Ervaringen met AST?

Chiptuning, turbo's, onderstel, remmen, banden? Bespreek het hier.
Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Ervaringen met AST?

Bericht door Safar » 13 okt 2009, 14:36

Hi guys,

Ik sta voor hetvolgende dilemma. Ik moet nodig iets aan mijn ophanging doen omdat zowel de sportiviteit als comfort niet echt meer toereikend zijn.
(huidige opstelling: OEM sport dempers (140d km), ACS verlagingsveren, H&R swaybars. Ook Powerflex FCAB's en Rogue Engineering RTAB's/RSM's)

Ik was van plan om een set Koni FSD te kopen om te gebruiken met mijn huidige veren. In eerste instantie omdat deze de handling zouden moeten verbeteren ten opzichte van mijn versleten dempers, ten tweede omdat ze kennelijk ook nog eens lekker comfortabel zijn.

Echter ik kreeg een aanbod om een set AST Sportline I voor een redelijk goede prijs op te pikken. Kost wat meer, maar ik zou het ervoor over hebben omdat je ook meer voor krijgt. De sportiviteit van een schroefset spreekt me aan, maar omdat ik dagelijks (veel) rijd met mijn auto zou ik niet te veel willen inleveren qua comfort.

De vraag is dus: hoe verhoudt een set AST qua comfort (op de zachtste stand) ten opzichte van verlaagd + OEM veren? Is het beter, of voel je elk hobbeltje op de snelweg?
Als er iemand zo'n installatie heeft en in de buurt van Den Haag woont zou ik het ook bijzonder op prijs stellen als ik eens een stukje mee mocht rijden.

Bedankt!
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Griffendahl

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Griffendahl » 13 okt 2009, 14:39

Ik zou eens gaan praten met die gasten van Supro in Lichtenvoorde... Die ook de chiptuning doen, hun specialiteit is echter schokdempers... Zij kunnen echt een complete setup op maat maken voor scherpe prijzen. Je kan hen gewoon vertellen wat je graag wilt voor je onderstel, je legt dus je wensen bij hen neer en zij maken een setup die gewoon exact daar aan voldoet.

Heb producten van hun gezien en da's echt vakwerk, het zijn echt mensen die weten waar ze mee bezig zijn.

Ik heb zelf de KW V2 genomen, maar als ik alles vooraf had geweten had ik denk ik een setup op maat laten maken bij Supro...

tommy_hf

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door tommy_hf » 13 okt 2009, 20:02

tot nu toe zie ik om me heen dat mensen die upgraden van standaard naar sport het een hele verademing vinden. Upgraden naar AC-Schnitzer wordt zeer goed ervaren. Beter dan Eibach-Bilstein. Dan upgrade naar Bilstein B16 en gelijken, zo zo, dat geeft een scherpte. Opeens komen ze bij AST op maat aan. sh**.. al dat geld voorheen voor niks verspild, had meteen AST moeten zijn. Of niet investeren in onderstel, of gelijk AST. Het is wat stugger, zeer communicatief, maar het kan niet echt oncomfortabel genoemd worden. Je moet even vragen naar veersterkten die geschikt zijn voor straatgebruk. Overigens is sprintline 1 ook straat set en niet een circuitsetup. Dan moet je naar de sprintline 2, de 1 rij je kapot op circuit.

Steven S
Berichten: 237
Lid geworden op: 31 aug 2008, 18:13
Locatie: GLD

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Steven S » 13 okt 2009, 20:47

Ik hoor veel goeds over AST, schijnen een hele prettige service te bieden ook als je wat speciaals wilt.

@Griff: Supro koopt in bij AST.

Griffendahl

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Griffendahl » 13 okt 2009, 20:50

Afhankelijk van wat je wilt idd... Vandaar dat ik ook met die suggestie kwam ;)

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Safar » 14 okt 2009, 23:12

Pfff, moeilijk moeilijk.

Andere vraag tussendoor. Is die AST set gewoon zelf in te bouwen net als elke schroefset? Of zijn er nog bijzonderheden aan?
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Niels
Berichten: 1099
Lid geworden op: 20 mei 2008, 12:24
Locatie: vlakbij Groningen

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Niels » 18 okt 2009, 23:30

Het kan wel maar om het optimaal te krijgen moet je wel langs de specialist voor uitwegen en finetuning. Tenminste, dan haal je er meer uit.

tommy_hf

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door tommy_hf » 19 okt 2009, 09:32

daarnaast is het nog zo dat als je full coiover gaat, je wel moet denken aan verstevigingsplaten lassen aan de achterste dempertorens, anders sla je voor je het weet scheuren en gaten in de koets. Da's als je de auto ook echt sportief gaat gebruiken, als het een straatauto blijft en je er nooit mee gaat circuitrijden is AST misschien een beetje overbemeten. Denk ook even aan camberplates, kan het camber voor gewoon net wat negatiever staan.

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Safar » 19 okt 2009, 20:56

Thanks. Uitlijnen moet sowieso, dus dat is geen issue.

