Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
bij mijn 318 E46 uit 1998 slaat de koelvin niet aan.
Gister werd de auto nogal warm, en heb de ANWB gebeld, deze vertelde mij dat de koelvin/viscosekoppeling defect was.
De auto word dus warm wanneer hij wat lang stationair staat te draaien. Wanneer ik ermee rijd (op de snelweg) heb ik nergens last van.
Hij wees tevens een zwart langwerpig 'bakje' aan wat achter de koelvin zat, en dat dat kapot was.
is dat de viscosekoppeling ?
En kan ik hier zelf nog wat mee ? De auto heeft langere tijd stilgestaan.
En even wat foto's toegevoegd.
Gister werd de auto nogal warm, en heb de ANWB gebeld, deze vertelde mij dat de koelvin/viscosekoppeling defect was.
De auto word dus warm wanneer hij wat lang stationair staat te draaien. Wanneer ik ermee rijd (op de snelweg) heb ik nergens last van.
Hij wees tevens een zwart langwerpig 'bakje' aan wat achter de koelvin zat, en dat dat kapot was.
is dat de viscosekoppeling ?
En kan ik hier zelf nog wat mee ? De auto heeft langere tijd stilgestaan.
En even wat foto's toegevoegd.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Tis eigenlijk geen visco koppeling,bij sommige modelen vormd zo'n visco kopeling het hart van de fan,dan lijkt het op de fan altijd meedraait,maar als de koppleing niet is ingeschakelt dan kun je hem met de hand tegen houden.
Jou fan is een electrisch aangedreven fan,ik denk dat het kastje wat eronder zit de in of uitschakeling bepaalt van jou fan,een thermoschakeling,het kan zijn dat ze dat tegenwoordig ook visco koppling noemen.
Maar voor mijn zit in visco koppeling in het hart van een fan,deze koppeling zit met een grote moer op de waterpomp geschroeft.
Jou fan is een electrisch aangedreven fan,ik denk dat het kastje wat eronder zit de in of uitschakeling bepaalt van jou fan,een thermoschakeling,het kan zijn dat ze dat tegenwoordig ook visco koppling noemen.
Maar voor mijn zit in visco koppeling in het hart van een fan,deze koppeling zit met een grote moer op de waterpomp geschroeft.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Door dat onderdeel was mijn e46 bijna tot de grond toe afgebrand!
Deze maakte sluiting waardoor de fan constant bleef draaien. Uiteindelijk vloog hij in de fik (|
Er is ook een zekering, een hele grote, in het dashbord kastje. 50 Ampere geloof ik. Misschien dat deze kapot is.
Deze maakte sluiting waardoor de fan constant bleef draaien. Uiteindelijk vloog hij in de fik (|
Er is ook een zekering, een hele grote, in het dashbord kastje. 50 Ampere geloof ik. Misschien dat deze kapot is.
Aan de door mij gedane opmerkingen kunnen geen rechten worden ontleend.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Volgens mij is het ook een electronische , omdat ik dat 'schoepenrad' viscosekoppeling nergens kan vinden in of om de koelvin. Tevens heb ik even in de rondte gebeld, en heleaas heb ik hier op dit moment geen gereedschap maar ik ga proberen dat zwarte kastje los te krijgen en dat open te maken.
Maar die zekering, waar zou ik die precies kunnen vinden ? in het dashboard zeg je, maar aan de bestuurders of aan de passagierskant
Tevens zit er aan de voorzijde ook een soort vin, deze gaat wel soms aan maar ik begrijp niet waar die van is.
Maar die zekering, waar zou ik die precies kunnen vinden ? in het dashboard zeg je, maar aan de bestuurders of aan de passagierskant
Tevens zit er aan de voorzijde ook een soort vin, deze gaat wel soms aan maar ik begrijp niet waar die van is.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Die is van de airco.
E36 325i Sedan, E36 ///M3 3.0 Sedan, E39 530i Sedan
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
ThxMungos schreef:Die is van de airco.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Vandaag er nog even mee bezig geweest.
Ik heb de thermostaatschakelaar gevonden en doorgemeten met een vrij koude motor, de weerstand was 740 ohm, en met een warme motor was de weerstand 210 ohm, deze doet het dus wel.
De kabel die op de thermostaatschakelaar zit, daar kon ik 5 volt op meten. Ik heb ook geprobeer hier op beide 12volt op te zetten, maar er gebeurde niks.
Zijn er nog mensen die tips hebben ? want ik heb op dit moment nog geen idee waar ik moet beginnen.
