Zelf een DICE inbouwen

Alles met betrekking tot iDrive, bluetooth, audio/video, iPod aansluitingen en navigatie.
ros

Zelf een DICE inbouwen

Bericht door ros » 03 okt 2009, 15:03

Ben sinds kort de trotse eigenaar van een uit ons buurland geimporteerde 5-serie, buiten dat ik er echt geweldig blij mee ben en deze nog veel beter rijdt dan mijn oude vertrouwde 320d (wow!) denk ik dat ik nog wel een kleine verbetering kan aanbrengen :)
Namelijk een iPhone aansluiting om lekker naar mijn eigen muziek te luisteren en tijdens het rijden de iPhone op te laden.

Nu heb ik uit de 3serie nog een DICE overgehouden, vandaar ook mijn vraag.
Heeft iemand hier ervaring mee, werkt het naar behoren of kan ik beter een Gateway 500 kopen en deze laten installeren.
Ben op zich wel een beetje handig en met gezond verstand hoop ik een eind te komen.

Met name de aansluiting van de DICE (die dan de cd wisserlaar zou vervangen) is deze hetzelfde in de 5 als in de 3.
En werkt mijn I-drive systeem met de DICE.
Een hele hoop vragen dus, ben benieuwd of er iemand ervaring heeft, hoor het ook graag indien ik beter een Gateway (of wellicht nog iets beters kan kopen)

De E61 is uit 2005 en heeft een CD-wisselaar in het handschoenen vakje.

ape2001

Re: Zelf een DICE inbouwen

Bericht door ape2001 » 12 okt 2009, 20:21

Ik heb sinds een paar dagen mijn iPhone (2G) in de originele BMW snap in adapter.
Bekend bij BMW onder artikelnummer 84.10-9 182 762 / 84109182762.

Afbeelding

Hij laadt zo bij, maakt gebruik van de buitenantenne, maar de iPod functie van de iPhone (de muziek) kun je niet koppelen. Bellen gaat via de bluetooth module (dus iPhone en BMW gepaired).

Ik zie bij mijn E60 bj.2006 geen mogelijkheid om de muziek met de iDrive entertainment te koppelen.

Dnl

Bericht door Dnl » 12 okt 2009, 20:31

Beide eigenaren, stel je anders even voor in het Stel jezelf voor gedeelte op het forum :!.

De optie die Ape2001 liet zien lijkt mij een zeer mooie OEM oplossing :duim:

OverSoft

Bericht door OverSoft » 12 okt 2009, 22:11

Ik kan je niet helpen met een DICE, maar ik zelf heb een Gateway 500 en dat is echt een geniaal apparaatje.
De standaard fabrieksbluetooth herkende m'n iPhone niet en dus heb ik ook de BLT-1500 in laten bouwen (de bluetooth plugin voor de gateway).
Ik zal morgen even een fototje schieten over hoe het weg is gebouwd, maar het werkt iig perfect.
  • Telefoon
  • iPod functie (inclusief video als je pro-navi hebt en de video plugin voor de gateway)
  • Opladen
Het bladeren werkt heel eenvoudig via de iDrive, waarin alles gewoon in playlists/albums/artiesten/etc... uit staat gesplitst.

ros

Bericht door ros » 27 okt 2009, 20:14

Ben heel benieuwd naar de gateway oplossing, heb vanuit andere forums wel gehoord dat de interface niet heel erg snel is?
Heb jij hem netjes ingebouwd en hier wellicht ervaring mee?
Koppeling met de CD wisselaar of wordt deze op de radio interface aangesloten en is hiervoor een software update voor nodig?

Wellicht heb je nog ergens een link of manual beschikbaar waar ik vast eens in kan kijken
In ieder geval bedankt...

OverSoft

Bericht door OverSoft » 01 nov 2009, 21:55

Sorry, nog geen fototje geschoten.
Hij wordt tussen de cd-wisselaar en CCC gehangen (de computer).
Een software update is niet nodig, maar het kan voorkomen dat je dealer een aantal opties aan moet zetten, afhankelijk van of de MP3 functie al aanstaat (dit kan je makkelijk testen: brand een CD-tje met MP3tjes en stop die in de head-unit) en of je al een cd-wisselaar er in hebt zitten (de cd-wisselaar optie moet aan staan).
De interface is even snel als een originele iPod interface (en nee, da's niet snel, maargoed, iDrive staat nou niet echt bekend om z'n snelheid). Het is overigens niet ernstig sloom of zo, het werkt prima, maar je merkt dat ie er net even wat moeite mee heeft.
Qua inbouw is het (naar mijn mening) heel netjes, ik heb de Gateway 500 zelf achter de CCC gebouwd (heel eenvoudig, open je handschoenenvakje, verwijder de bekleding onder het handschoenenvakje en aan de linker kant zie je nu een aantal gaten waar de unit makkelijk in past). De iPhone houder heb ik op de plaats van m'n oude auto-telefoon gebouwd (ik had zo'n standaard Motorola ding er in zitten, werktte voor geen meter) en de kabel langs de midden-tunnel af gelegd en weggewerkt onder de bekleding. De bluetooth module heb ik met tie-wraps aan de gateway vast gemaakt en de microfoon zit achter m'n pook. Ben er een uur of 2 mee bezig geweest.
De website van Dension kan je hier vinden: http://www.dension.com/index.php?pageID=11

Liam

Bericht door Liam » 24 mar 2010, 16:26

@ Oversoft

Werkt de Gateway met de bestaande microfoon of moet er een andere gemonteerd worden?

Liam

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 24 mar 2010, 19:53

Ik heb zelf een originele iPod interface bij de dealer in laten bouwen en hoewel die prima werkt is die toch echt wel vervelend traag. Hoe traag? Als ik een goede 12 GB aan muziek op mijn iPhone heb staan, dan duurt het 15-20 minuten voordat alle nummers gesorteerd zijn in albums of op artiest. Het alfabetisch afspelen van alle nummers gebeurt overigs wel vrijwel direct.

Daarnaast wordt mijn iPhone niet bijgeladen door de iPod interface, beetje jammer dat ze dat niet software- danwel hardwarematig hebben aangepast. De auto moest wel weer volledig worden geupdate om bediening via de iDrive mogelijk te maken.

Voor de geïnteresseerden heb ik trouwens een origineel PDFje met daarin beknopt de inbouw uitgelegd. Mail me even indien je geïnteresseerd bent.

Kingfisher
Contacteer:

Bericht door Kingfisher » 14 nov 2010, 19:35

Ik heb sinds gisteren een Scosche passPORT Adapter tussen mijn iPod interface en mijn iPod Nano 4G, zodat de iPod nu wél opgeladen wordt.

Dit werkt ook in combinatie met een iPhone. Dus als mensen een iPod interface hebben en er ook van balen dat de iPod of iPhone niet opgeladen wordt, schaf jezelf dan via de Apple Store zo'n Sosche passPORT Adapter aan voor € 24,95 (ex. verzendkosten).

Plaats reactie

Terug naar “BMW 5 Serie (E60 / E61) Audio, navigatie en iDrive”