VANOS Revisie / Reparatie
VANOS Revisie / Reparatie
Beste mede forumleden,
Heb de laatste tijd van alles zitten lezen over het reviseren van de vanos, of het vervangen van de vanos seals.
Zowel op t forum als op andere e46 sites.
Zijn er hier ook mensen die dit hebben uitgevoerd, en zo ja merk je ook echt verschil en wat voor verschil???
www.beisansystems.com
Heb de laatste tijd van alles zitten lezen over het reviseren van de vanos, of het vervangen van de vanos seals.
Zowel op t forum als op andere e46 sites.
Zijn er hier ook mensen die dit hebben uitgevoerd, en zo ja merk je ook echt verschil en wat voor verschil???
www.beisansystems.com
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Ik heb het gedaan, ik merk dat de auto soepeler oppakt over het hele toeren bereik.
Vooral laag in de toeren voel je de power eerder.
Verwacht niet dat je een bom met pk's er weer bij krijgt alleen dat het soepeler wordt.
Vooral laag in de toeren voel je de power eerder.
Verwacht niet dat je een bom met pk's er weer bij krijgt alleen dat het soepeler wordt.
- Robbiegoal
- Berichten: 283
- Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:29
- Locatie: Veldhoven
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Ik denk dat dit bij mijn auto ook moet gebeuren. Enig idee wat zoiets gaat kosten bij de dealert?
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Als de dealert het wilt doen (vervangt liever je hele vanos voor €600,--) dan zal het met de seals ongeveer 90 tot 100 euro aan materialen zijn plus 3tot 4 uur arbeidsloon.
Ik heb het toen der tijd samen met wat motor upgrades laten doen dus exact weet ik het niet.
Ik heb het toen der tijd samen met wat motor upgrades laten doen dus exact weet ik het niet.
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Ik heb dit zelf gedaan.Rolmeijer schreef:Beste mede forumleden,
Heb de laatste tijd van alles zitten lezen over het reviseren van de vanos, of het vervangen van de vanos seals.
Zowel op t forum als op andere e46 sites.
Zijn er hier ook mensen die dit hebben uitgevoerd, en zo ja merk je ook echt verschil en wat voor verschil???
http://www.beisansystems.com
Je merkt meer koppel in het lager toerenbereik en het gestotter bij koud stationair verdwijnt.
Het lijkt heel omslachtig om zelf te doen, maar als je technisch aangelegd bent, de instrukties goed leest en goed voorbereidt bent, doe je dit binnen een uur of 3 zelf.
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Bedankt voor de reacties,
Heb het nog eens nagevraagd bij 2 BMW specialisten (Bas Roos in Oss, en Gerrit Jonkers in Waardenburg), en die zeiden bijde dat het vooral een e36 probleem was en dat het bij de e46 eigenlijk niet meer voorkwam, dus ik denk er nog maar even over na of ik dit wel ga doen, gr Rene
Heb het nog eens nagevraagd bij 2 BMW specialisten (Bas Roos in Oss, en Gerrit Jonkers in Waardenburg), en die zeiden bijde dat het vooral een e36 probleem was en dat het bij de e46 eigenlijk niet meer voorkwam, dus ik denk er nog maar even over na of ik dit wel ga doen, gr Rene
- gramoentje
- Berichten: 54
- Lid geworden op: 20 jan 2008, 01:29
- Locatie: Spijkenisse
Re: VANOS Revisie / Reparatie
uhm het bij de e46 een gigaprobleem heel het internet staat er vol mee.
Het probleem zit hem in het materiaal waar de seals van gemaakt zijn.
Dat materiaal schijnt niet tegen de de omstandigheden in de motor te kunnen en verslechterd dan, met als gevolg dat de afdichting minder is.
Het vervelende is dat elke e46 hier vroeger of later last mee krijgt, puur omdat het allemaal dezelfde seals zijn van hetzelfde materiaal.
Dit kan heel geleidelijk aan gaan en misschien heb je helemaal niets in de gaten, tot je nieuwe seals hebt dan merk je verschil.
De oplossing voor dit probleem is dus ook niet om er nieuwe "bmw" seals door de dealer in te laten zetten want dan zit je uiteindelijk weer met hetzelfde probleem.
