Accu al twee keer leeg gehad

Voor alle technische vragen over de BMW 3 Serie
Gebruikersavatar
Robbiegoal
Berichten: 283
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:29
Locatie: Veldhoven

Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Robbiegoal » 07 nov 2009, 13:33

Gisterenavond was het weer raak, m'n auto wil niet starten x| :( .

Nu had ik de afgelopen twee dagen ook niet gereden en was ik wel even bezig geweest met de audio omdat m'n speaker in de deur trilt, maar toch. Mag de accu dan al leeg zijn? Het is al de tweede keer in twee maanden overigens...

Mijn vader rijdt een 316i e46 en heeft nog nooit een lege accu gehad (terwijl zijn accu lichter is als de mijne). Natuurlijk heb ik meer elektronica aan boord en zal de startmotor harder moeten werken. Wat zijn jullie ervaringen met de accu?

Ik heb zelf het vermoeden dat mijn navigatie wellicht de boosdoener is. Als ik de auto op slot doe blijven namelijk altijd de lampjes 'on' en 'cd in' branden in de kofferbak. Of gaat dat na een tijdje uit?

Groeten, Rob
Freude am Fahren!
Afbeelding

Gebruikersavatar
///M 330Ci
Berichten: 304
Lid geworden op: 06 apr 2008, 16:51

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door ///M 330Ci » 07 nov 2009, 15:49

Is het nog de originele accu? Zoja dan is die gewoon op aan het raken denk ik.
Maar je kan de lekstroom eens meten, dan weet je meteen of er iets is dat langzaam de accu leeg trekt.
Meet ook even de laadspanning van de dynamo. Die moet rond de 14 volt zijn.

Ik heb de accu in mijn E46 vorig jaar preventief vervangen. Gewoon om problemen te voorkomen.
Auto is uit 2001 en was toen dus 7 jaar oud, mooie tijd voor een nieuwe. Nu 74Ah Varta. (ipv de 70Ah BMW accu)
Afbeelding
Freude am Fahren

Sander

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Sander » 21 nov 2009, 23:44

Mijn BMW 320i uit 2003 heb ik nu bijna 2 jaar in me bezit, deze staat met onregelmatige tussenpozen met een lege accu. De auto is al een aantal maal bij de dealer geweest voor controle helaas nooit iets gevonden, de accu is nu al 2 keer vervangen omdat de vorige zo onwijs vaak leeg waren getrokken. Ik heb ook navigatie waarvan ik de zekering eruit had gehaald, dit was ook zonder resultaat. Wat regelmatig bij BMW's het geval is is dat de kachelweerstand kapot is en dat de radiator heel langzaam blijft draaien terwijl de auto gewoon op slot staat.

Ik zou wel graag op de hoogte gehouden willen worden met jou bevindingen, ben ten einde raad ieder keer haal ik nu de minpool van de accu af als hij meer dan 2 dagen stil staat.

Alvast bedankt,

Sander

Sander

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Sander » 12 dec 2009, 04:21

Ondertussen zijn bij mijn auto de kachelkleppen gereset, kwam aan het licht bij het uitlezen. De motor die dit regelt bleek een beetje in de war en bleef volgens de dealer ook te werken terwijl de auto op slot stond.

Ben dus nu weer in de test fase en hoop dat dit het euvel was.

Sander.

beemerke
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 okt 2008, 16:16
Locatie: Berlaar

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door beemerke » 12 jan 2010, 19:40

Wat ik vorig jaar als oorzaak gevonden had was het elektrisch verwarmingselement dat bij koude motor de koelvloeistof mee helpt opwarmen. Het element is geplaatst in het motorcompartiment aan de rechterzijde hoek buitenspiegel rechts. Je ziet daar enkele dikke draden (16mm²) . Heb de massa verbinding los gemaakt en rijdt nu zonder die verwarming verder.

Gebruikersavatar
B46
Berichten: 4196
Lid geworden op: 21 aug 2007, 16:49
Locatie: Achter het stuur
Contacteer:

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door B46 » 13 jan 2010, 13:44

De Navigatiecomputer hoort na 60 sec. uit te gaan :)
www. M3 register .nl

Gebruikersavatar
Robbiegoal
Berichten: 283
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:29
Locatie: Veldhoven

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Robbiegoal » 14 jan 2010, 15:42

Bedankt voor de reacties!

Ik heb er geen last meer van gehad gelukkig. Wel merk ik dat wanneer de auto twee dagen stil staat en ik hem bijvoorbeeld een paar keer heb moeten starten (om hem een stukje te verzetten ofzo) hij maar net genoeg vermogen heeft om te starten...

