hey Santrax, wederom bedankt voor je reactie
Ik heb op internet een beetje research gedaan en wat ik er nu van begrijp heb je 2 delen;
deel 1: t.b.v. de aansturing van je deuren, ramen en kofferbak. Dit is gewoon een chip die je ook nieuw kan bestellen en dan zelf (dus geen dealer bij nodig) kan inregelen op de auto. Daar verwacht ik geen problemen mee.
deel 2: de startonderbreker (transponder). Dit is het gedeelte dat het lastiger maakt. Deze zorgt ervoor dat je EWS-module de sleutel herkent als de sleutel die bij jouw auto hoort. Van wat ik begrepen heb reageert deze op een statische lading die wordt gegenereerd in een spoel rondom je contact. Er zit dus verder geen batterij in of iets dergelijks. Dit is wel een onderdeel dat ingeregeld dient te worden door de dealer.
Bovenstaande verhaal m.b.t. de startonderbreker bleef voor mij wat vaag, dus heb ik nog wat meer opgezocht. Het schijnt zo te zijn dat indien de transponder in de auto is, dat de auto tevens met een simpele baard zal starten, zogezegd ééntje van de sleutelmaker, dus niet af-fabriek. Het element maakt dan simpelweg alsnog contact. Er zijn zelfs meerdere mensen die de transponder gewoon in de auto hebben gelegd om andere type(n) sleutels te kunnen gebruiken.
Ik ga het dus gewoon maar proberen, er zit niets anders op. Volgens mij moet het technisch gezien wel mogelijk zijn, immers zijn het 2 losse componenten waarbij de ene wordt aangestuurd door een ontvanger in de auto en de ander wordt aangestuurd door een spoel in het contact. Ik wil ze simpelweg in een ander hoesje hebben, omdat ik het zonde vind om m'n pakken te slopen

Voor de chip maak ik wel een malletje dat deze op de juiste plaats zit en blijft zitten en de transponder zet ik ergens in de sleutel vast, zodat ik niet een rammelend onderdeeltje heb, hetgeen me ook niet bevorderlijk voor de kwaliteit lijkt.
Je hoort van de week of het gelukt is ;D
Groet,