Problemen met koppeling
Problemen met koppeling
Beste E46-forummers,
Ik heb sinds begin dit jaar een mooie 320Cd E46. Nu heb ik echter sinds enige tijd de volgende problemen;
- Wagen schokt bij op laten komen koppeling bij koude start 's morgens, soms gaat dit gepaard met mechanische geluiden;
- Aangrijppunt van de koppeling ligt tamelijk aan het einde van het pedaal (wanneer de koppeling bijna volledig los is);
- Koppeling stinkt soms bij acceleratie terwijl de koppeling op dat moment volledig los is en dus niet is ingedrukt.
De auto schakelt verder goed, wel wat hakerig maar dat schijnt een E46 karaktertrekje te zijn heb ik gehoord
Nu heb ik zojuist hierover al een mailtje naar de BMW dealer waar ik de auto heb gekocht gestuurd (ik heb namelijk nog garantie). In afwachting van hun reactie zou ik graag jullie "expert-opinion" hierover willen horen.
De meest logische conclusie is denk ik dat er iets mis is met de koppeling of de afstelling (veer?) daarvan. Toch? Laat uw wijsheid tot mij komen.
Ik heb sinds begin dit jaar een mooie 320Cd E46. Nu heb ik echter sinds enige tijd de volgende problemen;
- Wagen schokt bij op laten komen koppeling bij koude start 's morgens, soms gaat dit gepaard met mechanische geluiden;
- Aangrijppunt van de koppeling ligt tamelijk aan het einde van het pedaal (wanneer de koppeling bijna volledig los is);
- Koppeling stinkt soms bij acceleratie terwijl de koppeling op dat moment volledig los is en dus niet is ingedrukt.
De auto schakelt verder goed, wel wat hakerig maar dat schijnt een E46 karaktertrekje te zijn heb ik gehoord
Nu heb ik zojuist hierover al een mailtje naar de BMW dealer waar ik de auto heb gekocht gestuurd (ik heb namelijk nog garantie). In afwachting van hun reactie zou ik graag jullie "expert-opinion" hierover willen horen.
De meest logische conclusie is denk ik dat er iets mis is met de koppeling of de afstelling (veer?) daarvan. Toch? Laat uw wijsheid tot mij komen.
- bjornc
- Bouwer van BimmerPortal
- Berichten: 13918
- Lid geworden op: 15 apr 2008, 12:50
- Locatie: die Heimat
Re: Problemen met koppeling
Lijkt mij versleten koppelingsplaten.
Re: Problemen met koppeling
Zo klinkt het wel, wat gebeurt er als je in de 5e versnelling rijdt met een gangetje van 50 en je geeft volgas... ?? Als de koppeling dan ook doorslipt is het je koppeling die versleten is.
Re: Problemen met koppeling
Ok, dat moet ik dan eens even proberen. Wel snel trouwens, na 100.000 km versleten.....maargoed ik weet natuurlijk niet wat de vorige eigenaar ermee heeft gedaan. Hoop dat de garantie het dekt in ieder geval..
Re: Problemen met koppeling
Vaak lastig koppeling... Meestal niet in de garantie omdat dit een slijtage deel is, maar iedere verkoper gaat hier weer anders mee om! Succes.
Re: Problemen met koppeling
Ja, koppelingsplaten zijn versleten.
Zelfde heb ik gehad met een 320i E36.
Ik merkte het zeer goed als ik achteruit wilde rijden.
De auto trilde dan bij het op laten komen van de koppeling.
Had toen nog garantie en de dealer (BMW Den Haag) heeft platen en drukgroep gratis vervangen.
Zelfde heb ik gehad met een 320i E36.
Ik merkte het zeer goed als ik achteruit wilde rijden.
De auto trilde dan bij het op laten komen van de koppeling.
Had toen nog garantie en de dealer (BMW Den Haag) heeft platen en drukgroep gratis vervangen.
Re: Problemen met koppeling
Excuses voor de late reactie. De dealer heeft erg lang op zich laten wachten.
Ik heb de test nog gedaan, in 5e versnelling bij 50 km/h en dan volgas. Niets aan de hand. Het mechanische geluid is nu ook verdwenen, alles lijkt in orde....erg vreemd.
Nu heb ik de auto gekocht met 1 jaar volledige garantie, zoals ze dat zeggen. Na veel 5-en en 6-en heeft de dealer aangegeven "Er bestaat geen volledige garantie. De koppeling valt onder slijtage."
Ik ben niet erg blij dus. Al had ik het natuurlijk wel een beetje verwacht wat de garantie betreft.
Het lijkt alsof de problemen met de koppeling zich uiteindelijk beperken tot het aangrijpingspunt wat erg hoog ligt....is daar nog iets aan te verstellen?
Ik heb de test nog gedaan, in 5e versnelling bij 50 km/h en dan volgas. Niets aan de hand. Het mechanische geluid is nu ook verdwenen, alles lijkt in orde....erg vreemd.
Nu heb ik de auto gekocht met 1 jaar volledige garantie, zoals ze dat zeggen. Na veel 5-en en 6-en heeft de dealer aangegeven "Er bestaat geen volledige garantie. De koppeling valt onder slijtage."
Ik ben niet erg blij dus. Al had ik het natuurlijk wel een beetje verwacht wat de garantie betreft.
