Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Beste allemaal,
Mijn BMW doet een beetje vreemd, zoekerig weggedrag en met spoorvorming zwalk ik over de weg.
Nu heb ik al gevonden dat de rubbers speling hebben en dat er dus wat dingen vervangen dienen te worden. Via 'zoeken' hier kwam ik via ebay wat onderdelen tegen die ik moet bestellen. Is het nu een kwestie van de gehele draagarmen voor te vervangen; http://cgi.ebay.nl/MEYLE-BMW-3ER-E46-QU ... 27adbc866e
Of kan ik volstaan met het vervangen van deze onderdelen van de draagarm?
http://cgi.ebay.nl/MEYLE-HYDROLAGER-QUE ... 5ad57cd801
Natuurlijk kan ik dit gewoon laten nakijken bij de garage, maar dan ben ik natuurlijk al aan onderzoekskosten (arbeid) hetzelfde kwijt als de goedkoopste oplossing hierboven.
Ik hoor graag van jullie.
Mijn BMW doet een beetje vreemd, zoekerig weggedrag en met spoorvorming zwalk ik over de weg.
Nu heb ik al gevonden dat de rubbers speling hebben en dat er dus wat dingen vervangen dienen te worden. Via 'zoeken' hier kwam ik via ebay wat onderdelen tegen die ik moet bestellen. Is het nu een kwestie van de gehele draagarmen voor te vervangen; http://cgi.ebay.nl/MEYLE-BMW-3ER-E46-QU ... 27adbc866e
Of kan ik volstaan met het vervangen van deze onderdelen van de draagarm?
http://cgi.ebay.nl/MEYLE-HYDROLAGER-QUE ... 5ad57cd801
Natuurlijk kan ik dit gewoon laten nakijken bij de garage, maar dan ben ik natuurlijk al aan onderzoekskosten (arbeid) hetzelfde kwijt als de goedkoopste oplossing hierboven.
Ik hoor graag van jullie.
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Als de draagarmen verder goed zijn, met name de fuseekogels, dan is vervanging van de rubbers voldoende.
Wel altijd links en rechts vervangen...
Wel altijd links en rechts vervangen...
www. M3 register .nl
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Het punt is alleen dat bij een gewone inspectie slecht te zien is of de fusees nog goed zijn. Meestal blijkt bij demontage dat ze aan vervanging toe waren. Dus ik zou alles in 1 keer vervangen (heb ik ook gedaan)
Temeer omdat de fusees vroeg of laat toch moeten en omdat als je de hele boel in een keer doet, je niet het gezeik hebt met het in het lager moeten persen van de draagarm. Dat scheelt toch al gauw een half uur tot een uur aan arbeid(sloon).
Als je dan toch bezig bent is het misschien handig om ook gelijk de stuurstangen mee te nemen (ook van Meyle te koop) Die stuur stangen zijn niet zo duur (paar tientjes) en er zit ook een rubber aan wat verouderd. Dan heb je nog de koppelstangen maar die werken eigenlijk alleen in de bochten heb ik me laten verellen door de experts. Dus voor het "zoeken" zouden deze niet zo veel invloed hebben.
Temeer omdat de fusees vroeg of laat toch moeten en omdat als je de hele boel in een keer doet, je niet het gezeik hebt met het in het lager moeten persen van de draagarm. Dat scheelt toch al gauw een half uur tot een uur aan arbeid(sloon).
Als je dan toch bezig bent is het misschien handig om ook gelijk de stuurstangen mee te nemen (ook van Meyle te koop) Die stuur stangen zijn niet zo duur (paar tientjes) en er zit ook een rubber aan wat verouderd. Dan heb je nog de koppelstangen maar die werken eigenlijk alleen in de bochten heb ik me laten verellen door de experts. Dus voor het "zoeken" zouden deze niet zo veel invloed hebben.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 12:41
- Locatie: Rijswijk
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Als je fuseekogels versleten zijn dan merk je dat wel. Krijg je speling van en hoef je dus niet voor te demonteren. Als alleen je rubbers versleten zijn kan je die gewoon apart vervangen!
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Okay, bedankt voor de reacties tot nu toe. Natuurlijk is het makkelijker om direct maar even alles te vervangen, maar goed, onnodig geld uitgeven doe ik al genoeg Vandaar mijn vraag dus. 51 eu of 260 eu scheelt toch nog wel eventjes.
Hij heeft dus zoekerig weggedrag en als ik een beetje te hard over een drempel rij, hoor je toch wel duidelijk wat speling voor. (kadeng kadeng)
Op de krik voel je linksvoor duidelijk speling wanneer je het wiel in de stuurrichtingen beweegt. Rechtsvoor te verwaarlozen.
Eigenlijk is de vraag dus: Wat is meestal het versleten deel bij de andere mensen hier (het zwakke E46 gedeelte).
Er staat 160K op de teller overigens. Ik ga straks even de papieren en facturen erbij pakken om te zien of dit ooit al eens gedaan is bij de merkgarage waar hij steeds in onderhoud geweest is, en hoe oud de APK is. Slecht dat hij zo door de APK is gekomen namelijk. Heb geen directe garantie op de auto, maar dit is wel een groot gebrek.