Bedankt voor de tips! Ik heb een set besteld inmiddels na een beetje onderzoek. Wat comfort betreft heb ik me erbij neergelegd dat mijn versleten OEM schokdempers + verlagingsveren hoe dan ook al slecht zijn voor comfort. Dus het kan eigenlijk alleen maar vooruit gaan. En dat plus alle positieve berichten over het rijgedrag geeft voor mij de doorslag.

Wat betreft versteviging RSM's, die heb ik al (Rogue Engineering). Camberplates heb ik een prijsje voor opgevraagd, die overweeg ik idd ook.

Nogmaals bedankt!
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

tommy_hf

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door tommy_hf » 20 okt 2009, 12:13

Welke set heb je besteld?

Als je sportline II hebt met coilover achter voldoen de z3 verstevigingsplaten niet. Het gaat erom dat je niet alleen de boutgaten dan eruit trekt, maar gewoon scheuren in de hele dempertoren trekt. (vertikale deel).

Sportline I is meer een straatset en meestal gescheiden tonveren en dempers achter.

Wat doe je met je oude ac-schnitzer veren? Als ze nog helemaal goed zijn weet ik wellicht iemand die er wat aan heeft.

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Safar » 20 okt 2009, 16:25

Ik heb in eerste instantie Sportline I besteld, maar ik had me niet gerealiseerd dat Sportline II ook achter puur 'coilover' is (als ik jou zo goed begrijp, want mij is verteld dat Sportline I idd achter losse veren heeft).
Maakt dat qua prijs / performance nog een dermate verschil dat dat het overwegen waard is?

De Schnitzer veren was ik eigenlijk van plan om te bewaren in geval van verkoop auto... dan gaat de AST kit er gewoon af om los door te verkopen (evenals de compressor en andere dingen die niets aan de verkoopwaarde van de auto toevoegen, maar los wel wat opleveren).
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

tommy_hf

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door tommy_hf » 20 okt 2009, 18:08

okiedo,
de sportline 2 wordt voor zelfde prijs geleverd in zowel gescheiden tonveer als full coilover. Voordeel van dat laatste is dat je veren over groter veerbereik dezelfde veersterkte houden en dat je meer kan varieren met wagenhoogte. Zeker als je echt laag gaat kan je je auto anders amper nog echt horizontaal krijgen. (misschien staat een achterwiel in de wielkast niet mooi, maar horizontaal rijdt ie beter dan zo'n rare hoge achterkant met lage voorkant. Te veel mensen verlagen voor de looks met name band tov wielkastrand.).
Maar goed, dan zit je gemonteerd iig wel tussen 2500-3000 euro als je sportline II goed laat monteren incl verstevigen en afstellen. Daarnaast is het altijd maar zien welke springrates je dan wil gebruiken. Met name de voordempers zijn wel echt een stuk steviger. (Alleen interessant als je gaat ringen of circuitrijden).

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Safar » 21 okt 2009, 12:42

Thanks!
Maar dit ligt een beetje buiten m'n budget, en omdat ik niet race dus ook niet nodig. Voor 3k zou ik liever m'n engine internals vervangen en 150pk erbij krijgen (TS3), dus dan weet je waar mijn prioriteiten liggen ;)

Mijn rijvaardigheden zijn niet goed genoeg om het onderste uit de kan te halen en dan is denk ik Sportline I ruim voldoende om van te kunnen genieten. Bovendien zal ik de auto niet zo extreem willen verlagen; die ACS veren zijn geloof ik -40mm en dat vind ik al net op 't randje.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

tommy_hf

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door tommy_hf » 21 okt 2009, 12:51

voor huis tuin keuken gebruik is het meer dan goed zat, sowieso beter dan al die goedkopere coilover sets.
Hoe bevalt de ESS?

Safar
Berichten: 114
Lid geworden op: 02 jul 2009, 16:31

Re: Ervaringen met AST?

Bericht door Safar » 26 okt 2009, 12:24

De supercharger bevalt prima, thanks. Soms heb ik het gevoel dat hij zo af fabriek had moeten komen :)

Wel is het nodig om het onderstel in lijn te brengen met het motorvermogen. Hij heeft nu zoveel koppel onderin, dat ik met dit natte weer rotondes en bochten opzettelijk een versnelling hoger neem (dus niet meer dan ~1500 toeren eruit). Doe je dat niet, en ben je ietsjes te enthousiast met je rechtervoet (en ik bedoel ook echt maar ietsjes), dan breekt de achterkant al uit.

Ben je veel te enthousiast met je rechtervoet en het is glad, dan kom je er al snel achter hoe dankbaar je moet zijn voor het feit dat je DSC hebt... ask me how I know.
Voertuigen:
1999 BMW E46 328Ci TS2
1992 BMW E36 316i Verkocht
1987 Suzuki VS1400
1996 Suzuki LS650 Verkocht
1984 Kawasaki 305CSR RIP

Verloop cil.inhoud: 305cc > 650cc > 1400cc > 2800cc
Drie keer raden hoe groot zal mijn volgende motor zal worden...

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Performance en tuning”