Intercooler upgrade?
Re: Intercooler upgrade?
Een turbo wordt aangedreven door uitlaatgas, met name de warmte hiervan. De opbrengst hiervan is deels te beinvloeden met de manier/momenten van inspuiten, immers is met chiptuning de temperatuur in de verbrandingsruimte te beinvloeden. Meer warmte die dan vrij komt is meer energie om de turbo aan te drijven, wat er gebeurt als de turbo met meer energie aangedreven wordt lijkt me duidelijk...
De turbodruk die de turbo levert is dus wel degelijk te beinvloeden middels chiptuning en dus elektronica. Weliswaar niet direct maar indirect weldegelijk.
Daarom zijn de winsten op auto's met een turbo ook relatief groot als er gechiptuned wordt, de winst op een atmosferische motor is ook vrijwel niks na het chippen terwijl alle punten die jij noemt ook prima te doen zijn voor een atmosferische motor.
De turbodruk die de turbo levert is dus wel degelijk te beinvloeden middels chiptuning en dus elektronica. Weliswaar niet direct maar indirect weldegelijk.
Daarom zijn de winsten op auto's met een turbo ook relatief groot als er gechiptuned wordt, de winst op een atmosferische motor is ook vrijwel niks na het chippen terwijl alle punten die jij noemt ook prima te doen zijn voor een atmosferische motor.
De turbodruk gaat wel degelijk omhoog bij het chippen.
Normaal gesproken levert een turbo ong. 0.9 bar overdruk.
Na het chippen loopt dit al snel naar 1,1 bar.
De turbodruk wordt volgens ij ook electronisch geregeld.
Ook kan je het turbogat verkleinen door een andere blow-off te plaatsen (je kent ze wel, die mooie fluitjes bij een subaru)
Door een andere te plaasten kan je er voor zorgen dat er bij een andere druk afgeblazen wordt en dus je turbogat kleiner kan worden.
Of dit voor een diesel allemaal te behappen is, das een tweede.
Normaal gesproken levert een turbo ong. 0.9 bar overdruk.
Na het chippen loopt dit al snel naar 1,1 bar.
De turbodruk wordt volgens ij ook electronisch geregeld.
Ook kan je het turbogat verkleinen door een andere blow-off te plaatsen (je kent ze wel, die mooie fluitjes bij een subaru)
Door een andere te plaasten kan je er voor zorgen dat er bij een andere druk afgeblazen wordt en dus je turbogat kleiner kan worden.
klopt bijna, er zijn 2 verschillende kleppen (bij benzine dan)Fabian79 schreef:Ook kan je het turbogat verkleinen door een andere blow-off te plaatsen (je kent ze wel, die mooie fluitjes bij een subaru)
De dumpvalve (blow-off valve): wordt geregeld door het vacuum in je inlaattraject. zodra je gasklep sluit zal de turbo nog door blijven draaien en druk proberen op je bouwen. een dumpvalve laat deze druk af zodat de turbo vrij kan blijven draaien
de wastegate (deze regeld je turbodruk):
Een wastegate is een overdrukklep in het uitlaatgedeelte van een turbo-motor. Deze klep zit tussen de uitlaat van het motorblok en het turbinewiel van de turbo. Deze klep voorkomt dat de turbo te veel druk opbouwt als de motor hoger in toeren komt of zwaarder belast wordt.
Door hogere toeren of hogere belasting van de motor, komen er meer uitlaat gassen langs de turbine, waardoor deze sneller gaat draaien en dus meer druk opbouwt in het inlaat circuit. Maar omdat dit grote gevolgen heeft voor de motor, moet deze druk in de inlaat worden beperkt. Bijvoorbeeld 1 bar overdruk (is 2 bar absolute druk)
Zodra de overdruk in de inlaat is opgelopen tot die ingestelde 1 bar, gaat de wastegate open en leidt het teveel aan uitlaatgassen langs de turbine, ipv door de turbine. Op deze manier blijft de draaisnelheid van de turbo (en dus druk in de inlaat) onder controle
Turbo Diesel.
Omdat er bij een turbo-diesel bij het loslaten van het gas geen vacuüm ontstaat, kan er geen benzine dumpvalve worden gebruikt en heb je dus ook nooit het sportieve afblaas geluid.Doordat een turbodiesel veel sneller op maximum druk is, worden andere valves al open geblazen tijdens de acceleratie. Bij de diesel dumpvalve kun je de afblaasdruk regelen. Hierdoor zijn ze ook uitermate geschikt voor benzine-turbo motoren, die met zeer hoge druk werken.
Goed verhaal, zelf geschreven...David320 schreef:Door hogere toeren of hogere belasting van de motor, komen er meer uitlaat gassen langs de turbine, waardoor deze sneller gaat draaien en dus meer druk opbouwt in het inlaat circuit. Maar omdat dit grote gevolgen heeft voor de motor, moet deze druk in de inlaat worden beperkt. Bijvoorbeeld 1 bar overdruk (is 2 bar absolute druk)

