben benieuwd of je wat kan vinden...

Met vriendelijke groet,

Sven

P.S. deze link...is misschien handig..http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=71662
Laatst gewijzigd door SvenSon0611 op 20 jul 2009, 21:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 20 jul 2009, 20:30

Zou een defecte LMM kunnen zijn, mijne was met kapotte LMM ook verschrikkelijk traag onderin en gewoon normaal bovenin de toeren...

Siemi

Bericht door Siemi » 20 jul 2009, 20:31

Klinkt eigenlijk ook iets als Roel zijn auto, vooral die Brom geloof ik.
BPM berekenen? Meer weten over invoeren? http://www.bpmberekenen.com.

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 20 jul 2009, 22:18

Thanks voor de antwoorden. Ik zal morgen eens kijken of de turbo geometrie aansturing nog werkt. In ieder geval in de link voldoende ideeën om naar te kijken.

Maar uhhh, wie is Roel en wat was de oplossing ? ;-)

R.H.
Contacteer:

Bericht door R.H. » 20 jul 2009, 22:31

Hoi, Ik ben Dus Roel.

Ik heb Vanaf de 1800 toeren tot aan de 4500 toeren bere veel kracht.
Maar ik heb als ik relaxed rij met mijn auto geen last.
maar als ik de auto op volle vermogen wil gebruiken(rechter voet tot op de bodem), hoor ik in de 4 bij ca 1800tot 2000 toeren een gebrom, alsof je over de vluchtstrook lijn rijdt.
In de 5 en 6 heb ik dat ook maar dan bij ca 2000 tot 2400 toeren.

In dit hele gebied merk ik echter totaal geen kracht verlies.

Wel verbijstering
Spoiler: Laat zien
Damn wat is hij krachtig met optrekken.
MISSCHIEN TIJD VOOR EEN NIEUWE!!!!!!!
https://www.bmwportal.nl//roel-showroom ... t5764.html

bjornc
Bouwer van BimmerPortal

Bericht door bjornc » 20 jul 2009, 23:41

Ik zou ff wel en wee topic checken. (ff zoeken op 'wel en wee 320d' )

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 21 jul 2009, 07:31

turbo defect / variabele deel vast / lek ?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

Marc 320d

Bericht door Marc 320d » 21 jul 2009, 15:00

Bedankt voor de suggesties. Ik heb de eerste 10 pagina's van het wel en wee topic doorgelezen en kwam daat wat dingen tegen om te checken. Daar ben ik dan ook even mee begonnen.

Even wat kappen verwijderd en dan de turbo verstelling proberen te bewegen. Dat lukt, dus het mechanisme zit niet vast. Er was even niemand om te controleren of het ook goed gestuurd wordt (vacuumsturing), dus dat moet nog.

De EGR heb ik even verwijderd en de zooi schoongemaakt. Gelukkig niet zo ernstig als de foto's die ik zag, maar schoon was het ook zeker niet. Ook de opening van het spruitstuk even schoongemaakt. Bij de EGR klep was al duidelijk te zien dat deze nog werkte (schoon stukje van het bewegende deel, aan vacuum kant uiteraard). Ik heb nog niet proef gereden, maar verwacht hier niets van.

Het luchtfilter en de klep/filter van de carterventilatie zijn een kleine 3k geleden vervangen (bij genoemde grote beurt), dus daar heb ik verder geen aandacht aan geschonken. (staat op rekening als: carter ontluchtingsventiel).

Vandaag ook even de garage gebeld en ze hebben niets vreemds opgemerkt. De hoofdmonteur had het idee dat het wel normaal zou kunnen zijn en ik de 325i nog teveel in gedachten heb (die overal zonder enige moeite tegenop trok).

Nog te checken is iig:
- Sturing turbo verstelling
- LMM

Hoe kan ik LMM het beste checken ? Stekker eraf en kijken of je verschil merkt ? Of is er ook een tussenvorm van aftaaien van zo'n ding ?

Roel, zo'n brom is ook wat ik waarneem. Voordat de koppeling vervangen was, was dit ook het gebied waarin de motor door de koppeling heen trok. Met het nieuwe vliegwiel is het beduidend minder, maar nog wel aanwezig. Het klinkt me dus ook nog alsof het blok daar gewoon niet echt lekker draait. Heb jij nog dingen hiervoor uitgeprobeerd ?

R.H.
Contacteer:

Bericht door R.H. » 21 jul 2009, 23:04

Ik heb het gekregen na de tuning bij Supro, van afgelopen zaterdag.
Morgen weet ik weer meer.

Opt1mus
Contacteer:

Bericht door Opt1mus » 22 jul 2009, 09:45

hhmmm, de tuning heeft het effect versterkt?
320dMtech Y2K.11 | lid #100 | Afbeelding|
Touring zonder dakrails:
"Looks like the automotive equivalent of a pitbull"

vegito

Bericht door vegito » 22 jul 2009, 15:36

Wat is er precies vervangen aan je koppeling??.. je vliegwiel en je plaat en drukgroep toch?..

Bij een goeie vervanging worden de prise-as lager vervangen, geraffel, druklager zowiezo. Misschien is je tussen tussen as lager niet meer goed?.
Verkocht BMW 320D e90
Huidige: BMW F11 525D

R.H.
Contacteer:

Bericht door R.H. » 22 jul 2009, 20:38

Net van een discussie forum afgehaald.
Spoiler: Laat zien
Ik bedoel met verspringen dat het hart van de cardanas gaat draaien rondom het hart van de uitgaande as van de versnellingsbak, met name bij het wegrijden komt er een grote kracht op deze schijf te staan en dan zal de cardanas door de speling in de bussen niet meer exact op de hartlijn staan, hij gaat er omheen wringen. Bij mijn vorige auto, een MB 300E was het probleem van het schokken bij wegrijden ook verdwenen na het vervangen van een duidelijk zichtbaar kapotte hardyschijf. Aangezien het nu niet duidelijk zichtbaar de hardyschijf is wacht ik nog even tot het irritant wordt en ga dan nog es onder de auto kijken. Er is niets zo frustrerend aan sleutelen om later er achter te komen iets gerepareerd te hebben wat niet stuk was ;-)

R.H.
Contacteer:

Bericht door R.H. » 23 jul 2009, 19:31

Monteur van de Dealer in Groningen dacht niet direct aan de Hardyschijf.
Hij wil nog niet dingen uitsluiten.
Ivm drukte gaat de auto 14 augustus op de brug en worden zowiezo de spanrollen aan gepakt die piept bij het aan en uit zetten van de motor.
Nu gaan ze die dag ook kijken naar het gebrom.
Dan waarschijnlijk ook direct de cdv eruit.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 23 jul 2009, 19:40

Ben erg benieuwd naar dat gebrom, heb er sinds kort ook wat last van geloof ik...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”