Mocht er trouwens nog nooit iets aan de draagarmen gedaan zijn bij de merkgarage dan vervang ik natuurlijk wel alles in 1x
Maar wat bedoel je hier precies? "Dat merk je wel" daar kan ik helaas niet zoveel meekoertplert schreef:Als je fuseekogels versleten zijn dan merk je dat wel. Krijg je speling van en hoef je dus niet voor te demonteren. Als alleen je rubbers versleten zijn kan je die gewoon apart vervangen!
Hij heeft dus zoekerig weggedrag en als ik een beetje te hard over een drempel rij, hoor je toch wel duidelijk wat speling voor. (kadeng kadeng)
Op de krik voel je linksvoor duidelijk speling wanneer je het wiel in de stuurrichtingen beweegt. Rechtsvoor te verwaarlozen.
Eigenlijk is de vraag dus: Wat is meestal het versleten deel bij de andere mensen hier (het zwakke E46 gedeelte).
Er staat 160K op de teller overigens. Ik ga straks even de papieren en facturen erbij pakken om te zien of dit ooit al eens gedaan is bij de merkgarage waar hij steeds in onderhoud geweest is, en hoe oud de APK is. Slecht dat hij zo door de APK is gekomen namelijk. Heb geen directe garantie op de auto, maar dit is wel een groot gebrek.
Mocht er trouwens nog nooit iets aan de draagarmen gedaan zijn bij de merkgarage dan vervang ik natuurlijk wel alles in 1x
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Ik heb (zie diy hier) eerst de silent-blocks vervangen (waar jij nu ook speling op hebt) 6 maanden later de hele draagarmen maar vervangen omdat toen ook de fusee kogels versleten bleken. Ik heb toen ook maar voor een 2e keer de silent-blocks vervangen.
Mijn idee is dat de fusee-kogels in de zelfde omstandigheden hetzelfde meemaken als de silent-blocks, Ik denk daarom dat het het makkelijkst is om beide direct te vervangen.
Mijn idee is dat de fusee-kogels in de zelfde omstandigheden hetzelfde meemaken als de silent-blocks, Ik denk daarom dat het het makkelijkst is om beide direct te vervangen.
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Ik zou ook beide vervangen. Ben je er weer voor lange tijd vanaf
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Waar zitten die precies? Ook te bestellen via de duitse ebaysite?
Hoe zien die er uit?
Hoe zien die er uit?
doezel schreef:Ik heb (zie diy hier) eerst de silent-blocks vervangen (waar jij nu ook speling op hebt) 6 maanden later de hele draagarmen maar vervangen omdat toen ook de fusee kogels versleten bleken. Ik heb toen ook maar voor een 2e keer de silent-blocks vervangen.
Mijn idee is dat de fusee-kogels in de zelfde omstandigheden hetzelfde meemaken als de silent-blocks, Ik denk daarom dat het het makkelijkst is om beide direct te vervangen.
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Ow.. hehe..
Ok, ik check nog even de facturen en geef die dealer een belletje of dat ooit gedaan is. Weet ook even niet meer of de APK nieuw was bij aankoop. Als dat zo is dan ga ik toch even de verkoper bellen met dit gebrek. Dan zou ik in theorie toch een soort van aanspraak op garantie kunnen doen.
Ok, ik check nog even de facturen en geef die dealer een belletje of dat ooit gedaan is. Weet ook even niet meer of de APK nieuw was bij aankoop. Als dat zo is dan ga ik toch even de verkoper bellen met dit gebrek. Dan zou ik in theorie toch een soort van aanspraak op garantie kunnen doen.
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Ik vraag me af in hoeverre dat een APK-eis is hoor... Denk niet dat je daarmee erg sterk staat...
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Was toevallig vandaag bij de APK en het viel hem op dat ze bij mij verniewd waren. Slechte rubbers is idd geen afkeur hoor geloof ik. Zolang er niks gescheurd is wordt alles wat rubber is goedgekeurd zover ik weet.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Ok, hoeft dan niet direct een APK ding te zijn. Het is wel een gebrek bij verkoop wat ik op dat moment zelf niet heb kunnen constateren. Dus in theorie kan ik dan wel aanspraak maken op een soort van garantie. Kan het natuurlijk altijd proberen.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
DJLeonardo schreef:Het punt is alleen dat bij een gewone inspectie slecht te zien is of de fusees nog goed zijn.
Mijn apk garage weet anders me precies te vertellen welke spelling hebben.
Terwijl ik met rijden nix merk(kan ook aan mijn rijstijl liggen ),laatste keer controleerde ie ze niet meer,ik had ze ff met een agressieve velgen reiniger schoon gemaakt,Ohh zegt ie,ik zie dat ze pas vervangen zijn. .
Ik weet ,ik hou mijn zelf voor de gek,maar ik kan geen spelling ontdekken,bij de oude E34 van me destijds wel.
- largeproject
- Berichten: 2219
- Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
- Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
- Contacteer:
Re: Gehele draagarmen of alleen rubbers vervangen?
Adje schreef:Ok, hoeft dan niet direct een APK ding te zijn. Het is wel een gebrek bij verkoop wat ik op dat moment zelf niet heb kunnen constateren. Dus in theorie kan ik dan wel aanspraak maken op een soort van garantie. Kan het natuurlijk altijd proberen.
Vaak merk je het wanneer je of een klinkerweg rijd,dat de voorkant rammelt.