Dus erg opletten...
Freude am Fahren!
Afbeelding

Roy323Ci

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Roy323Ci » 14 jan 2010, 17:19

Als ik je laatste verhaal zo hoor, is accu bijna op einde van zijn levensduur.
Vooral het ff laten lopen om te verzetten is zwaar. Hij trekt dan meer uit de accu dan dat de dynamo erin kan brengen.

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door largeproject » 14 jan 2010, 17:51

Darudevampire schreef:Kan ook zijn dat je dynamo niet (genoeg) bij laadt. Spanning meten is leuk, maar die 14V krijg je ook bij een slecht werkende dynamo. Dan heb je wel de spanning, maar wekt hij geen vermogen op en je accu raakt steeds leger.




Uhhhh :?
Spaning meten bij miet draaide motor op de accu zal zo ergens tussen de 11 en 12 volt liggen,met draaiende motor zal ie ergens tussen de 13,8 tot max 14,4 zitten,dus dan laad ie bij,heeft nix met vermogen te maken.

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Fabian79 » 14 jan 2010, 18:44

De enige makkelijke en goed manier is een accutester voor de accu na te checken. Deze meet de startstroom van de accu, kijkt ook of de accu leeg/ vol is en of deze belast het juiste voltage geeft.

Kortom een goede test.


De dynamo nameten is natuurlijk het slimst als deze een beetje belast wordt en dan ook de geleverde amperages bekijken.

Eventueel kan er ook met je spanningregelaar nog wat mis zijn.
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Fabian79 » 14 jan 2010, 18:57

oftewel laat er iemand naar kijken met apparatuur en verstand :!
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Sander

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Sander » 14 jan 2010, 19:14

Nu een maand later na het resetten van de kachelkleppen weer geen succes, vorige week woensdag nog 80 km gereden en twee dagen later was de accu weer zo leeg dat er zelfs geen lampje weer brandde.

Vandaag maar weer naar de garage gebracht om uit te laten lezen en of dezelfde storing er weer in staat, dit wordt toch wel de laatste kans na 1,5 jaar en zo'n 30 keer een lege accu anders gaat hij met flinke tegenzin de deur uit.

Sander

Gebruikersavatar
Fabian79
Berichten: 4922
Lid geworden op: 17 dec 2008, 18:12

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Fabian79 » 14 jan 2010, 19:20

Dan moet er ergens een lekstroom zijn. Die is toch na te meten??
E30 325i cabrio :)klik voor showroom
Afbeelding

aahhhhhh een classics gedeelte ;)

Gebruikersavatar
Robbiegoal
Berichten: 283
Lid geworden op: 04 apr 2009, 16:29
Locatie: Veldhoven

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door Robbiegoal » 14 jan 2010, 21:39

Dat is toch wel erg frustrerend Sander. Balen! Zo erg is het bij mij gelukkig niet, maar zelfs ik baal er al van dat ik in m'n achterhoofd moet houden zo min mogelijk stroom te verbruiken als de auto een tijdje stil staat.

Durf m'n stoelen eigenlijk al niet te verstellen zonder dat de motor eerst loopt...
Freude am Fahren!
Afbeelding

Gebruikersavatar
largeproject
Berichten: 2219
Lid geworden op: 11 nov 2007, 19:01
Locatie: Ergens tussen Arnhem en Nijmegen
Contacteer:

Re: Accu al twee keer leeg gehad

Bericht door largeproject » 14 jan 2010, 21:47

Darudevampire schreef:Ik doelde ook op de te meten spanning bij een gestarte auto (zei daarom ook dynamo). En dat zie je toch echt te zwart/wit, die 14,4V komt dan van de dynamo en niet van de accu. Dit betekent alleen maar dat de dynamo spanning genereerd maar niet dat hij stroom kan leveren. Stroom * spanning is vermogen, dus als je wel een goede spanning genereerd maar geen stroom heb je dus geen vermogen voor je accu.

Als je koolborstels slecht zijn dan krijg je wel spanning op de dynamo (en dus accu), maar wekt hij geen laadstroom op en wordt je accu dus niet bijgevuld; ergo hij raakt steeds leger.

Maak niet uit waar je meet,spaning is overal gelijk,of je nou bij de accu meet of bij de alternator. ;)
Zolang de koolborstel contact maakt laad ie bij,of het een klein of een groot raak vlak is,dat maakt daar voor niet uit.
Enige nadeel is dat als het raakvlak klein is dat ie eerder verbrand en ook sneller verslijt en het geheel wat warmer word.

Plaats reactie

Terug naar “BMW 3 Serie (E46) Techniek”