Wat ik begrepen heb is dat die druk die niet weg kan domweg de turbo smoort in de hoge druk (en ook omdat die harder in de lagers wordt gedrukt) waardoor die harder terug valt in toeren (en sneller slijt), en dus in de volgende versnelling een lager toerental heeft en daar door je lag vergroot omdat de turbo eerst weer moet opspoolen... Daarom blijft de draaisnelheid van de turbo op niveau.
Verder wil je bij een benzine de druk in je cilinders ook niet te groot hebben op het moment dat je gasklep weer opent, want dan loop je het risico op pingelen en da's wel heel schadelijk (daar wordt een wastegate dus ook nog voor gebruikt), bij een diesel hoef je hier niet bang te zijn want een diesel kan niet pingelen omdat de brandstof pas wordt ingespoten als het moet ontbranden, dus kan het nooit voortijdig ontbranden.
't Heeft dus bij een diesel niet direct heel veel schadelijke gevolgen voor je motor (hooguit je turbo), maar meer voor je vermogensafgifte. Overigens zijn er nog veel stoerdere methoden om deze lag tegen te gaan, bijvoorbeeld middels een ALS...

Maar goed, het ging dus over intercoolers

Is het niet zo dat de diesel wastegate electronisch aangestuurd wordt, waardoor de turbodruk omhoog gezet kan worden via chippen? Of via een omweg, de electronica gaat er voor zorgen dat de brandstof/ luchtverhouding weer klopt na het "chipmatig" veranderen van de brandstofdruk/ hoeveelheid.?David320 schreef: Turbo Diesel.
Omdat er bij een turbo-diesel bij het loslaten van het gas geen vacuüm ontstaat, kan er geen benzine dumpvalve worden gebruikt en heb je dus ook nooit het sportieve afblaas geluid.Doordat een turbodiesel veel sneller op maximum druk is, worden andere valves al open geblazen tijdens de acceleratie. Bij de diesel dumpvalve kun je de afblaasdruk regelen. Hierdoor zijn ze ook uitermate geschikt voor benzine-turbo motoren, die met zeer hoge druk werken.
Een turbodiesel heeft toch ook een dumpvalve. Bij het loslaten van het gas hoor je deze toch ook. Als je deze nu iets aanpast/ vervangt voor 1 met een grotere doorlaat zal de turbo beter op toeren blijven en zal het turbogat dus minder merkbaar zijn omdat het toerental veel hoger blijft.
ps. het mooie fluitje heeft alleen te maken met de vorm van de dumpvalve dacht ik. Een subaru heeft het origineel ook niet.
en een diesel heeft ook dit fluitje (mijn oude a3 tenminste wel) Ook de plaast waarin deze afblaast scheelt een hoop. Terug in je luchtfilter bijv is goed hoorbaar.
Dumpvalve zit echt niet standaard op een diesel hoor... Ook niet op een Audi of een Golf
Als je zoiets zou willen op een diesel (maar waarom zou je, alleen voor het geluid?) zal je die wel elektronisch moeten aansturen, want zoals genoemd is het niet te doen met het vacuum in je inlaat traject omdat dat er domweg niet is. De verdere overdruk wordt volgens mij wel bijgeregeld omdat er een VNT turbo gebruikt wordt. Volgens mij vergroot een dumpvalve je lag op een diesel meer dan dat die goed zou kunnen doen...
Op een diesel is een dumpvalve gewoon echt niet nodig... Dat zou je alleen voor het geluid kunnen doen, maar dan heb je helemaal een vrachtauto volgens mij... Eerst de dieselronk en dan het geluid van remmen die ontlucht worden
Als je zoiets zou willen op een diesel (maar waarom zou je, alleen voor het geluid?) zal je die wel elektronisch moeten aansturen, want zoals genoemd is het niet te doen met het vacuum in je inlaat traject omdat dat er domweg niet is. De verdere overdruk wordt volgens mij wel bijgeregeld omdat er een VNT turbo gebruikt wordt. Volgens mij vergroot een dumpvalve je lag op een diesel meer dan dat die goed zou kunnen doen...
Op een diesel is een dumpvalve gewoon echt niet nodig... Dat zou je alleen voor het geluid kunnen doen, maar dan heb je helemaal een vrachtauto volgens mij... Eerst de dieselronk en dan het geluid van remmen die ontlucht worden

