2 massa vliegwiel aan vervanging toe?
-
2 massa vliegwiel aan vervanging toe?
Geachte Forum Experts,
Zoals vermeld in het topic; heb ik het vermoeden dat mijn 2 massa vliegwiel aan vervanging toe is.
Mijn 330i houdt even in (fractie van seconde) in de 1ste versnelling bij koppeling geheel op en vol gas. Bij weinig gas merk je niks en werkt alles naar behoren. Het is alsof de koppeling even inhoudt en dan gelijk weer met vol vermogen erin schiet. Hierdoor gaan de ESP lampjes geregeld branden. Als ik snel optrek met slippende koppeling is er weer niks aan de hand.
Recent bij BOVAG garage voor grote beurt en APK rondje gereden met monteur en die dacht dat het probleem het 2 massa vliegwiel is. De koppeling is niet waarschijnlijk omdat deze nog géén 30.000km oud is. Ik heb nu 165.000km op de klok staan.
Wie heeft hier ervaring mee? Is het waarschijnlijk dat het 2 massa vliegwiel bij deze km stand al aan vervanging toe is?
Wat vraagt de dealer voor deze reparatie, en hoe kan ik makkelijk zelf bevestigen dat dit inderdaad de oorzaak is?
Alle reacties zijn welkom!!!
Zoals vermeld in het topic; heb ik het vermoeden dat mijn 2 massa vliegwiel aan vervanging toe is.
Mijn 330i houdt even in (fractie van seconde) in de 1ste versnelling bij koppeling geheel op en vol gas. Bij weinig gas merk je niks en werkt alles naar behoren. Het is alsof de koppeling even inhoudt en dan gelijk weer met vol vermogen erin schiet. Hierdoor gaan de ESP lampjes geregeld branden. Als ik snel optrek met slippende koppeling is er weer niks aan de hand.
Recent bij BOVAG garage voor grote beurt en APK rondje gereden met monteur en die dacht dat het probleem het 2 massa vliegwiel is. De koppeling is niet waarschijnlijk omdat deze nog géén 30.000km oud is. Ik heb nu 165.000km op de klok staan.
Wie heeft hier ervaring mee? Is het waarschijnlijk dat het 2 massa vliegwiel bij deze km stand al aan vervanging toe is?
Wat vraagt de dealer voor deze reparatie, en hoe kan ik makkelijk zelf bevestigen dat dit inderdaad de oorzaak is?
Alle reacties zijn welkom!!!
Laatst gewijzigd door Stamp-CTRL op 06 dec 2009, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
330i is the way to go
- largeproject
- Contacteer:
Re: 2 massa vliegwiel aan vervanging toe?
Bij destijds de A3 TDI voelde je het door dat ie schudde/trilde in de aandrijflijn,ook als je gas los liet en gas gaf in de hogere versnellingen voelde je een schok vertraagt.
Daar was het meestal zo rond de 160/180000km dat ie aan de beurt was en vaak naar chiptuning voelde je het meteen.
Heb bij mijn toen een vast vliegwiel derin gezet.
Daar was het meestal zo rond de 160/180000km dat ie aan de beurt was en vaak naar chiptuning voelde je het meteen.
Heb bij mijn toen een vast vliegwiel derin gezet.
Ik denk dat er eigenlijk veel meer 2 massa vliegwielen aan vervanging toe dan dat men weet. Echter wanneer is het echt nodig? Bij mijn E46 is ie denk ik ook niet helemaal fris meer maar er valt meer dan prima mee te rijden dus ik laat em lekker zitten. Het wegrijden vraagt wel iets gewenning als je het trillingsvrij wilt doen en het trilt ook wel eens in de aandrijflijn maar goed, het is ook geen nieuwe meer met 3 ton op klok
-
Het is inderdaad niet zo hinderlijk dat ik er gelijk mee naar de dealer ren.