Ik heb de thermostaatschakelaar gevonden en doorgemeten met een vrij koude motor, de weerstand was 740 ohm, en met een warme motor was de weerstand 210 ohm, deze doet het dus wel.
De kabel die op de thermostaatschakelaar zit, daar kon ik 5 volt op meten. Ik heb ook geprobeer hier op beide 12volt op te zetten, maar er gebeurde niks.
Zijn er nog mensen die tips hebben ? want ik heb op dit moment nog geen idee waar ik moet beginnen.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Als je de eletro motor rechtstreeks bekrachtigt???Draait ie dan??
Of de stekker verbinding daarvan,ziet er nl. een beetje roestig uit.
Of de stekker verbinding daarvan,ziet er nl. een beetje roestig uit.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Hey,
Ik weet niet welke stekker jij bedoeld.
Vandaag wil ik de grote stekker bovenop bij de radiateur loshalen (2 dikke draden en 1 dunne schakeldraad) loshalen en hier directe spanning op zetten.
Maar eerst moet ik opzoek naar het zekeringenkastje, kijken of die nog wel goed is.
Ik weet niet welke stekker jij bedoeld.
Vandaag wil ik de grote stekker bovenop bij de radiateur loshalen (2 dikke draden en 1 dunne schakeldraad) loshalen en hier directe spanning op zetten.
Maar eerst moet ik opzoek naar het zekeringenkastje, kijken of die nog wel goed is.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
hoi ik heb een 320d van 2000 had ongeveer hetzelfde probleem. Ik heb ook spanning op de ven gezet en toen deed ie het. Maar in de file had ik nog steedds een probleem. Later bleek dat de regeling van de ven niet goed was.
daar is die derde draad voor. die stuurt de snelheid en wanneer de ven moet inkomen aan. Volgens mij is dat kastje op de ven daar ook voor.
Ik heb de hele ven vervangen, bij ziet het er alleen wat anders uit dan bij jou.
daar is die derde draad voor. die stuurt de snelheid en wanneer de ven moet inkomen aan. Volgens mij is dat kastje op de ven daar ook voor.
Ik heb de hele ven vervangen, bij ziet het er alleen wat anders uit dan bij jou.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Ik ben al iets verder, ik heb de ven aan het draaien weten te krijgen.
Echter snap ik het niet zo goed, ik zet directe plus en min op de 2 dikke draden en dan begint de ven direct goed te draaien. ik snap alleen niet hoe die schakeldraad dan werkt, komt daar plus op te staan ?
Op de schakeldraad heb ik niets zitten, alleen wanneer ik er MIN bijdoe dan gebeurt er niks. En plus durf ik er niet zo goed op aan te sluiten, bang dat ik sluiting veroorzaak.
zie bijgevoegde foto.
Echter snap ik het niet zo goed, ik zet directe plus en min op de 2 dikke draden en dan begint de ven direct goed te draaien. ik snap alleen niet hoe die schakeldraad dan werkt, komt daar plus op te staan ?
Op de schakeldraad heb ik niets zitten, alleen wanneer ik er MIN bijdoe dan gebeurt er niks. En plus durf ik er niet zo goed op aan te sluiten, bang dat ik sluiting veroorzaak.
zie bijgevoegde foto.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Zal dus een kapotte thermostaat zijn.
Als deze het signaal niet geeft dat de fan moet aanslaan, dan gebeurt er dus ook niets.
Als deze het signaal niet geeft dat de fan moet aanslaan, dan gebeurt er dus ook niets.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Ik begrijp alleen niet waarom de vin alleen aangaat als ik m 'verkeerdom' zoals op bovenstaande foto te zien is aansluit.
Ik doe dan plus op min, en min op plus. dan slaat hij zonder schakeldraad aan.
Als ik het normaal aansluit dan gebeurd er niks, en tevens als ik op de schakeldraad min of plus zet gebeurd er niks.
Edit, ook als ik de 2 polen van het busje was op de thermoschakelaar komt met elkaar verbind slaat de vin niet aan. en hier kan ik 5 volt op meten
(|
Ik doe dan plus op min, en min op plus. dan slaat hij zonder schakeldraad aan.
Als ik het normaal aansluit dan gebeurd er niks, en tevens als ik op de schakeldraad min of plus zet gebeurd er niks.
Edit, ook als ik de 2 polen van het busje was op de thermoschakelaar komt met elkaar verbind slaat de vin niet aan. en hier kan ik 5 volt op meten
(|
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Ik had exact hetzelfde. je zult de hele ven moeten vervangen.
Re: Viscosekoppeling koelvin slaat niet aan
Dat vrees ik inderdaad ook, weet er iemand of de schakeldraad plus of min is??