aangezien de quotes niet in 1 post willen:
@griff: nee niet 100% zelf geschreven, wist hoe t zat maar kon het niet zo mooi op papier krijgen
het is niet zozeer zo dat de turbo zo afremt omdat hij in de lagers wordt gedrukt, zonder dumpvalve krijg je gewoon zoveel druk na de turbo dat het schoepenwieltje er simpelweg niet meer tegenin komt en daardoor zoveel afremt. hij loopt als het ware tegen een muur van lucht op. dat verhaal van spoolen klopt idd.
@ fabian: o.a. subaru heeft standaard idd geen PSST, dit komt doordat de 'gedumpte' lucht weer teruggevoerd wordt naar de inlaat van de turbo in plaats van naar de buitenlucht. lijkt me idd stug als tegenwoordig niet alle turbomotoren een dumpvalve hebben aangezien dit veel beter is voor de turbo en ook veel beter rijdt.
hoe de waste gate bij een diesel aangestuurd wordt kan ik niet zeggen..
maar idd, let's get on topic
@griff: nee niet 100% zelf geschreven, wist hoe t zat maar kon het niet zo mooi op papier krijgen

het is niet zozeer zo dat de turbo zo afremt omdat hij in de lagers wordt gedrukt, zonder dumpvalve krijg je gewoon zoveel druk na de turbo dat het schoepenwieltje er simpelweg niet meer tegenin komt en daardoor zoveel afremt. hij loopt als het ware tegen een muur van lucht op. dat verhaal van spoolen klopt idd.
@ fabian: o.a. subaru heeft standaard idd geen PSST, dit komt doordat de 'gedumpte' lucht weer teruggevoerd wordt naar de inlaat van de turbo in plaats van naar de buitenlucht. lijkt me idd stug als tegenwoordig niet alle turbomotoren een dumpvalve hebben aangezien dit veel beter is voor de turbo en ook veel beter rijdt.
hoe de waste gate bij een diesel aangestuurd wordt kan ik niet zeggen..
maar idd, let's get on topic

Dat bedoel ik met smoren idd...David320 schreef:het is niet zozeer zo dat de turbo zo afremt omdat hij in de lagers wordt gedrukt, zonder dumpvalve krijg je gewoon zoveel druk na de turbo dat het schoepenwieltje er simpelweg niet meer tegenin komt en daardoor zoveel afremt. hij loopt als het ware tegen een muur van lucht op.

Via een schakelaar onder je gaspedaal bijvoorbeeldDavid320 schreef:hoe de waste gate bij een diesel aangestuurd wordt kan ik niet zeggen..

Weet niet hoe het specifiek bij diesels gebeurt, maar turbo druk wordt idd electronisch (boost controller) of mechanisch (wastegate spring) geregeld (of beide). Bij moderne motoren met kleine turbo's verwacht ik eigenlijk dat het eerder electronisch is, en dan is het met chip tuning dus idd makkelijk te doen.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP
Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...
Bij de 320d afhankelijk van welke uitvoering je hebt...
(Credits naar David voor deze info overigens...)Bimmerforum.co.uk schreef:There are 2 types of turbochargers for the 320d - a version fitted before 12/2003 with a cast turbine impeller and the later type fitted with a machined impeller, the later ones seems to take the heat and stress much better and fail less.
The newer 320d(EU4) and later models turbo waste gates are electrically operated where as the older ones are vacuum operated up to end 2003 so they are not interchangeable, due to the different operation lots of other parts would need to be changed including software.
- largeproject
- Contacteer:
Griffendahl schreef:David320 schreef:Via een schakelaar onder je gaspedaal bijvoorbeeld
Weet je het zeker??
Niet bia een sencor in het inlaat traject??
Was bij de tdi's ook,daar werd dan vaak een weerstand tussen gezet zodat de turbo druk wat hoger werd,iets van een paar €centen en je had al meer vermogen.
't Kan op verschillende manieren, maar die goedkoopsten gaan echt met een schakelaar onder je gaspedaal... Maar volgens mij heb jij het over de wastegate en ging mijn opmerking over een dumpvalve...
Ik ben eigenlijk toch wel benieuwd naar de werkelijke vermogenswinst van een beter blof-off/dumpvalve op je turbo i.c.m. een andere intake of luchtfilter. Mensen om me heen zijn telkens verbaasd als ze de 6 cyl diesel horen. in de lage toeren hoor je idd de diesel pruttelen, maar als je enigzins toeren maakt valt dit allemaal wel mee en heb je een bescheiden 6 cyl. geluid. Hoezeer er mensen anti diesel etc. zijn, denk ik dat er toch ergens winst gemaakt kan worden. Ik heb een tijd geleden geïnformeerd bij EPS (uitlaten) en die dachten dat een andere intake beter zou zijn voordat je een ander uitlaatsysteem erop liet maken. (Heb zelfs bijna straight pipes ervoor laten maken, ja voor een diesel ja.)
Diesel, de duurloper.