Het lijkt alsof de problemen met de koppeling zich uiteindelijk beperken tot het aangrijpingspunt wat erg hoog ligt....is daar nog iets aan te verstellen?
Re: Problemen met koppeling
Ja gewoon mee naar de garage of dealer gaan, zij kunnen het anders instellen
Re: Problemen met koppeling
Hi.. ff een (late) reactie van mij ik kocht mijn 320D 2 jaar geleden ook met 135Dkm op de klok en toen bleek ook dat de koppeling versleten was. Toen heeft de dealer (de Beier in Heerenveen) waar ik hem gekocht had het WEL vervangen, incl het vliegwiel!!
Ik kwam erachter toen ik de motor liet tunen... toen schoot ie constant in de hoge toeren, in soort "vrij" als je flink gas gaf..
Het loont dus wel om even te praten met hen! Nee heb je nu al, ja kan je nog krijgen.
Nu, 70 dkm later is die koppeling alweer bijna versleten vgls de BMWspecialist die hem onderhoud heeft. :r De oorzaak zou het riante koppel zijn wat ie na de tuning heeft gekregen..
Ik zal eerst de CDV er uit laten halen (ik kan niet zo goed sleutelen in mijn straatje..) en 70.000 sportieve kilometers is eigenlijk ook nie echt slecht. Zou er ook een zwaarder model koppeling bestaan die WEL tegen het koppel/pk's kan ?? :?
mzl, Dirk
Ik kwam erachter toen ik de motor liet tunen... toen schoot ie constant in de hoge toeren, in soort "vrij" als je flink gas gaf..
Het loont dus wel om even te praten met hen! Nee heb je nu al, ja kan je nog krijgen.
Nu, 70 dkm later is die koppeling alweer bijna versleten vgls de BMWspecialist die hem onderhoud heeft. :r De oorzaak zou het riante koppel zijn wat ie na de tuning heeft gekregen..
Ik zal eerst de CDV er uit laten halen (ik kan niet zo goed sleutelen in mijn straatje..) en 70.000 sportieve kilometers is eigenlijk ook nie echt slecht. Zou er ook een zwaarder model koppeling bestaan die WEL tegen het koppel/pk's kan ?? :?
mzl, Dirk
320D
Re: Problemen met koppeling
70k is wel erg snel hoor! Ik zou voor een zwaarder model gaan.
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 21 apr 2009, 15:14
Re: Problemen met koppeling
Wat kost een dergelijke koppeling ingreep bij een dealer of garage? De mijne lijkt ook op zijn einde te lopen met opkomen.
Alhoewel hij met 50 km/h in zijn 5 wel gewoon goed oppakt en niet slipt. Kwestie van afstellen misschien?
Alhoewel hij met 50 km/h in zijn 5 wel gewoon goed oppakt en niet slipt. Kwestie van afstellen misschien?
Re: Problemen met koppeling
Helaas is het bij mij nu toch zo dat de auto steeds erger gaat schokken bij het vertrekken vanuit stilstand. Dus toch iets mis met de koppeling. Nu de temperatuur daalt wordt het probleem ook steeds erger.
Zal er niet aan kunnen ontkomen dat de beemer onder het mes moet
---
Net gebeld met de dealer....
Koppeling kost +- € 600
Kans bestaat dat ook vliegwiel vervangen moet worden, a € 700 of 800
En dit alles zonder de werkuren....(ca. 6 uur werk...)
Gelukkig zat ik stevig op mijn stoel....
Zal er niet aan kunnen ontkomen dat de beemer onder het mes moet
---
Net gebeld met de dealer....
Koppeling kost +- € 600
Kans bestaat dat ook vliegwiel vervangen moet worden, a € 700 of 800
En dit alles zonder de werkuren....(ca. 6 uur werk...)
Gelukkig zat ik stevig op mijn stoel....
-
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 06 feb 2009, 16:40
Re: Problemen met koppeling
De 316i E36 van mijn opa heeft precies hetzelfde. Volgens mijn vader reed opa (is inmiddels overleden) altijd met zijn voet op de koppeling... kan dus een verklaring zijn... Vooral filerijden is enorm beroerd of niet?
Re: Problemen met koppeling
Niet als je de CDV verwijderd want dan kun je weer lekker in z'n 2 optrekken zonder problemen
Re: Problemen met koppeling
Als ik je verhaal zo lees denk ik bijna zeker te weten dat het je 2 massa vliegwiel is,ik heb ongeveer een tijd terug het zelfde aan de hand gehad namelijk.
Die dingen gaan nog wel eens kapot in het algemeen,dus niet alleen bij BMW.
Kopling en vliegwiel kun je idd bij de dealer laten vervangen daar betaal je dan ook dik voor,maar je kunt ook goed rond gaan bellen voor de delen en een goede garage,kan wel eens een hoop schelen.
Ik was zelf zo rond de 600/650 klaar,heb het wel zelf gemonteerd
Die dingen gaan nog wel eens kapot in het algemeen,dus niet alleen bij BMW.
Kopling en vliegwiel kun je idd bij de dealer laten vervangen daar betaal je dan ook dik voor,maar je kunt ook goed rond gaan bellen voor de delen en een goede garage,kan wel eens een hoop schelen.
Ik was zelf zo rond de 600/650 klaar,heb het wel zelf gemonteerd