Het verschil met de seals van beisan systems is dat de seals van een ander materiaal zijn gemaakt die die problemen niet geven.
Bmw weet van het probleem maar die doen net of hun neus bloed, want tja een terugroepactie voor zoiezo elke e46 is een drama natuurlijk. (het is ook geen veiligheidsitem)
even een linkje naar e46 fanatics.com: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... ight=vanos
Dus als bmw specialisten zeggen dat het niet bij e46 voor komt dan eerder komen dat men er hier vaak niet van gehoord heeft en er misschien nooit op gelet heeft.
Misschien hebben een hoop mensen de auto gekocht met slecht afdichtende seals en denken dat de auto nu eenmaal zo rijdt.
Het probleem zit hem in het materiaal waar de seals van gemaakt zijn.
Dat materiaal schijnt niet tegen de de omstandigheden in de motor te kunnen en verslechterd dan, met als gevolg dat de afdichting minder is.
Het vervelende is dat elke e46 hier vroeger of later last mee krijgt, puur omdat het allemaal dezelfde seals zijn van hetzelfde materiaal.
Dit kan heel geleidelijk aan gaan en misschien heb je helemaal niets in de gaten, tot je nieuwe seals hebt dan merk je verschil.
De oplossing voor dit probleem is dus ook niet om er nieuwe "bmw" seals door de dealer in te laten zetten want dan zit je uiteindelijk weer met hetzelfde probleem.
Het verschil met de seals van beisan systems is dat de seals van een ander materiaal zijn gemaakt die die problemen niet geven.
Bmw weet van het probleem maar die doen net of hun neus bloed, want tja een terugroepactie voor zoiezo elke e46 is een drama natuurlijk. (het is ook geen veiligheidsitem)
even een linkje naar e46 fanatics.com: http://forum.e46fanatics.com/showthread ... ight=vanos
Dus als bmw specialisten zeggen dat het niet bij e46 voor komt dan eerder komen dat men er hier vaak niet van gehoord heeft en er misschien nooit op gelet heeft.
Misschien hebben een hoop mensen de auto gekocht met slecht afdichtende seals en denken dat de auto nu eenmaal zo rijdt.
F10 2014 535D Champagner Quartz.
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Als dit dan werkelijk een probleem is, zijn er dan mensen hier op het forum die die seals kunnen en willen vervangen???
Uiteraard tegen betaling, hoor het wel.
Uiteraard tegen betaling, hoor het wel.
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Niet alle E46's hebben vanos... Dus ook niet alle E46's krijgen hier last vangramoentje schreef:Het vervelende is dat elke e46 hier vroeger of later last mee krijgt,...

Re: VANOS Revisie / Reparatie
Welke dan wel en welke niet??
(zit met veel nieuwsgierigheid mee te lezen
)
(zit met veel nieuwsgierigheid mee te lezen

Re: VANOS Revisie / Reparatie
Diesels sowieso niet en volgens mij de 4 cilinders ook niet maar dat weet ik niet 100% zeker...
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Mijn benzine 4-cylinder heeft Valvetronic (geen gasklep).
Maar Valvetronic is gebaseerd op dubbel-VANOS... Grote kans dat er in het Valvetronic systeem ook seals zitten.
Maar Valvetronic is gebaseerd op dubbel-VANOS... Grote kans dat er in het Valvetronic systeem ook seals zitten.
- DJLeonardo
- Berichten: 2481
- Lid geworden op: 20 dec 2008, 19:31
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Dit zijn wel van die dingetjes die het wel waard zijn om eens te proberen. Op zich wil ik wel meebestellen denk ik. Ik zal eens aan mijn vaste "manntetje vragen hoe en wat"
Laatst gewijzigd door DJLeonardo op 27 jan 2010, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW E90 330iA, BMW E87 118i
Re: VANOS Revisie / Reparatie
Als de 4 cylinder ze ook heeft, zou dit dan met mijn probleem te maken kunnen hebben?
Wordt dit mogelijk niet herkend/gezien tijdens foutanalyse?
Wordt dit mogelijk niet herkend/gezien tijdens foutanalyse?
- Spoiler: Laat zien
Laatst gewijzigd door Farl op 08 feb 2010, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: url werkend gemaakt in de spoiler
Reden: url werkend gemaakt in de spoiler