Even een updateje.
Moeders had nog een volle kan Albastine SuperAfbijt staan om haar gangkast een keer te pimpen, deze dus in beslag genomen voor nader onderzoek.
Op de afbijt bus staat DUIDELIJK beschreven; niet voor gebruik op alluminium. Op diverse fora lees ik dat afbijt WEL de juiste oplossing is.
Dit dus geprobeerd.
De afbijt eerst maar eens getest op de achterkant van de velg, hier kan ik dus kijken of de alluminium niet aangetast word oid...
1 keer heb ik het op een klein oppervlak zo'n 6 minuten laten inwerken, daarna met heet water en een keukensponsje proberen af te halen, de bovenste laklaag gaat er vlot af. Als laatste blijft een soort rubber vliesje op de velg zitten, deze zit niet hard vastgeplakt, maar toch moeilijk eraf te halen. (kun je er wel met de vingers af pielen!)
Nogmaals geprobeert op een ander opervlak, nu rond de 13 minuten. Dit heeft hetzelfde resultaat, de lak is er alaminute af, het "rubbere" laagje gaat er weer niet makkelijk af, dit rubbere laagje word NIET hard, ook niet als de afbijt er kompleet is afgewassen.
Daarna simpel/klein hogedrukspuitje gebruikt, hiermee kon ik dat "rubber" laagje er WEL redelijk makkelijk afkrijgen.
De alluminium velg ziet er op dat "lak-loze" deel nu goed uit, en begint al beetje te glimmen
TODO dus:
- Banden van de velg halen
- Hart eruit schroeven
- Volledige buitenste rand in de afbijt zetten en ongeveer 10 minuten laten inwerken.
- Schoonspuiten met hogedrukspuit (mogelijk een sterkere regelen)
Na dit bij 4 velgen te hebben gedaan maar eens uitvogelen wat te doen met het hart, en nieuwe schroefjes/moeren regelen om het allemaal weer netjes aan elkaar te zetten..
Zie resultaat:
Dat witte stukje tussen het schone en het vieze gedeelte is het "rubber".