Daarnaast merk ik het enkel bij vol gas optrekken (stoplicht race).
Ik heb even rond gekeken maar de reparatie is ook niet niks; denk dat je bij de dealer snel zo'n €800,- tot €1.000,- kwijt bent.
Verder rijd ik er nu al 1,5 jaar mee rond en het is niet echt merkbaar erger geworden.
Het trillen in de aandrijflijn heb ik géén last van, zou dit kunnen aanduiden dat ik dan toch een ander probleem heb?
Wellicht neem ik het volgend jaar mee in de grote beurt.
Daarnaast merk ik het enkel bij vol gas optrekken (stoplicht race).
Ik heb even rond gekeken maar de reparatie is ook niet niks; denk dat je bij de dealer snel zo'n €800,- tot €1.000,- kwijt bent.
Verder rijd ik er nu al 1,5 jaar mee rond en het is niet echt merkbaar erger geworden.
Het trillen in de aandrijflijn heb ik géén last van, zou dit kunnen aanduiden dat ik dan toch een ander probleem heb?
Wellicht neem ik het volgend jaar mee in de grote beurt.
330i is the way to go
- largeproject
- Contacteer:
Moet je ff kijken naar de vervangings markt,lucas en sachs hebben vaak goedkoperen alternatieven daar voor.
Die van Luk aftermarket zit ook ergens richting de 600,- Het is mij niet de moeite zeg maar...
- ///M 330Ci
Ik heb vorig jaar de koppeling + 2-massavliegwiel laten vervangen van m'n 330ci.
Advies van de dealer was toen om het 2-massa vliegwiel ook te vervangen. (bleek na inspectie)
km-stand: 115dkm.
Is wel prijzig spul, alleen het vliegwiel zelf kost al 550 eur ex btw.
Je kan mss ook voor een lichter vliegwiel gaan, geen 2-massa dus. Die zijn ook goedkoper dan oem denk ik... (?)
Echter dan moet je ook weer een andere koppeling met van die veertjes erin. (omdat het verenpakket juist in het 2-massa deel zit)
Advies van de dealer was toen om het 2-massa vliegwiel ook te vervangen. (bleek na inspectie)
km-stand: 115dkm.
Is wel prijzig spul, alleen het vliegwiel zelf kost al 550 eur ex btw.
Je kan mss ook voor een lichter vliegwiel gaan, geen 2-massa dus. Die zijn ook goedkoper dan oem denk ik... (?)
Echter dan moet je ook weer een andere koppeling met van die veertjes erin. (omdat het verenpakket juist in het 2-massa deel zit)
Freude am Fahren
-
Hallo, mijn massavliegwiel is ook vervangen km stand 270000 km BMW 318 D, de originele van BMW zat er nog in, ook gelijk koppelingsplaat laten vervangen en drukgroep, kosten incl. 1095 euro. Ik kwam er achter doordat de auto een ratelend geluid maakte bij stationaire toerental, en bij het starten werden de multiriemen een beetje slap.
Is de CDV verwijderd?
Nooit geweten dat een 330i ook een 2 massa vliegwiel had
Anyway ik heb het zelf gedaan bij mijn 320D toen die op 2 ton stond.
Vervanging set van LUK gekocht wat prima spul is.
Als ik jou was zou ik nu gewoon de hele boel vervangen, incl koppeling en drukgroep lager + die witte pen die in je bak vast zit!
Zou niet leuk zijn als je alleen het vliegwiel doet en het rijdt toch net niet lekker
Anyway ik heb het zelf gedaan bij mijn 320D toen die op 2 ton stond.
Vervanging set van LUK gekocht wat prima spul is.
Als ik jou was zou ik nu gewoon de hele boel vervangen, incl koppeling en drukgroep lager + die witte pen die in je bak vast zit!
Zou niet leuk zijn als je alleen het vliegwiel doet en het rijdt toch net niet lekker
E46 320D sedan
E36 328I cabrio