Stel nou he...

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Enrique

Stel nou he...

Bericht door Enrique » 08 aug 2009, 22:17

Als ik nou ineens een bak geld zou hebben, zou ik graag een facelift model touring kopen, en daar een 'groene' motor inkieperen. Bijvoorbeeld de motor uit een e90 320. Net effe wat meer pk, net wat nieuwere motor, maar wel met een A-label. Nou vraag ik me af, zou dat uberhaupt kunnen, zo'n e90 motor in een e46 lepelen?

Ik zou, zelfs met veel geld, alsnog gaan voor een e46 touring, voornamelijk omdat ik het echt een mooie wagen vind. e90 vind ik niks, dus die zou ik niet kopen.

Maar goed, iemand hier ideeen over? Of uberhaupt al eens over nagedacht?
Spoiler: Laat zien
zo'n 3 liter motor uit een e90, heeft ook nog een groen B-label - of heeft dat niet alleen met de motor te maken?

N.B.: Mocht dit niet het goeie subforum zijn, weescht zo vrij om het topic te verplaatsen naar het goeie forum.
Afbeelding

Booth

Re: Stel nou he...

Bericht door Booth » 08 aug 2009, 23:56

Weet dat ze in de US e46 m3 blokken in sedans propen en zou zelfs mogelijk zijn in touring (heb ik nog niet gezien)
Er is er zelfs 1 de een nieuw m3 blok erin heeft gepropt. Lukt met heel veel moeite.
Quote van Daniel in BMWPortal | Zomerwielen Meet & Greet - 10 April 2011
Dnl schreef:Daar is Ivo! He-hè...

Maestroxl

Bericht door Maestroxl » 09 aug 2009, 07:56

Energie heeft niet alleen maar met de motor te maken.
Maar het wordt berekend door een aantal factoren, o.a. de oppervlakte van de auto.
Zo kan dezelfde motor in een 5 serie groen zijn terwijl hij in de 1 serie het niet is.

Voor geld kan natuurlijk alles, zoals booth al zei, een M3 V8 is dan zelfs geen probleem.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 aug 2009, 10:48

Je schiet er in mijn ogen geen hol mee op...

De energie die je er mee zou kunnen besparen ben je al wel extra kwijt om het er überhaupt in de te krijgen. Loont gewoon echt niet. Als je namelijk zoiets bouwt en BMW heeft het zelf niet geleverd zul je ook alles weer RDW moeten keuren voor een nieuwe goedkeuring...

Als je dan per se wat om wil bouwen, ga dan gewoon lekker voor vermogenswinst of iets bouwen wat BMW zelf 'vergeten' heeft, een blok uit een 335i of 335d in een E46 lijkt me dan bijvoorbeeld veel spectaculairder... Of een 135d bouwen op basis van een 3-deurs hatchback.

HeZz

Bericht door HeZz » 09 aug 2009, 10:56

Volgens mij moet de auto alleen opnieuw RDW goedgekeurd worden als de vermogens winst groter dan 50% is.

Anders kan een uitgebreide APK volstaan.

Griffendahl

Bericht door Griffendahl » 09 aug 2009, 11:01

40% Vermogenswinst... Maar dan nog moet er typegoedkeuring zijn voor dat blok in die auto...

Enrique

Bericht door Enrique » 09 aug 2009, 11:03

Langs de RDW zou ik nog snappen idd, 't is in feite niet meer dezelfde auto dan.
't is allemaal ook enkel gespeculeer, want ik heb geen geld en vooralsnog geen tijd om iets dergelijks te regelen allemaal, maar het lijkt me wel een soort van interessant, en leuk om te (laten) doen.
Afbeelding

Safar

Bericht door Safar » 11 aug 2009, 08:06

Met geld/tijd is alles idd te doen, maar niet lullig bedoeld: je zou echt de enige ter wereld zijn die zoveel moeite/geld stak in een motorombouw naar wat in principe een budget-BMW blok is. Ik weet niet wat je nu in je auto hebt, maar vermogenswinst door naar een 2 liter 4 cilinder te gaan? Ik denk het niet.
Als je al die moeite ging doen zou ik idd niet voor minder dan een N54 motor gaan.

Overigens zou ik de BMW's groene labels met een korreltje zout nemen. Ze zijn zeker zuiniger dan vorige generaties, maar de theoretische verbruikcijfers die worden geadverteerd haalt niemand in de praktijk. Overigens komt een (groot) deel van de zuinigheid van de 6MT versnellingsbak en die auto start/stop functie. Ook dat is vermoedelijk om te bouwen, maar kost weer meer moeite.

Wat mogelijkheden betreft; niet alleen een M3 V8 past, maar ook een M5/6 V10, LS1, of 2JZ is wel eens omgebouwd naar een E46. Dus als antwoord op je vraag: ja een 2 liter 3 serie blok moet kunnen, maar ik zou het niet doen.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”